Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 13 mei 2014 12:59

Wasbeer, hoeveel gram verschilt de alligator dan met een normale kabel etc?
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6345
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 mei 2014 12:59

peterx schreef:Nu weegt hij met een alu stuur, ( er komt een carbon stuur op) incl bidonhouder incl lege bidon 6,1 kg en zal dadelijk met ander stuur net onder de 6 duiken, en er zal nog iets vanaf gaan als dit zadel eraf gaat en mijn ax lightness zadel monteer. Maar eerst kijken wat het best zit, dat is tenslotte het belangrijkst.
Prachtige fiets met een keurig laag gewicht - niets meer aan doen - behalve -5cm van de achterderailleur kabel. Qua betrouwbaarheid heb je dan de ideale fiets, want er kan best nog wat gewicht af ( AX crankset - heel erg lichte cassette - lichtere banden ) maar dan ruk je het mooie verband uit de Campagnolo groep.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
peterx
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2008 22:19

Gebruikersavatar peterx 13 mei 2014 13:04

wasbeer2006 schreef:
peterx schreef:Dank sharkman zal wel eens overleggen met fm, Maar waar zou jij nog gewicht van de fiets kunnen afschaven?
Quick releases, tita bouten.
Alligator mini I-links

Zal totaal een 150 gram schelen.
De quick releases is de makkelijkste.

Daarna worden het toch dure onderdelen die heel weinig per € opleveren.
Crankstel, stuurpen, zadelpen, remmen maar dat zou ik persoonlijk niet doen of je moet er een WW project van gaan maken. Maar dat haalt dan wel het gezicht van de fiest weg en je bent 2000 euro kwijt voor een 250 a 300 gram.

Ik lees wat je aangeeft, maar denk dat in de stuurpen en de zadelpen niet heel veel meer valt te halen, alhoewel nu ik dit tik realiseer ik mij ook wel dat de verschillen nooit groot zullen zijn, dus zal echt kijken worden op gram niveau. Eerst maar eens kijken als mijn nieuwe stuur geleverd is en wat het doet als ik mijn ax lightness zadel monteer wat het dan op weegschaal brengt, ik zou het leuk vinden om de fiets onder de 6 KG te krijgen, maar om daar 2000 euro voor over te hebben vind ik overdreven, fiets was tenslotte zoals die nu staat al best prijzig.
Maar bedankt voor de tips!

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 13 mei 2014 13:24

Ik zou het leuk vinden om de fiets onder de 6 KG te krijgen, maar om daar 2000 euro voor over te hebben vind ik overdreven, fiets was tenslotte zoals die nu staat al best prijzig.
Maar bedankt voor de tips!

Je kan gaan voor gewicht/versus lage kosten: goedkope optie is dan alu cassette. Wat betreft duurzaamheid aanzienlijk minder. Andere kant van de medaille: groep uit elkaar zonde! Andere remmen monteren is eveneens een optie.

Denk simpel: binnenbanden, vorkexpander, pedalen, tita boutjes en inderdaad: qr.

Heb zelf ook een Addict gehad, eveneens met SR-afmontage en had een streefgewicht van 5.6Kg. Toen begon mijn knie te flippen (medische oorzaak nooit achterhaald) en kon ik 'm verkopen :o

Alligator-kabels (heb ik gehad) ook rond de € 100, -
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
peterx
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2008 22:19

Gebruikersavatar peterx 13 mei 2014 13:33

jansen2.0 schreef:
Ik zou het leuk vinden om de fiets onder de 6 KG te krijgen, maar om daar 2000 euro voor over te hebben vind ik overdreven, fiets was tenslotte zoals die nu staat al best prijzig.
Maar bedankt voor de tips!

Je kan gaan voor gewicht/versus lage kosten: goedkope optie is dan alu cassette. Wat betreft duurzaamheid aanzienlijk minder. Andere kant van de medaille: groep uit elkaar zonde! Andere remmen monteren is eveneens een optie.

Denk simpel: binnenbanden, vorkexpander, pedalen, tita boutjes en inderdaad: qr.

Ik zit te denken aan titanium boutjes om daar eens naar te kijken, ook leuk om daar een beetje mee bezig te zijn, iemand tips waar die te bestellen zijn? het zal bijna allemaal M5 zijn.

Alu cassette is voor mij geen optie, dit vooral omdat ik een hoop geld uit heb gegeven aan een superrecord cassette, en om daar nu een mindere kwaliteit voor in de plaats te zetten gaat mij te ver. Leuk vind ik het om hem lichter te maken maar wil niet terug in kwaliteit.

Gebruikersavatar
peterx
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2008 22:19

Gebruikersavatar peterx 13 mei 2014 13:35

[
Denk simpel: binnenbanden, vorkexpander, pedalen, tita boutjes en inderdaad: qr.

Pedalen kan ik denk ik niet veel meer op winnen, heb er nu time xpresso 12 op zitten (155 gram per paar)

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 13 mei 2014 13:41

En je qr?
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
peterx
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2008 22:19

Gebruikersavatar peterx 13 mei 2014 13:48

jansen2.0 schreef:En je qr?
Zit nu DT Swiss rws op moet alleen even kijken of het de stalen versie of de ti versie is.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13444
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 mei 2014 13:52

@Jasper = Mini Ilinks voor shifting en I links voor remmen scheelde bij mij een gram og 50/60 zowel schakel als rem. Vooral achter kan je een veel kortere bocht maken die ook nog goed schakeld, dat gaat met een normale kabel minder goed zoals sharkman ook aangeeft.

Als je buiten achterremkabel ook door je frame loop niet doen I links!!!!

@peterX persoonlijk zou ik ook zeker niet je stuur en zadelpen vervangen. Ik zou je zadel ook laten zitten (is toch een Arione00) daar zit ik dan weer super op. nabij de 6kg is gewoon licht en dat is toch prima!

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 13 mei 2014 13:53

peterx schreef:Afbeelding
Zonder spacers zou die dikke stuurpen mooier ogen, maar ja daar kun je weinig aan veranderen als dit je zit is. Maar die bidonhouder vind ik echt lelijk :shock:
Verder echt een supermooie bak! hoe hoog zijn je velgen?
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

Gebruikersavatar
peterx
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2008 22:19

Gebruikersavatar peterx 13 mei 2014 14:00

deijn schreef:
peterx schreef:Afbeelding
Zonder spacers zou die dikke stuurpen mooier ogen, maar ja daar kun je weinig aan veranderen als dit je zit is. Maar die bidonhouder vind ik echt lelijk :shock:
Verder echt een supermooie bak! hoe hoog zijn je velgen?

Ten eerste dank dat je hem mooi vind, al met al kan je hem uitzoeken maar je weet pas hoe hij er uit ziet als hij gemonteerd is. En ik ben erg tevreden
Wielen zijn 32mm hoog, ik heb ook nog een paar hoge velgen staan van mavic 60mm hoog.
Bidonhouder snap ik wat je bedoelt, maar in het boekje vond ik hem mooier dan toen ik hem in het echt zag, maar ja hij was 40 euro (of zoiets) dus weg doen doe ik ook niet zomaar. Spacers ga ik gewoon per week bekijken, liefst haal ik ze weg maar comfort is ook erg belangrijk. per week haal ik gewoon een spacer weg en zet hem er boven tot dat ik tevreden ben, dan zaagt de fm gelijk de vork op maat.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 13 mei 2014 14:58

Set up zo laten Peter, hij is licht zat. Van andere kabels zoals Nokon of I-links zal ie niet beter gaan schakelen.
Campa schakelt het best met eigen kabels.

Plaats reactie