Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Colnago

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 dec 2024 11:41

LW’s klopt wel, Princeton is dé hype onder instagrammers volgens mij.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 10 dec 2024 11:43

1200 euro voor een setje 50 voor 60 achter velgen nextie, naven newmen. 1296 gram.
Beter gaat het niet worden. Lichter zou nog kunnen, maar lastig met die hoogtes.

@Gede, het gewicht van een renner is veel belangrijkers dan dat van je fiets, dat heeft ook met warmte ontwikkeling te maken en een patroon.
Tuurlijk wil je zo licht mogelijk, maar Pogi had de Tour ook met een fiets van 8.5 kilo gewonnen en in 2023 Vinnie ook.

Dat fietsen door de ploegen niet echt zo licht mogelijk worden gemaakt zie ik van buiten af.
Het begint al met de wielen, waarom centerlock en geen 6 bolt met veel lichtere schijven. scheelt je minimaal 80 gram.
Waarom de standaard adapters bij de remmen, tita varianten zijn 10gram lichter.
Waarom 30mm (soms 32 mm) banden in wedstrijden waar het asphalt goed is?
Waarom een dubbel bij veel ploegen?
Dan vinden ze gewicht toch niet dooslaggevend en/of andere dingen belangrijk.

Gewicht doet wel iets maar het wordt echt zo verschrikkelijk overschat.
Ik rijd regelmatig op de MTB een rondje dan vul ik bij de auto 2 bidons, dat is ruim 1,5 kilo.
Dat voel ik vijf bochten en dan is het weg.

Gewicht is het laatste waarover je je zorgen moet maken aan een fiets.

gede
Forum-lid

gede 10 dec 2024 11:53

Als je gaat beweren dat je die laatste halve kilo beter van de renner haalt, dan van de fiets, sorry, maar dan ga ik als ingenieur alleen maar zeggen dat je er waanzinnig naast zit.

En u vergist zich als u denkt dat de ploegen er geen belang aan hechten. U onderschat echter de sponsorbelangen. Als ze met Shimano een contract hebben, gaat Shimano daar niet mee lachen als je vervolgens (delen) van onderdelen gaat beginnen vervangen.

Waarom 30 mm banden? Omdat het bewezen is dat de rolweerstand lager is.
Waarom een dubbel blad? Omdat met een enkel blad de meeste renners de stappen tussen de versnellingen te groot vinden. Je kan zo'n renner dan een fiets geven van 100 g minder, maar als de renner dan op omwentelingen moet rijden die hem/haar niet liggen, dan schiet je niets op...

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 10 dec 2024 13:01

gede schreef: 10 dec 2024 11:53 Als je gaat beweren dat je die laatste halve kilo beter van de renner haalt, dan van de fiets, sorry, maar dan ga ik als ingenieur alleen maar zeggen dat je er waanzinnig naast zit.
Oh dat is apart. Ik beweer dat een halve kilo renner meer doet dan een halve kilo fiets, waarom omdat je ook beter hitte kwijt kan en het minder energie kost jezelf te verplaatsen. Maar ik ben benieuwd waarom het andersom zou zijn.

Let wel het zal niet veel schelen, maar als je het over marginal gaines hebt kan je beter zelf afvallen (met krachtbehoud)

Dat laatste over materiaal bedoel ik ook, dat dus gewicht helemaal niet zo belangrijk is en er eerst voor comfort/gemak wordt gekozen. Er zijn zat zaken die je ongezien lichter kan maken zie bv de schijven en adaptertjes, boutjes en dat gebeurt echt bij heel weinig ploegen. Persoonlijk zou ik het alleen voor de klimmers en klassements renners doen, meer is niet nodig.

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 10 dec 2024 13:07

gede: Het gaat om het inzetgebied. Bergop is elke 100 gram winst, pure winst. Op het vlakke hoeft dat helemaal niet zo te zijn. En daar is deze fiets voor ontworpen, vlakke etappes aan 50-55km/u. Dan kun je met goede aero meer winst behalen dan met 500 gram minder. Ergo; winst onder de streep. En dat remmen en weer op gang trekken waar je het over hebt? Dat doe je daar ook niet zoveel. Het is geen cyclocross wedstrijd of criterium rond de kerk.

En dat sponsorcontract van Shimano? Als je team belangrijk genoeg is voor Shimano krijg je dat gewoon gedaan. Froome met zijn asymmetrische bladen of Pogacar met carbon bladen of oversized pulleys zijn voorbeelden die me nu te binnen schieten.

gede
Forum-lid

gede 10 dec 2024 13:09

wasbeer2006 schreef: 10 dec 2024 13:01
gede schreef: 10 dec 2024 11:53 Als je gaat beweren dat je die laatste halve kilo beter van de renner haalt, dan van de fiets, sorry, maar dan ga ik als ingenieur alleen maar zeggen dat je er waanzinnig naast zit.
Oh dat is apart. Ik beweer dat een halve kilo renner meer doet dan een halve kilo fiets, waarom omdat je ook beter hitte kwijt kan en het minder energie kost jezelf te verplaatsen. Maar ik ben benieuwd waarom het andersom zou zijn.

Let wel het zal niet veel schelen, maar als je het over marginal gaines hebt kan je beter zelf afvallen (met krachtbehoud)

Dat laatste over materiaal bedoel ik ook, dat dus gewicht helemaal niet zo belangrijk is en er eerst voor comfort/gemak wordt gekozen. Er zijn zat zaken die je ongezien lichter kan maken zie bv de schijven en adaptertjes, boutjes en dat gebeurt echt bij heel weinig ploegen. Persoonlijk zou ik het alleen voor de klimmers en klassements renners doen, meer is niet nodig.
En waarom zou iemand die nog magerder is dan mager beter warmte kwijt kunnen dan iemand die gewoon 'mager' is?

We gaan hier te ver off topic gaan, dus ik hou er hier mee op. Ik ben het absoluut niet eens met uw 'analyse' dat het echt niet uitmaakt dat deze aero een halve kilo zwaarder is dan dan aero's van de concurrentie... Ik denk dat je, buiten het gebruikelijke marketing-gedoe, we Pogacar in hoofdzaak op de V4RS gaan blijven zien.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 dec 2024 15:06

De fiets is ontworpen in opdracht van en in samenwerking met UAE. Ze zullen zelf wel weten wat ze willen.

(Colnago is eigendom van dezelfde investeringsmaatschappij)
Campagnolo Ultra Dork

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 10 dec 2024 17:08

Belangrijkste is dat je je vermogen optimaal kwijt kan op een goed op jou lichaams geometrie afgestelde fiets.
Het contact met de weg dus de banden zijn belangrijk.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 dec 2024 17:08

Ik krijg er spontaan Canyon inflite gevoelens bij.., draagt lekker op de schouder.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 10 dec 2024 17:11

Lijkt mij ook dat ze bij Colnago wel weten wat ze aan het doen zijn. Ze afvallen op slechts het gewicht is mijns inziens wat kort door de bocht. Ze willen een snelle fiets bouwen op bepaald terrein, ze claimen dat dit gelukt is. In hoeverre de gemaakte claims kloppen is weer een andere discussie waar ik niets zinnigs over kan zeggen, maar met het gewicht van de fiets is vast en zeker rekening gehouden bij de ontwikkeling van deze fiets.

marsman
Forum-lid

marsman 10 dec 2024 17:27

Mooi kan ik het niet vinden, bijzonder zeker wel.

Bidonhouders zijn frame-specifiek zie ik. Je mag gelijk een extra setje bijkopen. Want die zullen niet eeuwig te koop zijn.

Het stuur wordt voor velen een breekpunt. Op de site staat helemaal onderaan een foto van de fiets met spacers. Dat ziet er niet heel esthetisch uit. En rustig met de handjes op het stuur rijden lukt ook niet echt. Je wordt gedwongen om op de hoods te rijden of hooguit net daarnaast. Maar het lijkt erop dat het stuur gelijk al schuin naar achteren loopt. Dus dat zal vreemd vasthouden.

En waar laat je je Garmin ??
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 10 dec 2024 17:32

nijkie schreef: 10 dec 2024 17:08 Belangrijkste is dat je je vermogen optimaal kwijt kan op een goed op jou lichaams geometrie afgestelde fiets.
Het contact met de weg dus de banden zijn belangrijk.
Dat is bij elke fiets het allerbelangrijkste goed zitten.

Natuurlijk snap ik de marginal gain van een halve kilo elke prof heeft hem liever niet.
Maar gewicht blijft zwaar overrated in de fiets wereld. Superleuk om een fiets licht op te bouwen begrijp me niet verkeerd. Ik weeg al mijn spullen en vervang bouten door alu en tita en kijk wat ik lichter kan maken zonder compromis.

Ik snap ook goed dat als je een fiets van meer dan 10k koopt je die licht wilt hebben. Ik had dat mentale met een auto met 210pk die begrenst is op 180, dat heb ik gedaan maar trek ik ook slecht, hoe vaak had ik harder kunnen en willen rijden, precies 20 minuten in de laatste 65.000 kilomters, dus ik snap een aantal wel. Ik geef alleen aan dat het nergens over gaat 8-)

Gewicht van elke pro bike in Australië 2024. Alleen de top 4 minder dan 7.3! Een maar net onder de 7kg en dan met lichte banden, lagen velgen etc.
https://youtu.be/1nXACVQmfoU?si=uZSESpfyh22TX_uO

Plaats reactie