Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

rammo
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 mar 2008 20:47

rammo 13 feb 2012 10:52

Ik heb een Ultimate AL uit 2010 in de maat 58.
Ben 185 lang met een BB lengte van 87 en heb een 120mm stuurpen later bij besteld.
Dus gezien je afmetingen is een 58 een goede keuze.
Bij mijn frame zat een spacer van 2cm en een van 1cm gemonteerd.

Als je een andere stuurpen wilt zul je dit in de bestelling moeten aangeven. Persoonlijk zou ik er dan ook nog een keertje achteraan bellen om te kijken of het goed is doorgekomen.

vandievel
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2011 17:13

vandievel 13 feb 2012 11:07

rammo schreef:Ik heb een Ultimate AL uit 2010 in de maat 58.
Ben 185 lang met een BB lengte van 87 en heb een 120mm stuurpen later bij besteld.
Dus gezien je afmetingen is een 58 een goede keuze.
Bij mijn frame zat een spacer van 2cm en een van 1cm gemonteerd.

Als je een andere stuurpen wilt zul je dit in de bestelling moeten aangeven. Persoonlijk zou ik er dan ook nog een keertje achteraan bellen om te kijken of het goed is doorgekomen.
Bedankt Rammo!

Als ze op eigen initiatief de spacers hebben gemonteerd houden ze inderdaad wel rekening met de alle afmetingen (en niet alleen de bbl), ziet er goed uit!

Bedankt!

Marc

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 13 feb 2012 11:10

Mijn perceptie is dat het Canyon online maat systeem alleen naar de binnenbeen lengte kijkt. Met mijn binnenbeen lengte van 89 cm krijg ik een maat 60 voorgeschoteld met 189cm totale lengte. Doe ik 1 cm van mijn binnenbeenlengte eraf dan wordt het meteen een maat 58. Handigst is inderdaad zoals Litespeed zegt naar je huidige fiets te kijken. Neem ook mee wat je wil gaan doen met de fiets. Voor touren kan je met een wat grotere maat uit dan als je echt wedstrijden wil gaan rijden met de fiets.
Ook handig in de overweeging is de stuurbocht die je gaat monteren. Hiervan verschillen drop en reach ook nog per merk en model.

rammo
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 mar 2008 20:47

rammo 13 feb 2012 11:40

vandievel schreef: Bedankt Rammo!

Als ze op eigen initiatief de spacers hebben gemonteerd houden ze inderdaad wel rekening met de alle afmetingen (en niet alleen de bbl), ziet er goed uit!

Bedankt!

Marc
Ik denk niet dat ze de spacers hebben gemonteerd op mijn lengte maar dat dit de standaard is bij canyon.

Zie trouwens net dat ik een 110mm stuurpen kreeg bij de levering en dat ik een 130mm heb besteld bij Canyon.
Dit was voornamelijk omdat ik in verhouding lange armen heb.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 13 feb 2012 17:49

haaldoor schreef:Mijn perceptie is dat het Canyon online maat systeem alleen naar de binnenbeen lengte kijkt. Met mijn binnenbeen lengte van 89 cm krijg ik een maat 60 voorgeschoteld met 189cm totale lengte. Doe ik 1 cm van mijn binnenbeenlengte eraf dan wordt het meteen een maat 58. Handigst is inderdaad zoals Litespeed zegt naar je huidige fiets te kijken. Neem ook mee wat je wil gaan doen met de fiets. Voor touren kan je met een wat grotere maat uit dan als je echt wedstrijden wil gaan rijden met de fiets.
Ook handig in de overweeging is de stuurbocht die je gaat monteren. Hiervan verschillen drop en reach ook nog per merk en model.
Voor toeren een wat grotere maat? Klinkt mij vreemd. Je moet altijd streven naar de juiste maat. Juist ook als je gaat toeren lijkt me. Een te groot frame zorg al snel voor verminderd fietsplezier. Overigens rij ik met 1.87 en bbl van 88,5 op een 60. Maatvoering van mn Cannondale daarbij aangehouden (wat een 58 was). Wel een andere maat stuurpen laten monteren.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 13 feb 2012 18:19

alpdhuez53:15 schreef:
haaldoor schreef:Mijn perceptie is dat het Canyon online maat systeem alleen naar de binnenbeen lengte kijkt. Met mijn binnenbeen lengte van 89 cm krijg ik een maat 60 voorgeschoteld met 189cm totale lengte. Doe ik 1 cm van mijn binnenbeenlengte eraf dan wordt het meteen een maat 58. Handigst is inderdaad zoals Litespeed zegt naar je huidige fiets te kijken. Neem ook mee wat je wil gaan doen met de fiets. Voor touren kan je met een wat grotere maat uit dan als je echt wedstrijden wil gaan rijden met de fiets.
Ook handig in de overweeging is de stuurbocht die je gaat monteren. Hiervan verschillen drop en reach ook nog per merk en model.
Voor toeren een wat grotere maat? Klinkt mij vreemd. Je moet altijd streven naar de juiste maat. Juist ook als je gaat toeren lijkt me. Een te groot frame zorg al snel voor verminderd fietsplezier. Overigens rij ik met 1.87 en bbl van 88,5 op een 60. Maatvoering van mn Cannondale daarbij aangehouden (wat een 58 was). Wel een andere maat stuurpen laten monteren.
Te groot frame zorgt idd voor verminderd fietsplezier.
De maat van mijn Canyon is 58 en zelf ben ik 183 met 88.4 bbl. Maat 60 zou voor mij weer te groot zijn geweest.... ;)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

b.rt
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 jul 2011 19:02

b.rt 13 feb 2012 20:06

body schreef:
alpdhuez53:15 schreef:
haaldoor schreef:Mijn perceptie is dat het Canyon online maat systeem alleen naar de binnenbeen lengte kijkt. Met mijn binnenbeen lengte van 89 cm krijg ik een maat 60 voorgeschoteld met 189cm totale lengte. Doe ik 1 cm van mijn binnenbeenlengte eraf dan wordt het meteen een maat 58. Handigst is inderdaad zoals Litespeed zegt naar je huidige fiets te kijken. Neem ook mee wat je wil gaan doen met de fiets. Voor touren kan je met een wat grotere maat uit dan als je echt wedstrijden wil gaan rijden met de fiets.
Ook handig in de overweeging is de stuurbocht die je gaat monteren. Hiervan verschillen drop en reach ook nog per merk en model.
Voor toeren een wat grotere maat? Klinkt mij vreemd. Je moet altijd streven naar de juiste maat. Juist ook als je gaat toeren lijkt me. Een te groot frame zorg al snel voor verminderd fietsplezier. Overigens rij ik met 1.87 en bbl van 88,5 op een 60. Maatvoering van mn Cannondale daarbij aangehouden (wat een 58 was). Wel een andere maat stuurpen laten monteren.
Te groot frame zorgt idd voor verminderd fietsplezier.
De maat van mijn Canyon is 58 en zelf ben ik 183 met 88.4 bbl. Maat 60 zou voor mij weer te groot zijn geweest.... ;)
Ik heb exact dezelfde maten maar rijd met een 56, in combinatie met een traditionele aheadset (Acros komt net te hoog).

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 13 feb 2012 21:13

Marc[/quote]

Zie trouwens net dat ik een 110mm stuurpen kreeg bij de levering en dat ik een 130mm heb besteld bij Canyon.[/quote]


Dus hoe moet je een afwijkende maat stuurpen en stuur dan wel aangeven dat het functioneert??
No pain no gain, no guts no glory!

rammo
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 mar 2008 20:47

rammo 14 feb 2012 09:59

dieseltje schreef: Dus hoe moet je een afwijkende maat stuurpen en stuur dan wel aangeven dat het functioneert??
Ik bedoelde het niet zo dat er een verkeerde stuurpen gemonteerd was door Canyon maar dat ik me vergist had in de maten.
Kreeg bij de levering van mijn frame een 110mm stuurpen en heb na een tijdje een andere stuurpen van 130mm besteld.

Om meteen een andere stuurpen geleverd te krijgen kun je:

-De bestelling via de telefoon doen en het dan meteen aangeven.
-Bellen als je de bestelling online hebt gedaan en dan de wijzigingen doorgeven
-Mail sturen na de bestelling met daarin de wijzigingen.

Dit is nog wel een verbeter puntje voor Canyon want het is volgens mij niet mogelijk om dit meteen aan de bestelling toe te voegen.

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 14 feb 2012 20:02

@rammo Met dat laatste puntje ben ik helemaal eens. Het zou gewoon een van de invul posities moeten zijn.
No pain no gain, no guts no glory!

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 14 feb 2012 20:37

Work in progress...

Afbeelding

Greetz

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 15 feb 2012 11:32

alpdhuez53:15 schreef:
haaldoor schreef:Mijn perceptie is dat het Canyon online maat systeem alleen naar de binnenbeen lengte kijkt. Met mijn binnenbeen lengte van 89 cm krijg ik een maat 60 voorgeschoteld met 189cm totale lengte. Doe ik 1 cm van mijn binnenbeenlengte eraf dan wordt het meteen een maat 58. Handigst is inderdaad zoals Litespeed zegt naar je huidige fiets te kijken. Neem ook mee wat je wil gaan doen met de fiets. Voor touren kan je met een wat grotere maat uit dan als je echt wedstrijden wil gaan rijden met de fiets.
Ook handig in de overweeging is de stuurbocht die je gaat monteren. Hiervan verschillen drop en reach ook nog per merk en model.
Voor toeren een wat grotere maat? Klinkt mij vreemd. Je moet altijd streven naar de juiste maat. Juist ook als je gaat toeren lijkt me. Een te groot frame zorg al snel voor verminderd fietsplezier. Overigens rij ik met 1.87 en bbl van 88,5 op een 60. Maatvoering van mn Cannondale daarbij aangehouden (wat een 58 was). Wel een andere maat stuurpen laten monteren.
Helemaal correct dat je voor de juiste maat moet kiezen. Maar de juiste maat hangt ook af van gebruik en verschilt per lichaam.

Als je een kleinere maat neemt kan je een diepere zit bereiken. Gebrek aan bovenbuis wordt dan weer gecompenseerd met een langere stuurpen. Zie je ook veel in het profpeleton.
Een lagere zit is natuurlijk sneller maar je lichaam moet het wel aan kunnen. Anders is een wat hogere zit beter om 'goed' op de fiets te zitten.

Basis blijft dat geen lichaam hetzelfde is en dat maatvoering echt maatwerk is. Simpel weg zeggen; bij die lichaamsmaten dat frame gaat gewoon niet op. Competitive Cyclist heeft daar over op hun site ook informatie staan. http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ATOR_INTRO" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo pas ik op een 58 en een 60 afhankelijk van de gewenste diepte of door het aanpassen van stuur-en zadelpen. Ideaal zou zijn als Canyon een 59 zou maken maar helaas... ;)

Plaats reactie