Cannondale
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40031
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
@wasbeer: ook hier geldt dat je wel naar een behoorlijk bijzonder crank moet om met een Di2 groep een Red2013 te benaderen. Je verliest daar gewoon gewicht, wat je echt niet compenseert met een 10mm kortere zadelpen en 5cm minder kabel.
En een bike zonder pedalen van 14kg is net zo waardevol als een bike zonder pedalen van 5,6kg: je kunt met beiden niet fietsen. Wegen zonder pedalen (zoals bijv ook sommige fabrikanten doen) is kansloos imho.
Edit: uitleg is zojuist gepost.
En een bike zonder pedalen van 14kg is net zo waardevol als een bike zonder pedalen van 5,6kg: je kunt met beiden niet fietsen. Wegen zonder pedalen (zoals bijv ook sommige fabrikanten doen) is kansloos imho.
Edit: uitleg is zojuist gepost.
Less is bore
Havana,havana schreef:Vandaag even een fotootje gemaakt...
zeer mooi kleurschema (alhoewel volgens sommigen zwart-wit geen kleuren zijn). De wielen passen uitstekend en zorgen ervoor dat de aandacht naar het frame gaat. Een compact-ergo stuur vind ik meer racy, maar dat is persoonlijk.
Groeten Bert
klopt die crank zal hem al veel uitmaken... is uit 1 stuk gefreest en weegt al snel enkele grammen minder... als hij versleten is, moet je wel een nieuwe kopen ipv enkel tandbladen...bert s. schreef:Ik denk dat maatje 52 en 58 cm al een aantal grammen verschil is. Tevens is de groep niet 100% Red, de crank is een S-951 (dit is de S950 met New Red bladen). Een ander groot verschil is de cassette 1070 i.p.v. de Red. De MAVIC banden zitten op 220g en de 3T zadelpen en het zadel zijn ook niet extreem licht. Bij mijn weten is het verschil tussen Evo en Evo Hi-mod frame ca. 200 gram, het verschil in de vork weet ik niet maar volgens de Duitse Tour zou mijn vork 400 gram wegen. Ik kan me voorstellen dat een Hi-mod vork 50 a 80 gr lichter is. Tevens is jouw Cannondale Crank extreem licht (485 gr.). Het verschil zou dus makelijk waar kunnen zijn.Heb vorige week een hi-mod gewogen, met dura ace di2, maatje 54 kwam op 6,2kg. Zit er dan zo een groot verschil op die kader? Die di2 weegt toch een pak meer dan sram red en op de wielen (mavic slr) zit een 150gr verschil.
groeten Bert S.
@daniel1975... 6,2kg zonder exotische onderdelen is niet zo bizar... mijn sworks venge 2013 zal zonder pedalen op een 6,7kg uitkomen, met nog niet de lichtste wielen (cosmic slr)... ligt ook niet aan de weegschaal want is gewogen met 2 verschillende weegschalen
en zoals hierboven al gezegd, een zwaardere fiets zal ook goed bollen... maar dat was het discussiepunt niet
Thx.wasbeer2006 schreef:Nice!jakkel schreef:Zolang de wind uit het koude oosten blijft komen maal ik de km's af op m'n favoriete bospaadjes.
Met de GoPro op de F29: http://youtu.be/F9UrTw1XeSI" onclick="window.open(this.href);return false;
Vrijdag voor het eerst de f29 op het bbc parcours gereden. Wat een supersnelle comfortabele fiets zeg. Binnekort maak ik even wat mooie foto,s
Ik wil alleen nog wat meer drop, denk dat ik een syntace low 10 stuur monteer, gaat ie al 1 cm omlaag.
Iemand die weet of de opi stuurpennen ook in meer dan -15 graden komen? Ik weet er -20 graden penne zijn van leonardi, maar dat levert slecht een mm of 6 op. Ik zou liever nog iets verder gaan
Bij mijn weten maakt alleen Leonardi aftermarket OPI stuurpennen. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat ze ook in -25° versie bestaan, maar ik vind ze nergens terug. Zelfs op de site van Leonardi niet. http://www.leowheels.it/shop/c171-leofactory/1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
M'n Leonardi stuurpen is een -20° 110 mm tegenover een 100 mm voor de originele OPI -15° stuurpen.
In theorie
OPI 100 mm -15°
sin15° x 100 = 25,8 mm drop
Leonardi 110 mm -20°
sin20° x 110 = 37,6 mm drop
11,8 mm extra drop voor de Leonardi dus. In de praktijk heb ik echter gemerkt dat de Leonardi ongeveer een 20 mm extra drop heeft. Wijze van constructie misschien?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40031
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
6,7 excl pedalen is dus bijna 7kg incl pedalen (240gr/set).@daniel1975... 6,2kg zonder exotische onderdelen is niet zo bizar... mijn sworks venge 2013 zal zonder pedalen op een 6,7kg uitkomen, met nog niet de lichtste wielen (cosmic slr)... ligt ook niet aan de weegschaal want is gewogen met 2 verschillende weegschalen
en zoals hierboven al gezegd, een zwaardere fiets zal ook goed bollen... maar dat was het discussiepunt niet
Dan moet je dus nog ergens 700gr kwijt zien te spelen en dat is best veel! Van SLR naar lichte wielen pak de 300gr, blijven er nog 400 over...... Ik hoor het graag, want er mag best nog wat af van mijn SS.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13694
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat wordt dan wel erg intressant moet ik zeggen! want totaal wil ik graag nog 20mm extra drop hebben.jakkel schreef:11,8 mm extra drop voor de Leonardi dus. In de praktijk heb ik echter gemerkt dat de Leonardi ongeveer een 20 mm extra drop heeft. Wijze van constructie misschien?
Dan hoef ik wellicht niet een ander stuur te kopen (syntace low rizer 10mm).
Nog een goed adresje voor de leonardi? Ik zie dat ze rond de 150 euro kosten tegenover 50/60 voor de cannondale opi.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13694
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
vergis je niet een di2 DA groep is maar 200 gram zwaarder als een red. Laat je de DA crank liggen en pak je die hollow spider (weet niet exact hoe die heet) scheelt dat meer dan 150 gram! dus dan is het verschil er bijna niet meer.daniel1975 schreef:@wasbeer: ook hier geldt dat je wel naar een behoorlijk bijzonder crank moet om met een Di2 groep een Red2013 te benaderen. Je verliest daar gewoon gewicht, wat je echt niet compenseert met een 10mm kortere zadelpen en 5cm minder kabel.
En als ik een gewicht hoor wil ik de fiets ook graag zien er kunnen dingen opzitten die het meteen verklaren. kijk naar Ultimates, daar zit bv weer een ander pennetje in die is 60/70 gram lichter, ander (enve) spul wat ook allemaal net ff lichter is en op het eerste gezicht valt dat niet op.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40031
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Die hollow-spider van Cdale kan idd het meergewicht van de DA Di2 teniet doen, dat weet ik. Maar van bijna 7 naar 6.2 is gewoon een flinke stap. En zonder echt exotische dingen red je dat niet. De stap van Ritchey WCS naar nog eens 200gr besparen op pen/stuurpen/stuur is een hele dure.
Mijn speclist:
SS2012
Record 11 sp
Shamals
GP4000s
WCS afmontage
FSA SLK crank
SLR carbon 135gr
Look Keo Carbon
Waar zit het gewicht? In de crank, die is relatief zwaar en de vork van de SS.
Kom incl bidonhouders op 7.14 (uit mijn hoofd).
Dus met een lichte crank kom ik op 6,9kg en met een setje Tune snelspanners en bijv Speedplays kan er nog iets af. En dan wordt het heel lastig om het "enigzins betaalbaar" te verlagen, en al helemaal niet naar 6.2kg.
Mijn speclist:
SS2012
Record 11 sp
Shamals
GP4000s
WCS afmontage
FSA SLK crank
SLR carbon 135gr
Look Keo Carbon
Waar zit het gewicht? In de crank, die is relatief zwaar en de vork van de SS.
Kom incl bidonhouders op 7.14 (uit mijn hoofd).
Dus met een lichte crank kom ik op 6,9kg en met een setje Tune snelspanners en bijv Speedplays kan er nog iets af. En dan wordt het heel lastig om het "enigzins betaalbaar" te verlagen, en al helemaal niet naar 6.2kg.
Less is bore
In mijn eigen zoektocht naar een weightweenie C'dale kwam ik een redelijke aanbieding tegen voor een SI SL crankstel op: http://www.cannondaleexperts.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Heeft iemand ervaring met deze zaak? Zijn ze snel en betrouwbaar? Zijn er nog extra kosten bij de douane waar ik rekening mee moet houden? Of is dat een beetje een loterij?
@Daniel en havana: wat weegt jouw frame eigenlijk? Mijn SuperSix '10 Hi-Mod kwam, inclusief voorvork en balhoofdlagers op 1360 gram (frame alleen 925). Viel me erg mee eigenlijk
Heeft iemand ervaring met deze zaak? Zijn ze snel en betrouwbaar? Zijn er nog extra kosten bij de douane waar ik rekening mee moet houden? Of is dat een beetje een loterij?
@Daniel en havana: wat weegt jouw frame eigenlijk? Mijn SuperSix '10 Hi-Mod kwam, inclusief voorvork en balhoofdlagers op 1360 gram (frame alleen 925). Viel me erg mee eigenlijk
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
1122 gram voor het frame (zonder balhoofdlagers, inclusief zadelpenklem (25 gram) en BB30 lagers), vork 400 gram precies.
Laatst gewijzigd door havana op 02 apr 2013 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb ze bij r2bike gekocht. Snelle levering en iets goedkoper dan bij Leonardi zelf:wasbeer2006 schreef:Dat wordt dan wel erg intressant moet ik zeggen! want totaal wil ik graag nog 20mm extra drop hebben.jakkel schreef:11,8 mm extra drop voor de Leonardi dus. In de praktijk heb ik echter gemerkt dat de Leonardi ongeveer een 20 mm extra drop heeft. Wijze van constructie misschien?
Dan hoef ik wellicht niet een ander stuur te kopen (syntace low rizer 10mm).
Nog een goed adresje voor de leonardi? Ik zie dat ze rond de 150 euro kosten tegenover 50/60 voor de cannondale opi.
http://r2-bike.com/Leonardi-Racing-Lefty-Fatty-Vorbau_2" onclick="window.open(this.href);return false;
Foto's van de stuurpen van opzij:
http://i151.photobucket.com/albums/s155 ... f713a3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i151.photobucket.com/albums/s155 ... a8bd38.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
hoeveel weegt de SS 2012 kader?daniel1975 schreef:Die hollow-spider van Cdale kan idd het meergewicht van de DA Di2 teniet doen, dat weet ik. Maar van bijna 7 naar 6.2 is gewoon een flinke stap. En zonder echt exotische dingen red je dat niet. De stap van Ritchey WCS naar nog eens 200gr besparen op pen/stuurpen/stuur is een hele dure.
Mijn speclist:
SS2012
Record 11 sp
Shamals
GP4000s
WCS afmontage
FSA SLK crank
SLR carbon 135gr
Look Keo Carbon
Waar zit het gewicht? In de crank, die is relatief zwaar en de vork van de SS.
Kom incl bidonhouders op 7.14 (uit mijn hoofd).
Dus met een lichte crank kom ik op 6,9kg en met een setje Tune snelspanners en bijv Speedplays kan er nog iets af. En dan wordt het heel lastig om het "enigzins betaalbaar" te verlagen, en al helemaal niet naar 6.2kg.
het gaat hem niet alleen over het gewicht, als van de start een lichte fiets wilt opbouwen dan kan je relatief eenvoudig/goedkoop een laag gewicht bekomen (sram red - rsys - blade - ...)... een mens bouwt meestal zijn fiets op naar wat hij mooi vindt, denk ik dan toch