Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4930
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 12 dec 2023 17:03

uninvitedguest schreef: 12 dec 2023 13:57
hopjes schreef: 12 dec 2023 12:48 Ik ben pro referenda, door gebrek aan vertrouwen in de huidige politiek.

Prima dat mensen vinden dat een referendum gekaapt kan worden door idioten, eens zelfs. Wat we nu zien is dat beslissingen van onze overheid gemaakt worden op basis van politieke spelletjes, uit-/in-ruiling, EU-inmenging en ngo's. En ondanks dat we nu de WOB hebben, kiest de overheid bewust om deze te omzeilen. Bij een referendum meer inspraak van de burgers.
Je vergeet de bedrijvenlobby's nog.
Ik durf zelfs te stellen dat het beleid meer door het bedrijfsleven dan door de politiek wordt bepaald.
Daar ben ik het 100% mee eens, Men schat dat zo'n 25.000 lobbyisten in Brussel werken........om maar wat te noemen.
Dit zitten daar niet als het niets oplevert.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4930
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 12 dec 2023 17:13

daniel1975 schreef: 12 dec 2023 11:08 Referenda gaan zelden over een moreel kompas, dat is nu net het punt.... Een goed referendum moet gaan over de lange termijn inhoud en dat kunnen veel mensne onvoldoende overzien.
Dat ben ik toch niet met je mee eens, alles heeft uiteindelijk met je moreel te maken.
Je gaat er ook maar weer van uit dat de meerderheid niet de gevolgen van lange termijn te kunnen overzien, de meeste mensen zijn echt niet dom.
Het gaat juist fout als een select groepje denkt het wel te weten....

Zelfs bij Harvard is deze dagen het moreel kompas helemaal zoek, maar dat terzijde..
https://www.reuters.com/world/us/harvar ... 023-12-12/

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3203
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 12 dec 2023 19:37

Naar mijn idee zijn de meeste mensen bang voor verandering en zullen ze daarom niet snel "voor" stemmen bij een referendum. Eigenlijk zou de eerste kamer het gezond verstand moeten zijn. Misschien moet je de leden van de eerste kamer loskoppelen van politieke partijen. Maar goed, ook dan is er ruimte voor beïnvloeding. Dat hebben we wel gezien toen Rutte een senator uit Zeeland mee wilde hebben. Dan wordt het weer ruilhandel. Verder is er nog de Raad van State. Die toetsen ook nog een keer.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 dec 2023 20:38

1e kamer functioneert al jaren niet meer zoals het zou moeten helaas.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 dec 2023 12:37

Er is ook weinig vertrouwen omdat alles onder één vergrootglas gaat. Ze zijn 80% met de media bezig.
En de rest met wat echt moet.

Misschien moet je ministers en belangrijke banen die gevoelig zijn voor lobby wel 1 mln per jaar gaan betalen.
Het heeft allemaal met afhankelijkheid te maken.

Je kan vinden wat je van hem vind. Maar Rutte (en een aantal zwaar belaste ministers) zaten er toch voor een fooi!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 dec 2023 15:40

wasbeer2006 schreef: 13 dec 2023 12:37 .......
Misschien moet je ministers en belangrijke banen die gevoelig zijn voor lobby wel 1 mln per jaar gaan betalen.
Het heeft allemaal met afhankelijkheid te maken.

Je kan vinden wat je van hem vind. Maar Rutte (en een aantal zwaar belaste ministers) zaten er toch voor een fooi!
Het is dan wel een royale fooi, of het dan direct een miljoen moet zijn, maar ik begrijp wat je bedoelt.
Salaris minister-president en minister

Het salaris van de minister-president is € 186.414 per jaar (2023). Dat is inclusief 8% vakantiegeld en 8,3% eindejaarsuitkering. Ook heeft de minister-president recht op een vaste onkostenvergoeding en een aantal andere tegemoetkomingen en voorzieningen. Dat is geregeld in het Voorzieningenbesluit. De minister-president verdient hetzelfde salaris als een minister.
Bron: Rijksoverheid.nl
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 dec 2023 15:46

Sorry, voor de tijd die het kost en de verantwoordelijkheid die er feitelijk bij komt kijken is het peanuts.
Je kunt beter een 787 besturen, krijg je fors meer.
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 dec 2023 17:37

Lekker zeg! De VVD gooit er nog even een motie in om de spreidingswet te verwerpen, een wet die notabene al in de 1e kamer ligt :shock:
En dat terwijl dit debat alleen over de verkenning en de benoeming van een formateur mocht gaan (zoals de voorzitter van te voren duidelijk heeft aangegeven)

Echt niet zuiver dit hoor! En die voorzitter (V) laat alles gewoon toe, inmiddels weer een ordinaire ruzie in de kamer over een onderwerp wat niet onderwerp van het debat was onder leiding van de VVD. Niets geleerd dus :evil:
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 dec 2023 18:00

__correctie; het is geen motie voor het verwerpen van de spreidingswet maar een motie voor het aanhouden van die wet. Dan nog vind ik dit een hele vreemde gang van zaken en een staaltje oude politiek die nu juist bij vorm van democratie aan de schandpaal is genageld door de kiezers.
Haagse spelletjes dus weer...____
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

hopjes
Forum-lid
Berichten: 831
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 13 dec 2023 18:11

Enzzo, ik ben het met je eens.

Wat er zo even snel bij mij opkomt;

Slingeren van vertrouwelijke stukken (cu). Stemgedrag van van Huffelen (d66).
Liegen premier en kiezersbedrog(vvd).
Gedrag mbt Omtzigt, mondkapjesdeal (cda).
Uitspraken Timmermans en vervreemding achterban(PvdA).
Gedrag en liegen rondom Gundogan(Volt).

Dan kan de pvv het bijna niet slechter doen dan de andere partijen😀

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 dec 2023 21:25

Laten we het hopen Hopjes! als Omtzicht mee gaat dan hebben we daarmee in elk geval iemand die de democratische rechtstaat verdedigt. Misschien dat die balans kan werken? De VVD heeft voor mij in elk geval helemaal afgedaan. nu al!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 dec 2023 21:58

Het is toch allemaal tactisch geneuzel wat mij betreft.

De hond heeft midden in de huiskamer gescheten en de stank van xenofobie vult langzaam de kamer, de VVD en Omtzigt cirkelen eromheen. Ze vragen zich beiden af of ze het op moeten ruimen of zich ermee in moeten smeren. Beiden durven ze de eerste stap niet te zetten.
Ondertussen ligt vd Plas in de tuin op de mesthoop te rollen en te roepen dat het maar stikstof is.

Dit was een voorzichtig prikje met de vinger in de bruine materie van Yesilgoz, meer niet.
Campagnolo Ultra Dork

Gesloten