Over de wielersport en zijn beoefenaars.

De Armstrong soap

eelcoz

eelcoz 26 mei 2011 13:57

Op zich ben ik dat allemaal wel met je eens, maar het verschil is gewoon veel te groot. Een piloot verdient zo'n 1 a 2 ton per jaar, een arts ook (uitzonderingen daargelaten). Waarom moeten sommige bestuurders dan miljoenen verdienen? Hoeveel goede mensen kun je wel niet aannemen bij zo'n bedrijf als je je CEO gewoon 2 ton per jaar geeft?

dieseltje
Forum-lid

dieseltje 26 mei 2011 23:37

Heb met de hoge salarissen niet zo veel moeite indien de desbetreffende persoon ervoor zorgt dat het met de onderneming bergop gaat. Waar ik echter wel veel moeite mee heeft is als het met de onderneming slecht gaat en de persoon met een hele vette gouden handdruk de zaak verlaat (moet verlaten)! Een vette boete zou hier beter op zijn plaats zijn!
No pain no gain, no guts no glory!

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 27 mei 2011 00:21

Hoge salarissen én hard werken? Dat is m.i. een contradictio in terminis. Laat mij dat even verhelderen. Het begint al met de positie zelf: zelfs iemand met 4 academische titels komt nimmer op zo'n hoge positie indien hij/zij niet deel uitmaakt van - noem het maar - een kliek van oudgediende politici. Een voltooide academische opleiding inclusief promotie is het allerhoogste wat er in een mensenleven te behalen is - een hoogleraarschap zou er dan nog boven geplaatst kunnen worden - doch beslist geen garantie op het binnenslepen van een toppositie in het bedrijfsleven!

De enige reden om bepaalde mensen toe te laten op hoge posten met dito salarissen is politiek. Puur en alleen dat. Een beetje organisatie kan immers veel profijt hebben van (het al dan niet misbruiken) van politieke invloed = macht.
Voorbeeldje: twee slagerijen in mijn omgeving. Eén van beide bestaat nog (J. Gosschalk en zn.), maar deed het aanmerkelijk slechter dan de andere. De andere voldeed bovendien aan alle regels, eisen e.d., Gosschalk lapt evenwel alles aan de laars (zo liet het bedrijf bijv. eens een enorme hoeveelheid bloed van geslacht vee het riool inlopen (!), zonder dat dit ook maar enige consequentie had). Hoe dit kan? Heel simpel, een aantal topfiguren bij Gosschalk hebben een politieke achtergrond en dus invloed; je belt even met je "vriendjes" en de problemen zijn weer uit de lucht.

Heb ooit eens "in vertrouwen" aan een van mijn oud-docenten gevraagd wat de functie van bijv. een lid RvC is. Docent (hoogleraar) zelf bekleedt overigens meerdere topposities. Voornaamste reden: politiek. Waarom zat 'onze' goedlachse Gerrit Zalm bij de DSB? Puur om politieke redenen. Geldt voor zo'n beetje iedere hoge topambtenaar: als je uitgerangeerd bent in de politiek, dan is er altijd wel een of ander topbaantje voor je te ritselen, en de organisaties die dit soort mensen in dienst nemen, hebben daar veel profijt van. Wil je succes binnen jouw organisatie van niet geringe omvang? Dan moet je dus figuren als Zalm aantrekken. Niet omdat de markt zo werkt (zeker niet, want het heeft in de eerste plaats niet met economie te maken), maar omdat het systeem zo werkt. Onze maatschappij dus.

Er zullen best topbestuurders zijn die hard werken, maar als ik bijv. naar gewezen minister van financien Onno Ruding kijk: kan iemand mij uitleggen hoe je het voor elkaar krijgt om naast je gewone werk ook nog een forse verzameling aan commissariaten, voorzittersschappen en "overige" functies er op na te houden? Wat voor "imput" je dan voor iedere organisatie levert?

dinictus
Forum-lid

Gebruikersavatar dinictus 27 mei 2011 18:26

Jan W.F. je hebt gelijk. Het probleem is denk ik wel dat een hoop van die toppositie mensen zich wel bemoeien met niet politieke zaken als bv marketing en finance. En dan gaat het weleens fout...
Over mijn fiets mogen ze lullen, zolang ze maar niet over mijn lul fietsen.

eelcoz

eelcoz 15 jun 2011 13:37

Zoals we de Armstrong-methode al kennen sinds Simeoni:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2698/spo ... -hel.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

edwin01
Forum-lid

edwin01 15 jun 2011 13:57

En volgens de restauranteigenaar was het niet meer dan een wassen neus.......
Oftewel: Veel gekakel van de media en uiterst weinig wol....

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 15 jun 2011 22:02

edwin01 schreef:En volgens de restauranteigenaar was het niet meer dan een wassen neus.......
Want jij was erbij dus jij weet zeker dat die restauranteigenaar wel de waarheid spreekt?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

erikvdmaat
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar erikvdmaat 15 jun 2011 22:26

janw.f. schreef:Hoge salarissen én hard werken? Dat is m.i. een contradictio in terminis.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het scheelt eraan wat je verstaat onder hard werk. Voorbeeld: een steenzetter (persoon die basaltzuilen plaatst op een dijk) verdient meer met zijn harde werken dan de gemiddelde hogere leidinggevende.

Een directeur werkt ook hard. Niet lichamelijk maar puur geestelijk. Ook het beslissen over personeel (zoals de meeste mensen beslissen over het wel of niet kopen van een fiets van 4000 euro) gaat niet in je koude kleren zitten en is voor weinig mensen weggelegd. Deze 'kunde' wordt daardoor wel beloond met een riante financiële vergoeding.

Het klopt inderdaad dat een goed en breed netwerk ten gunste kan zijn voor de carrière. Overigens gebruikt iedereen zijn netwerk om ergens een gunst te halen (waar het geven weer tegenover staat). Wie is er niet eens geholpen door een vriend of kennis die toevallig verstand heeft van bijvoorbeeld sleutelen aan een fiets? Dat onze topfunctionarissen een uitgebreid netwerk hebben en hun 'vriendjes' aan een goed baantje helpen, wordt tijdens de studie al flink bevorderd. Een broeinest van netwerken aanleggen zijn de studentencorpsen en -verenigingen.

Dat er nog steeds absurde bedragen betaald worden voor mensen/personeel gaat er bij mij ook niet in. Een voetballer die miljoenen verdient en dan vervolgens begint te klagen dat hij wel twee wedstrijden in de week moet voetvallen, is zeer welkom bij mij op de werkvloer. Het fenomeen 'gouden handdruk' mag van mij zelfs strafbaar gemaakt worden. Een werknemer die te laat komt, slecht werk aflevert en ook een slechte sociale omgang heeft met zijn mede collega's wordt daar toch ook niet voor beloond?

Non-profit bedrijven zoals allerlei prachtig in het leveren geroepen foundations kunnen het natuurlijk niet maken dat de top van het bedrijf een groot deel van de inkomsten opstrijkt. Terwijl de gewone medewerker of zelfs vrijwilliger een kleine tot geen vergoeding heeft. Overigens zijn de meeste topfunctionarissen in desbetreffende bedrijven ook topfunctionarissen in allerlei politieke instanties.
Ook ik fiets: http://www.erikvandermaat.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

edwin01
Forum-lid

edwin01 15 jun 2011 22:48

timo2.0 schreef:
edwin01 schreef:En volgens de restauranteigenaar was het niet meer dan een wassen neus.......
Want jij was erbij dus jij weet zeker dat die restauranteigenaar wel de waarheid spreekt?
Die restauranthouder eerder dan de verzamelde media.......Het commentaar van die man staat nota bene in het artikel zelf, maar toch dikke koppen: ARMSTRONG BEDREIGT HAMILTON!!!!! Jesses Timo, je hoeft niet meteen zo zuur uit de hoek te komen.....

Affijn, de beveiligingstapes zullen het uitwijzen.... De FBI die in een restoruzietje duikt.... :D

eelcoz

eelcoz 16 jun 2011 08:26

Maar we weten dus (nog) niet of het nu een restoruzietje (leuk woord trouwens :D ) was, of een bedreiging. Die Amerikanen kennende, zullen ze dat laatste wel niet afdoen met een paar uurtjes schoffelen. :D

edwin01
Forum-lid

edwin01 16 jun 2011 08:53

Ach, er zullen best wat woorden gevallen zijn, lijkt me ook wel logisch... Maar een bedreiging? Ik lees nergens dat Armstrong Hamilton wel eens even op de muil zou kloppen (vrij naar kabouter Wesley) of in een donker steegje zou omleggen. Of een advocaat moet tegenwoordig een "deadly weapon" zijn....
Allemaal weer behoorlijk opgeklopt en druipend van de sensatiezucht imho.......

gandalf
Forum-lid

gandalf 16 jun 2011 11:06

janw.f. schreef:Hoge salarissen én hard werken? Dat is m.i. een contradictio in terminis.
Definieer hard werken. En hoge salarissen :D

Voor een verhelderende (of eigenlijk: verbijsterende) blik in de diverse keukens, lees de Crisiskaravaan:
http://www.wereldburgers.tv/2010/08/27/ ... -noodhulp/

en De Prooi:
http://www.parool.nl/parool/nl/31/Finan ... Amro.dhtml

Ik geef niets meer aan die Grote Goede Doelen (ben overigens onlangs regelmatig naar Afrika geweest: cultureshock :shock: ) en als er morgen een consumentenvestiging van Svenska Handelsbanken geopend wordt in NL is de ING mij ook kwijt als klant
It is not a lie if you believe it...

Plaats reactie