Tubes for Dummies
Ik heb goede ervaringen met White Spiritus voor het verwijderen van de lijm. Je moet wel een kwastje gebruiken om de velg in te smeren van de lijm daar je "kanten" van de velg zo goed mogelijk wilt voorzien van lijm.
Ik wacht na de 2de keer van het lijmen van de velg en de tube 24 uur en plaats ze dan erop, doe dan 10 bar op de tube en wacht dan 24 uur vervolgens voor gebruik. Nadeel bij direct plaatsen na het lijmen vind ik is dat het enorm plakt en geen voordeel heeft qua centreren.
Suc6.
Ik wacht na de 2de keer van het lijmen van de velg en de tube 24 uur en plaats ze dan erop, doe dan 10 bar op de tube en wacht dan 24 uur vervolgens voor gebruik. Nadeel bij direct plaatsen na het lijmen vind ik is dat het enorm plakt en geen voordeel heeft qua centreren.
Suc6.
YFood !!!
Lijkt me behoorlijk in orde. Ik geef de velg en de tube zelf 2 lijmbeurten met 24 uur ertussen en leg de tube er na een 3e beurt om de velg. Even de tube in een emmer water onderdompelen, dan plakt hij niet meteen zo en kun je hem goed uitlijnen. En even een schuurpapiertje over het velgbed....53x11 schreef:Net voordat ik richting Velodrome wilde gaan kwam ik erachter dat mijn tube lek was. Inmiddels een nieuwe besteld (Conti Sonderklasses a E90/stuk, dat deed wel een beetje pijn!) + 2 tubetjes Conti lijm. Dit keer ga ik ze maar eens zelf monteren. Heb dit topic doorgespit, maar wil graag even verifieren:
- velg schoonmaken met wasbenzine
- tube "droog" en op druk 24u om velg zetten om op te rekken
- 1x velg inlijmen
- 24u drogen
- weer 1x velg lijmen
- tube op lage druk, ook lijmen
- kwartiertje wachten
- tube om velg doen en uitlijnen
- op druk brengen, aandrukken en een nacht laten drogen
Klopt dit, of vergeet ik iets?
Tube in water onderdompelen, tip die ik nog niet heb vernomen. Dit doe je direkt na de laatste lijm laag op de tube? Wat is hier het voordeel van?
Ikzelf wacht zoals gezegd 24uur na de laatste lijmlaag, dan valt er prima mee te werken!
Ikzelf wacht zoals gezegd 24uur na de laatste lijmlaag, dan valt er prima mee te werken!
YFood !!!
Dank voor de antwoorden
Lijm je ook de velg niet meer vlak voor het aanbrengen van de tube? Gaat dit niet ten koste van de plakkracht?csteenbe schreef:Tube in water onderdompelen, tip die ik nog niet heb vernomen. Dit doe je direkt na de laatste lijm laag op de tube? Wat is hier het voordeel van?
Ikzelf wacht zoals gezegd 24uur na de laatste lijmlaag, dan valt er prima mee te werken!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Nee, je hebt te maken met contact lijm als je die een nacht laat staan zit het muurvast.53x11 schreef:Lijm je ook de velg niet meer vlak voor het aanbrengen van de tube? Gaat dit niet ten koste van de plakkracht?
Controleer ook even na 24uur, laat de tube volledig leeg en controleer of ie goed aan de rand vast zit
YFood !!!
Ja, direct na de laatste lijmlaag. Door het water plakt de tube niet meteen vast aan de velg doordat er een soort van waterfilmpje tussen de tube en de velg zit. Als je daarna de tube hard oppompt, wordt het water er tussenuit gedreven en de tube zit keurig recht en muurvast. Ik heb die truc al jaren geleden geleerd van een oude mekanieker....csteenbe schreef:Tube in water onderdompelen, tip die ik nog niet heb vernomen. Dit doe je direkt na de laatste lijm laag op de tube? Wat is hier het voordeel van?
@edwin01, leuke methode/tip moet zeggen ben erg tevreden hoe het me nu lukt. In het begin deed ik ook altijd na de laatste lijmlaag direct de tube erop, plakte natuurlijk als een gek en centreren was een hell of a job, nu doe ik dat dus niet meer en gaat het heel soepel
YFood !!!
OK, tube-je zit nu om de velg. Ik heb alle instructies van conti zo letterlijk mogelijk opgevolgd. Alleen bleek een half uurtje na het op leggen dat het loopvlak wel erg scheef zat. Tube er weer afgetrokken en er opnieuw op gelegd. Zit nu rechter, maar is de lijm verbinding nu wel sterk genoeg? Ik gebruik ze op de baan, dus weinig plotselinge zijdelingse krachten. Maar zit niet echt te wachten op een 'Beloki-tje' natuurlijk...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Mijn persoonlijke mening is dat je eigenlijk opnieuw moet lijmen. Ben ook nog een beginner op Tubular gebied, maar ik vind een half uur dat de band er op heeft gelegen best lang. Wellicht was de lijm nog niet droog, en volstaat het, maar persoonlijk zou ik er een nieuwe lijmlaag op doen. Laat het anders 24 uur drogen en kijk dan of de band goed stevig op de velg geplakt zit. Bij twijfel niet rijden en opnieuw beginnen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Vandaag de tube-jes toch maar even leeg laten lopen on te checken. Tube zat goed vast aan de zijkanten. Ik vertrouw er geloof ik wel op dat het goed gaat. Moet zeggen dat het omleggen wel tegenviel. Ik heb letterlijk het vel van mijn handen getrokken. Ik denk dat ij de volgende keer toch de nat maak tip Bah de vorige pagina op ga volgen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?