Iets uitgebreider verslagje van mijn 4e bezoek aan Gran Canaria. Ik kijk terug op een perfecte week met zeer goed weer. Iedere dag veel zon met lekkere temperaturen (zo'n 22 graden). Eerste wat me opviel was de enorme hoeveelheid fietsers vergeleken met andere keren. Zal wellicht ook aan het tijdstip liggen, alle andere jaren ging ik namelijk in de herfst.
Dag 1
Pasito Blanco - Arguineguin - Soria - Ayacata - San Bartelomé - Fataga - Maspalomas - Pasito Blanco
89 km / 2000 hm /
GPS
's Ochtends eerst fiets ophalen bij de Free Motion. Ondanks topdrukte word ik snel geholpen en sta ik na 20 min. alweer buiten. Thuis even de cassette verwisseld en dan snel op pad.
Op deze eerste dag kies ik Soria als bestemming. Loopt 't niet, dan drink ik daar even een bakkie en rijd ik dezelfde weg terug; loopt 't wel dan rijd ik via Ayacata terug. Het loopt niet zo geweldig. Ik voel mij al weken niet 100% fit en ik heb behoorlijk veel last om me aan te passen aan de hogere temperaturen. Toch kies ik voor de lange optie.
Vooral het weggetje van Soria naar Presa las Niñas is venijnig. Steile haarspelden tot wel 14%. Het asfalt is bovendien niet best.
Na het meer is het nog een km of 7 naar Ayacata over niet zo best maar gelukkig ook niet zo steil asfalt. Daarna de bekende weg naar huis. In San Bartelomé blijkt de reguliere route naar Fataga inmiddels ook weer open te zijn. Fijn, scheelt weer een mini-Redoute.
Dag 2
Pasito Blanco - Maspalomas - Fataga - SB - Ayacata - Roque Nublo - Pico de las Nieves - Ayacata - Presa las Ninas - Soria - Arguineguin - Pasito Blanco
110 km / 2650 hm /
GPS
Het loopt vandaag totaal niet, ik voel me nog altijd niet helemaal fit en twijfel een aantal keer of ik wel door moet gaan. De hartslag wil niet in D3 en op een bepaald moment zelfs nauwelijks nog in D2. Ik zet echter door en kom er enigszins doorheen.
Vooral de 4 km na Ayacata zijn vreselijk zwaar. Het wegdek is hier overigens itt wat in dit topic staat niet vernieuwd, de laatste km's naar de top overigens wel. Die laatste km's zijn overigens helemaal niet zo makkelijk.
Op de top is het prachtig weer en een graad of 12. Even een fotootje maken, regenjasje aan en omlaag.
Ik besluit via Soria af te dalen omdat ik geen zin heb in de twee haarspelden na Fataga. En bovendien ligt ons huisje aan de jachthaven Pasito Blanco redelijk dicht bij Arguineguin.
Deze route kan ik echter niet aanraden. Het slingerweggetje is een drama om af te dalen. Daarna nog bijna 10 saaie km's richting de kust. Je kunt beter dezelfde weg terug pakken.
Na ruim 5 uur op de fiets kom ik "groen" (aldus familie) thuis.
Dag 3
Puerto Mogan - Mogan - Passo Tauro - Mogan - Aldea - Mogan - Puerto Mogan.
83 km / 2150 hm /
GPS
Vandaag neem ik de huurauto mee en parkeer in Puerto Mogan. Dankzij de nieuwe snelweg ben ik daar al binnen 15 minuten. Ik bol op 't gemakje naar Mogan. Na Mogan pak ik allereerst de Passo Tauro mee. Dit blijft m.i. toch de mooiste klim van het eiland en alhoewel er een paar steile stoken in zitten is ie gemiddeld gezien goed te doen. Ik kan ook eindelijk goede hartslagen rijden. Het slappe gevoel in de benen is weg.
Op de top keer ik om, daal af en sla rechtsaf richting Aldea. De oostkant valt wel mee, het gaat wat op en af. Afdalen en in Aldea keer ik weer om.
De westkant van de Degollada de la Aldea is nieuw voor me; ik daalde hier al wel een paar keer af maar beklom 'm nog nooit. De eerste 4 km zijn betrekkelijk een eenvoudig, de laatste zijn een ware hel met percentages die continu tussen de 10-14 liggen. Het asfalt is ook nog eens behoorlijk slecht. Harkend bereik ik op de top en bol naar de auto. Toch een voldaan gevoel!
Dag 4
Pasito Blanco - Vecindario - Agüimes - Temisas - St. Lucia - SB - Fataga - Maspalomas - Pasito Blanco
96 km / 1800 hm /
GPS
Liefst 23 km kustweg richting het oosten moet ik overbruggen, alvorens ik landinwaarts trek. Nu is die kustweg niet zo inspirerend maar het is wel een pak beter dan een grauwe training bij -4 door 't Groningse land.... Ik begin aan de Passo Herradura waar het wegdek nu toch wel heel slecht begint te worden. Maar na een paar km sla ik alweer rechtsaf voor een lus langs Agüimes en Temisas. Deze omweg (die nieuw voor me is) kan ik zeker aanbevelen, het is een schitterende en zeer rustige weg met prachtig asfalt. Het stuk net na het keerpunt vanaf Agüimes is behoorlijk taai.
In St Lucia kom je weer op de route. Daarna de bekende weg naar huis. Prima ritje.
Dag 5
Pasito Blanco - Mont Léon 2x
60 km / 1100 hm /
[GPS
Vandaag een lekker makkelijk ritje: de Mont Leon van de oostkant. Het loopt zo lekker dat ik 'm nog een keer meepak. Vecht nog een leuk duelletje uit met een stel Zwitsers. Onderweg even een bakkie.
Dag 6
Guia - Fontanales - Tejada - Guia.
75 km / 1950 hm
Om 7:00 zit ik al in de auto, want ik wil per se op tijd terug zijn om de 5000m te zien (wat ook zou lukken). Rond 8:00 begin ik aan de GC-70 aan de noordkant. Het is op dit uur nog aardig fris dus ik start met arm- en beenstukken. Vorig jaar beklom ik deze weg al eens, helaas werkte het weer toen niet mee. Ik had dus nog wat goed te maken. Het weer ziet er nu een stuk beter uit, het is wat bewolkt maar het trekt langzaam open. De eerste pak 'm beet 15 km zijn goed te doen. Het wegdek is zeer goed en de uitzichten zijn fantastisch; de noordkant is prachtig groen. Een km of 4 na het dorp Fontanales begint 't serieuzere werk met enkele steile stroken van 10-12%. Juist op dit moment rijd ik door de wolken heen en beland ik in blauwe lucht met zon. Een magische ervaring!
Ik klim door tot Tejada en maak vervolgens een lus via de GC-159 langs de Roque Bentayga. Dit is geen aanrader, want het asfalt is vreselijk slecht. Het prachtige uitzicht op de Roque maakt wel iets goed. Even verder omlaag kom ik weer op de GC-70 en rijd ik min of meer dezelfde route omlaag. Een fijn laatste ritje.
Al bij al weer een fijne week met 512 km / 11.650 hm. Voor mij een record. En niet slecht voor een niet-fietsvakantie met familie. In november wellicht weer die kant op (begin mevrouw havana alweer over...)