Hallo allemaal. Ik heb een paar weken geleden mijn eerste racefiets gekocht, via Marktplaats. Ik liep graag hard, maar heb last van mijn knie, dus zocht ik een alternatief. De Gazelle Champion Mondial sprak mij aan en na een paar weken zoeken heb ik er een gevonden in de buurt. Het betreft een Gazelle Champion Mondial Special van eind jaren '90.
Ik heb totaal geen verstand van racefietsen, dus de aankoop was een beetje een gok, maar de fiets zag er netjes uit, dus ik heb de gok genomen. Ik heb er nu 314km op gereden (volgens Strava) en het gaat erg lekker. Het fietsen is leuker dan ik dacht. Ondertussen heb ik me alvast een beetje verdiept in het onderhoud, want ik wil de fiets graag mooi en fijn fietsend houden.
Eerst even de specs op een rijtje:
De groep is volledig Campagnolo Mirage, 9 speed.
Zadelpen is van Selcof
Pedalen van Shimano
Stuur: 3ttt forma
Wielen: Campagnolo Atlanta 1996
Zadel: Sella Italia Flite Gel
- Het serienummer van de fiets aan de onderkant van het frame is gedeeltelijk verborgen door de kabelgeleiding, maar begint met een 6. Dat zou volgens deze website
http://jvs.webklik.nl/page/bouwjaren betekenen dat ie gemaakt is in 1996.
- Nou heb ik op dezelfde website de brochures er op nageslagen. De Gazelle Champion Mondial Special werd gemaakt in 1996 en 1997. De verschillen tussen beide bouwjaren zijn miniem, maar in de folder van 1996 staat dat de Sti-Ergopower kabelnokjes op de balhoofdlug zitten, terwijl ze een jaar later op de onderbuis zitten. Op mijn fiets zitten ze op de onderbuis, wat zou betekenen dat de fiets niet in 1996 (volgens serienummer), maar in 1997 is gemaakt.
- Ik heb de Selcof zadelpen eruit gehaald en opnieuw ingevet. Onderaan staat 05/98. Ik neem aan dat dit mei 1998 betekent.
- Op de stuurpen staat Gazelle Gold
line op. Deze werden pas vanaf 1998 op de markt gebracht.
- En tot slot: De 9 speed Campagnolo Mirage groep moet van 1999 of later zijn, want tot en met 1998 heb ik alleen maar 8-speeds in online foldertjes zien staan. Ik moet er wel bijzeggen dat de ketting het frame een beetje lijkt te schampen als ie op het kleinste kransje achter ligt. Kan ik hier iets aan doen?
Naar aanleiding van bovenstaande heb ik de volgende vragen:
1) Zou deze combinatie van frame en onderdelen ergens eind jaren negentig zo
nieuw verkocht kunnen zijn? Of zou er in de loop der jaren veel aan vervangen zijn?
2) Campagnolo Mirage is toch een beetje een instapniveau, heb ik begrepen. Klopt mijn vermoeden dat dit niet echt past bij het niveau van het frame (wat best duur was in die tijd)?
3) Mocht ik ooit nieuwe pedalen willen, welke passen hier dan mooi bij?
Daarnaast heb ik een foto gemaakt van een nokje en een gaatje in de staande achtervork. Ze lijken geen functie te hebben: waar zijn ze voor?
Tot slot nog een praktische vraag: de stuurpen zou ingevet moeten worden, zodat deze niet vastroest. Maar wat moet ik nou precies uit elkaar draaien en invetten? De Gazelle Goldline stuurpen is dat horizontale ding waar het 3ttt stuur inzit. Moet ik die pen en het stuur uit elkaar halen, of gaat het juist om de verbinding tussen de Goldline stuurpen het het balhoofd?
Er passen maar 4 foto's bij. De rest doe ik in een volgend bericht.