Er werd een ander topic gestart over de helm. Toch maar even reageren in het oude topic.
Ik zit er redelijk bot in: voor diegene die te weinig vulling in de schedel hebben zitten om zelf de verantwoordelijkheid te nemen om een helm te dragen moet het gewoon verplicht worden. Deze mensen moeten tegen zichzelf in bescherming worden genomen!! Daarnaast zijn zij een maatschappelijk risico!
Mijn zus is in december 2009 van haar fiets gevallen en heeft met haar hoofd de straat geraakt. Om een lang verhaal kort te maken:
- Subduraal hematoom
- 2 "eenvoudige" neurochirurgische ingrepen
- 2 complexe neurochirurgische ingrepen (inclusief schedel lichting)
- Definitieve schedellichting ivm bacteriële infectie in het hoofd
- half jaar rondgelopen met gipsen helm ivm ontbreken deel schedel
- schedel-reconstructie middels kunstof implantaat
- wederom een bacteriële infectie
- Operatie om gezwellen te onderzoeken
- Sinds februari aan de zeeeeer zware antibiotica. O ja.....daar kunnen je pezen van afscheuren en je mag ook geen softe lenzen dragen + nog een paar kantjes hele vervelende bijverschijnselen. Zelf heeft ze bijverschijnselen als schimmelinfecties, problemen maag darm etc.
- De antibiotica behandelmethode heeft een kans van slagen van ongeveer 60%. Er is dus 40% kans dat het implantaat er weer voor een half jaar uit moet. Daarna weer een reconstructie waarbij weer 5% kans is op een bacteriële infectie!
Ze heeft nog mazzel gehad ook! Want......haar hersenen lijken geen schade te hebben opgelopen. Het was wel kantje boord. Ze heeft o.a. epileptische verschijnselen gehad en momenten gehad dat ze niet kon uitspreken wat ze wilde vertellen.
Als je even grof wat berekeningen en schattingen doet dan is de maatschappelijke/financiële schade > 0,5miljoen. Daarin alleen verwerkt de medische kosten en bijna 1,5 jaar niet kunnen werken.
Dus diegene die zo dom zijn om geen helm op te zetten: draag dan ook de maatschappelijke schade zelf als het je overkomt. En ga je er ook niet aan irriteren als je niet meer weet dat het vandaag maandag is als je denkt dat het volgende week kerst 2010 is. Wil je toch wat vertellen, maar je kan het niet, dan kan je het gewoon opschrijven.
Een impressie van het implantaat (>10.000 Euro) . Foto's van de operatie zien er wat minder prettig uit.
Ik fiets zelf 30 jaar. Vanaf dag een heb ik zelf het besluit genomen om ALTIJD met helm op te rijden. Mijn kinderen (nu 9 en 11) fietsen ALTIJD met helm. Ook als ze gaan waveboarden doen ze de helm op.