Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

janom
Forum-lid

janom 25 nov 2008 11:27

rene1 schreef:@Janom; Over het kuddegedrag, de mens wil graag oud worden en als het even kan nog gezond blijven ook. En dat lukt ook heel goed want de gemiddelde maxiumum behaalde leeftijd is de afgelopen decennia fors gestegen.
Men stopt met roken, drinkt minder, is gaan sporten, let op het eten en draagt misschien wel een helm...:-)
Kuddegedrag klinkt voor mij wat negatief terwijl er absoluut voordelen zitten aan een aantal kudde gedragingen.
Ik noem bovenstaande gedragingen liever gezondheidsbesef.

Kuddegedrag betekent voor mij de neiging van de mens om vooral het voorbeeld van de grote massa te volgen. En in dit geval is dat iets positiefs toch?

Ik betwijfel of het te maken heeft met oud willen worden en gezondheid...
Dan zouden die groepen trimmers (met helm) op een mooie zondagochtend zich wel anders moeten gedragen op een overvolle dijk met slingerende gezinnetjes en wat al niet meer. En hoeveel trimmers zie ik niet rijden met een bierbuikje, dat ook niet zo gezond schijnt te zijn (en fietsen alleen helpt daar niet tegen).

simic
Forum-lid

simic 25 nov 2008 15:10

Buzz schreef:[En waar zat je dan aan te denken: alleen stadslicht en dimlicht, of toch ook groot-licht op je helm? ;)

Ai ai, ben van de week naar een voorlichting geweest en daar combineerde ik het woord opleiding en voorlichting tot oplichting. Beetje pijnlijk was dat:d Maar je hebt idd gelijk. Er valt moeilijk een grens te trekken. Ik op mijn racefiets met het verplicht dragen van een helm wordt ingehaald door iemand met een stadsfiets die niet verplicht een helm hoeft te dragen..blijft een moeilijke kwestie...;)

loonatik
Forum-lid

loonatik 31 jan 2009 13:51

Na het lezen van dit topic ga ik maar een helm aanschaffen... maar vroeg me af of de kwaliteit erg verschilt, ik zie hier bv helmen vanaf €11:
http://cyclewear.eu/index.php?cPath=29
Ik zat er aan te denken om die Helm mod 021 White te kopen.

Maar goed als dit gewoon echt slecht is besteed ik wel wat meer geld...
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

100cols
Forum-lid

100cols 01 feb 2009 18:53

simic schreef:
Buzz schreef:[En waar zat je dan aan te denken: alleen stadslicht en dimlicht, of toch ook groot-licht op je helm? ;)

Ai ai, ben van de week naar een voorlichting geweest en daar combineerde ik het woord opleiding en voorlichting tot oplichting. Beetje pijnlijk was dat:d Maar je hebt idd gelijk. Er valt moeilijk een grens te trekken. Ik op mijn racefiets met het verplicht dragen van een helm wordt ingehaald door iemand met een stadsfiets die niet verplicht een helm hoeft te dragen..blijft een moeilijke kwestie...;)

dat je op je racefiets wordt ingehaald door iemand op een stadfiets is pas pijnlijk...

bmiller
Forum-lid

bmiller 02 feb 2009 10:48

Loonatik schreef:Na het lezen van dit topic ga ik maar een helm aanschaffen... maar vroeg me af of de kwaliteit erg verschilt, ik zie hier bv helmen vanaf €11:
http://cyclewear.eu/index.php?cPath=29
Ik zat er aan te denken om die Helm mod 021 White te kopen.

Maar goed als dit gewoon echt slecht is besteed ik wel wat meer geld...

Een helm van 11 euries lijkt me toch niet echt een super helm. Maar dat is natuurlijk lastig te bepalen. Of iemand moet zo'n zelfde helm hebben op gehad en gevallen zijn. Diegene die het kan navertellen kan zeggen of het een goede koop was of niet. Toch zou ik in een helm iets meer inevesteren. Het gaat toch om je eigen veiligheid. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.futurumshop.nl/ice.cgi?a_ssr ... 39&d_sort= Een prima helm voor 40 euro.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 11 apr 2011 10:20

Er werd een ander topic gestart over de helm. Toch maar even reageren in het oude topic.

Ik zit er redelijk bot in: voor diegene die te weinig vulling in de schedel hebben zitten om zelf de verantwoordelijkheid te nemen om een helm te dragen moet het gewoon verplicht worden. Deze mensen moeten tegen zichzelf in bescherming worden genomen!! Daarnaast zijn zij een maatschappelijk risico!

Mijn zus is in december 2009 van haar fiets gevallen en heeft met haar hoofd de straat geraakt. Om een lang verhaal kort te maken:
- Subduraal hematoom
- 2 "eenvoudige" neurochirurgische ingrepen
- 2 complexe neurochirurgische ingrepen (inclusief schedel lichting)
- Definitieve schedellichting ivm bacteriële infectie in het hoofd
- half jaar rondgelopen met gipsen helm ivm ontbreken deel schedel
- schedel-reconstructie middels kunstof implantaat
- wederom een bacteriële infectie
- Operatie om gezwellen te onderzoeken
- Sinds februari aan de zeeeeer zware antibiotica. O ja.....daar kunnen je pezen van afscheuren en je mag ook geen softe lenzen dragen + nog een paar kantjes hele vervelende bijverschijnselen. Zelf heeft ze bijverschijnselen als schimmelinfecties, problemen maag darm etc.
- De antibiotica behandelmethode heeft een kans van slagen van ongeveer 60%. Er is dus 40% kans dat het implantaat er weer voor een half jaar uit moet. Daarna weer een reconstructie waarbij weer 5% kans is op een bacteriële infectie!

Ze heeft nog mazzel gehad ook! Want......haar hersenen lijken geen schade te hebben opgelopen. Het was wel kantje boord. Ze heeft o.a. epileptische verschijnselen gehad en momenten gehad dat ze niet kon uitspreken wat ze wilde vertellen.

Als je even grof wat berekeningen en schattingen doet dan is de maatschappelijke/financiële schade > 0,5miljoen. Daarin alleen verwerkt de medische kosten en bijna 1,5 jaar niet kunnen werken.

Dus diegene die zo dom zijn om geen helm op te zetten: draag dan ook de maatschappelijke schade zelf als het je overkomt. En ga je er ook niet aan irriteren als je niet meer weet dat het vandaag maandag is als je denkt dat het volgende week kerst 2010 is. Wil je toch wat vertellen, maar je kan het niet, dan kan je het gewoon opschrijven.

Een impressie van het implantaat (>10.000 Euro) . Foto's van de operatie zien er wat minder prettig uit.

Afbeelding

Ik fiets zelf 30 jaar. Vanaf dag een heb ik zelf het besluit genomen om ALTIJD met helm op te rijden. Mijn kinderen (nu 9 en 11) fietsen ALTIJD met helm. Ook als ze gaan waveboarden doen ze de helm op.

sjoerdvr
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar sjoerdvr 11 apr 2011 11:02

altijd met helm. zaterdag in totaal 8 mede wielrenners tegen gekomen, waarvan slechts 1 met helm! de anderen die reden met zo'n snelheid zonder helm waarvan ze gelijk half dood zouden zijn als ze vielen, en dan nog zonder helm rijden!

ik vind mijn helm zelfs prettig zitten, en krijg er een beetje "sneller" gevoel van :P
over the hills and far away...
Stevens Stelvio 105

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 apr 2011 11:21

Ik draag eigenlijk altijd een helm. Zonder daar echt een goede reden voor te hebben.

Ik vind de argumenten van de helm-tegenstanders niet overtuigend. Maar ik vind ook de argumenten van de helm-politie niet overtuigend.

Het is meer onder het motto: Baat het niet, dan schaad het niet.
Daarnaast vind ik een helm verzorgder staan.
Live fast; die young. mijn blog

dario
Forum-lid

dario 11 apr 2011 11:33

Zelf draag ik (op de koersfiets) altijd een helm: vroeger nooit, maar eenmaal zwaar over de kop gegaan en op mijn schouder geland (met alle gevolgen vandien); aangezien ik het lot niet wil tarten was de stap naar een helm vanzelfsprekend.
Ik merk ook wel een duidelijke normverschuiving: toen ik pas begon te fietsen (12 jaar geleden of zo) was een helm nog iets voor mietjes en werd je er raar op aangekeken, terwijl nu net de koersfietsers zonder helm blootstaan aan kritiek.

Rijders die anderen hierop terechtwijzen vind ik nu wel behoorlijk ergerlijk, maar mij lijkt dat de tijd en de geesten intussen wel rijp zijn om de helm (voor koersfietsers) verplicht te stellen, om ook die laatste hardleersen, voor wie het gezond verstand niet toereikend blijkt, te overhalen: tenslotte rijd je daarmee sneller dan met een snorfiets, waarop de helm wèl moet.

Overigens merk ik bij het skiën dezelfde trend: aanvankelijk droegen enkel jonge kinderen een helm, naderhand kwamen daar ook bejaarden bij, en nu tijdens mijn laatste skivakantie in maart viel het me op hoe - in Zwitserland althans - de helmdragers stilaan de overgrote meerderheid vormen.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 apr 2011 11:43

In Nederland is een helm bij een snorfiets niet verplicht, bij een bromfiets wel.

dario
Forum-lid

dario 11 apr 2011 12:36

Ah, nu ja, doet ook weinig terzake...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

materialist
Forum-lid

materialist 11 apr 2011 13:14

Wat mij bij skieen zo opviel is dat het juist de technisch betere skiërs zijn die een helm dragen. alleen de kneus draagt geen helm.
Do kin der mar druk mei weze

Plaats reactie