Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 09 aug 2013 19:36

chrissiewizzie schreef: De decals heb ik in ieder geval voldoende liggen voor een overspuit projectje.
Hele rare vraag; ik weet nog steeds niet helemaal zeker of ik wel weet wat decals zijn; zijn dat de merkstickers? Ik heb wel eens overwogen om mijn oude Gitane opnieuw te (laten) spuiten maar dan zijn die stickers ook weg en dat vind ik zo zonde. En zo'n roestplekje hier en daar op zo;n oude fiets moet ook kunnen toch.

@sonicboy hele mooie fietsen idd, zien er ook nog erg goed uit, en van die mooie retro kleuren!
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
entjr
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2006 17:44

Gebruikersavatar entjr 10 aug 2013 18:47

Misschien schop ik tegen heilige huisjes,,,,,,,

Maar is een 2004 Trek ook niet een beetje retro, hoewel daar geen grammetje staal in is verwerkt! Het is wel de fiets waar Lance Armstrong de tour in 2004 US postal team mee won. Ik wil best een foto plaatsen.

Zelf heb ik er in ieder geval enorm veel plezier van, deze fiets heeft gezorgd dat ik 22 lichter ben als in de mid 2000[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH], geen kraakje en nog steeds de originele wielen. Wordt nu nog gebruikt in de winter en door min zoon hoewel ik nu een nieuwe Madone heb.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 10 aug 2013 19:21

fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 11 aug 2013 12:43

Wow! Dat daar nog zoveel van te krijgen is! Ik had al begrepen dat de Gitane in de VS een stuk populairder is geweest dan hier dus misschien logisch. Helaas zie ik mijn stickers er net niet bij, het is qua vormgeving die Hinault set maar dan weer net andere kleuren.
Veni. Vidi. Fietsie.

Michielrenner
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2013 13:38

Michielrenner 11 aug 2013 14:01

Ah, ik heb alles eens rustig gelezen en ik denk dat ik voor wat vriendelijke opschudding ga zorgen. Ik ben ook een fan van retro fietsen. Sommige oude fietsen vind ik zo mooi dat ik ze dus retro noem. Sommige oude fietsen vind ik niet mooi en dan noem ik het oude meuk. Compleet subjectief en gewoon een gevoel wat van mij is. Zo zou ik een Giant Superlite peloton dus ook oude meuk noemen. Slaat nergens op, maar ik vind dat zo..Alle oude shimano exgage hendels, meeste shimano 600 groepen, al die oude clippedalen...zoveel van die massa geproduceerde spullen. Ik vind het lelijk en dus beoordeel ik het als oude meuk. Echter...het functioneert goed en er is geen reden om het weg te gooien of om niet meer te gebruiken.Anders nog, ik bouw soms een fiets voor een vriend van mij op van alle oude meuk die ik heb liggen van frames die ik wel mooi vind. Volgens mij is het wel mogelijk dat iedereen zijn hobby uitoefent op een eigen persoonlijke manier. Ieder op zijn eigen manier. Ik heb geen plezier in het analyseren van alle technische probleempjes met oude fietsen. Ik wil gewoon dat ze glimmen er mooi uitzien en lekker fietsen :)...ah ok, ik bouw ze wel graag zelf op, maar het liefst samen met iemand anders, onderdeel van de hobby. Is er verschil tussen mooie oude fietsen of degelijke bruikbare oude fietsen ????????

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16741
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 aug 2013 14:08

Als je laat afhangen wat je mooi of lelijk vindt aan de hand van het aantal stuks dat geproduceerd is ben je imho wel erg krampachtig bezig een originele mening te vormen.
Dat je het geen verzamelwaarde vindt hebben is iets anders maar mooi of lelijk gaat over het uiterlijk.
Campagnolo Ultra Dork

Michielrenner
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2013 13:38

Michielrenner 11 aug 2013 14:14

ah, daar ben ik het mee eens :)....maar dat massa geproduceerd is eigenlijk om mijn gevoel van niet mooi te versterken...hahaha.....er zijn genoeg massa geproduceerde spullen die ik heel mooi vind..

sonicboy
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:19

sonicboy 14 aug 2013 12:02

sonicboy schreef:Afbeelding

Merk onbekend maar volledige dura-ace groep (1e versie van 1974) en mavic module e velgen, maw profmateriaal.
Ben per toeval te weten gekomen over welk model het gaat. Het is de Norta Top Racer (zelfde als deze: http://www.steel-vintage.com/norta-top- ... cle-detail). De mijne is wellicht ooit eens overspoten geweest en ontdaan van alle decals, jammer. Maar neemt niet weg dat dit een heel plezierige en rappe fiets is om mee te rijden (zou om Ishiwata buizen gaan, kent iemand dit?).

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16741
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 aug 2013 20:16

Ishiwata maakte prima buizen. het waren geen getrokken buizen maar gerold en daarna gelast, je zult dus waarschijnlijk een lichte naad kunnen zien/voelen over de lengte van de buis.

Die van jouw is van Ishiwata 022 gemaakt. Dit is de lagere middenklasse, zeg maar Reynolds 501/ Columbus SP niveau.
Campagnolo Ultra Dork

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 15 aug 2013 13:46

Michielrenner schreef:Sommige oude fietsen vind ik niet mooi en dan noem ik het oude meuk. Compleet subjectief en gewoon een gevoel wat van mij is. Zo zou ik een Giant Superlite peloton dus ook oude meuk noemen. Slaat nergens op, maar ik vind dat zo.
Meuk zn. (NN) ‘oude troep’ Vnnl. muyck, muydick ‘bewaarplaats voor appelen en peren’ [1599; Kil.], meuck ‘bewaarplaats voor geld’ [1629; WNT], later: ‘hoop rommel als huisraad, vuil goed [..]

(http://www.betekenis-definitie.nl/meuk)

Als we met z'n allen waar dan ook en over wat dan ook met elkaar willen communiceren is 't wel zo handig om dezelfde taal te spreken. Als jij 't over 'ouwe meuk' hebt geef je een waardeoordeel, of dit nou grappig bedoelt is of niet. Mijn Giant Peleton Superlite weg te zetten als oude troep, rotzooi, waardeloze rommel etc. kan ik niet anders dan denigrerend opvatten; kennelijk is waar jij mee bezig bent van een grotere esthetische orde anders zou je je op een andere manier uitdrukken lijkt me.
Natuurlijk staat 't je vrij om een Peleton Superlite niet mooi te vinden, ik verwacht heus niet dat iedereen spontaan in katzwijm valt bij 't aanschouwen van dit raspaardje uit 't verre oosten maar iemand met enig historisch besef en technische interesse zal toch moeten toegeven dat het hier een verdomd goed geconstrueerd fietsje betreft die je met de beste wil ter wereld niet kan scharen onder dat wat 'ouwe meuk' feitelijk betekend.
Dan nog even over Shimano Exage remmen. Ik ben al met heel wat verschillende remhoeven de bergen afgegaan en je zal 't geloven willen of niet maar van de single pivot remmen waar ik ervaring mee heb presteren Shimano Exage remmen 't beste. Niet moeders mooiste maar voor mij wel tot nu toe de beste 'reisverzekering'

De mooiste fietsonderdelen van bijvoorbeeld Campagnolo blijken overigens gewoon uit een fabriek te komen en werden / worden en masse geproduceerd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9110
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 aug 2013 15:13

't Is toch allemaal oude meuk in principe? Het is de moeite die je erin steekt en het "gevoel" dat je erbij hebt wat een fiets uiteindelijk "retro" of "vintage" en interessant maakt (vooral voor jezelf, iemand anders kan het nog steeds oude meuk vinden).
Zo heb ik vorig jaar uren-en-uren staan polijsten op oude meuk, met als resultaat een fiets waar ik nog steeds extreem trots op ben :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 15 aug 2013 15:25

Voor de liefhebbers van oude meuk, in Den Bosch zit Bikes To Remember een fietsenwinkel speciaal voor oude fietsen.
Ze verkopen daar oude fietsen en onderdelen voor oude fietsen.
Ook voor reparaties van 'oude meuk' kun je bij hun terecht.

Plaats reactie