Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Wellicht ben ik de uitzondering maar ik heb als (nu nog) niet wielrenner werkelijk waar nog nooit problemen gehad met wielrenners als automobilist (of langzame fietser). Ook niet als er een groepje wielrenners voor mijn auto fietst. Gewoon even wachten totdat je ruim kan inhalen en er is helemaal niets aan de hand. En met de fiets gewoon zorgen dat je rechts rijd en snel reageert als je een fietsbelletje hoort (of geroep). Dat wil dus zeggen niet eerst verbaasd achterom kijken of er daadwerkelijk wat aan komt. Als je een beetje om je heen kijkt en je omgeving in de gaten houd zie/hoor je overigens vaak al van verre aankomen dat er iemand langs wil.
Ik denk dat het probleem eerder ligt aan het egocentrisme en het ongeduld bij vele weggebruikers. Elkaar de ruimte/tijd niet gunnen en jezelf als middelpunt van de wereld zien. Maar mijn irritatie als normale fietser zit vooral in die groepen scholieren die fietspadbreed fietsen (3 of 4 naast elkaar geen uitzondering) en met een slakkengangetje vooruit gaan.
Ik denk dat het probleem eerder ligt aan het egocentrisme en het ongeduld bij vele weggebruikers. Elkaar de ruimte/tijd niet gunnen en jezelf als middelpunt van de wereld zien. Maar mijn irritatie als normale fietser zit vooral in die groepen scholieren die fietspadbreed fietsen (3 of 4 naast elkaar geen uitzondering) en met een slakkengangetje vooruit gaan.
-
- Forum-lid
Meestal ga ik vroeg op pad of fiets lekker in de avond. Als ik dan toch wat tegen kom zijn het meestal de personen die het belangrijk vinden om met hun telefoon te pielen, zonder handen fietsen drie rijen dik naast elkaar fietsen.
De oudere mensen doen ook dingen wat onbegrijpelijk is. Laatst fiets een oudere vrouw helemaal links van het fietspad, beetje gek toch? Om zo veilig mogelijk er langs te gaan ga ik uiterst rechts ervoorbij. Krijg je toch een grote mond van haar. Ik heb respect voor ouderen mensen, maar ga in dr geval maar gewoon lekker achter de geraniums zitten.
Vorig week staat er een bloemen te plukken en haar fiets midden op het fietspad. Hoe bedoel je hersenenloos.
Je kan er onderzoeken loslaten wat je wilt, maar zolang je gewoon je boerenverstand gebruikt zullen dit soort zaken gewoon kunnen worden teuggedrongen.
En gewoon nieuwe verkeersregels introduceren:
Niet gebruik maken van je telefoon in het gehele verkeer.
Ga eens gewoon handhaven met de politie of mensen die (hoe erg het ook is) werkloos zijn en probeer het is op die boeg.
Beleidsbepalers praten maar, maar onderneem gewoon eens actie.
De oudere mensen doen ook dingen wat onbegrijpelijk is. Laatst fiets een oudere vrouw helemaal links van het fietspad, beetje gek toch? Om zo veilig mogelijk er langs te gaan ga ik uiterst rechts ervoorbij. Krijg je toch een grote mond van haar. Ik heb respect voor ouderen mensen, maar ga in dr geval maar gewoon lekker achter de geraniums zitten.
Vorig week staat er een bloemen te plukken en haar fiets midden op het fietspad. Hoe bedoel je hersenenloos.
Je kan er onderzoeken loslaten wat je wilt, maar zolang je gewoon je boerenverstand gebruikt zullen dit soort zaken gewoon kunnen worden teuggedrongen.
En gewoon nieuwe verkeersregels introduceren:
Niet gebruik maken van je telefoon in het gehele verkeer.
Ga eens gewoon handhaven met de politie of mensen die (hoe erg het ook is) werkloos zijn en probeer het is op die boeg.
Beleidsbepalers praten maar, maar onderneem gewoon eens actie.
Inderdaad een beetje gek, wellicht was er iets aan de hand. Daarom had je ook gewoon je bel moeten gebruiken (of wat moeten zeggen). Haar naar rechts moeten laten gaan en dan er zelf links voorbij. Waarom je dan ook perse rechts langs haar moest is mij volstrekt onduidelijk. Niemand is er op bedacht dat je rechts wordt ingehaald. Dus "om er zo veilig mogelijk langs te gaan"...dat klopt niet helemaal.GiantDefy1 schreef:Laatst fiets een oudere vrouw helemaal links van het fietspad, beetje gek toch? Om zo veilig mogelijk er langs te gaan ga ik uiterst rechts ervoorbij. Krijg je toch een grote mond van haar.
Specialized Allez Comp 2014 (Omega Pharma - Quick-Step) - Gazelle XR2 2010
Ja, er was wat aan de hand. Ze reed links. Als je dan gaat bellen of zeggen dan weet menigeen uit ervaring, krijg je vreemde capriolen. Gewoon rechts er langs.
He? 'Niemand is er op bedacht dat je rechts wordt ingehaald' Kom op zeg. Was leuk geweest als ik daar dan had gereden met mijn 29er en die door de linker berm had gestuurd.
He? 'Niemand is er op bedacht dat je rechts wordt ingehaald' Kom op zeg. Was leuk geweest als ik daar dan had gereden met mijn 29er en die door de linker berm had gestuurd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Niemand is er op bedacht..... Daar ligt volgens mij ook de kern van het probleem. Als "we" in de auto zitten, dan lijken we ons constant bewust van het overige verkeer en proberen we daarna te handelen. Zitten "we" op de fiets dan wanen we ons in een desolaat paradijs. Hoe kan je anders verklaren dat luitjes links rijden, naast elkaar rijden en het hele fietspad gebruiken, etc, en zich helemaal de pleuris schrikken als je rustig meldt dat je er langs komt/wilt? Komt het niet in ze op dat er ook sneller verkeer van het fietspad gebruikt maakt?
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Volgens mij is het probleem met oudere mensen en met name oudere vrouwen dat zij geen of weinig ervaring hebben met het besturen van diverse (motor)voertuigen.
Mede daardoor hebben deze mensen een minder goed ontwikkeld verkeersinzicht. En dus hebben ze geen enkel besef dat er andere verkeersdeelnemers zijn die misschien ook van hetzelfde stukje weg gebruik maken.
Intelligentie zal hier trouwens ook wel een factor zijn ben ik bang. Als ik kijk naar het verkeersgedrag van die mensen dan denk ik wel eens, veel verder dan 80-85 komt het niet.
Mede daardoor hebben deze mensen een minder goed ontwikkeld verkeersinzicht. En dus hebben ze geen enkel besef dat er andere verkeersdeelnemers zijn die misschien ook van hetzelfde stukje weg gebruik maken.
Intelligentie zal hier trouwens ook wel een factor zijn ben ik bang. Als ik kijk naar het verkeersgedrag van die mensen dan denk ik wel eens, veel verder dan 80-85 komt het niet.
- razenderoeland
- Forum-lid
Deze quote gaat een leuke discussie opleveren vrees ikNicosch schreef:Volgens mij is het probleem met oudere mensen en met name oudere vrouwen dat zij geen eof weinig ervaring hebben met het besturen van diverse(motor)voertuigen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Het is juist een mooi moment om tegen iemand te zeggen dat ze rechts moet rijden. Dan wordt ze opgevoegd/bijgepraat en zal ze het de volgende keer minder snel doen. Haal jij je voordeel ook uit. Verder nog niets gelezen dat mijn punt onderuit haalt.Zorro schreef:Ja, er was wat aan de hand. Ze reed links. Als je dan gaat bellen of zeggen dan weet menigeen uit ervaring, krijg je vreemde capriolen. Gewoon rechts er langs.
Specialized Allez Comp 2014 (Omega Pharma - Quick-Step) - Gazelle XR2 2010
Juist veel oudere vrouwen hebben nooit hun rijbewijs gehaald omdat het vroeger normaal was dat alleen de man auto reed. Dus ik denk dat Nicosch daar wel een punt heeft.razenderoeland schreef:Deze quote gaat een leuke discussie opleveren vrees ikNicosch schreef:Volgens mij is het probleem met oudere mensen en met name oudere vrouwen dat zij geen eof weinig ervaring hebben met het besturen van diverse(motor)voertuigen.
Gelukkig is het tegenwoordig anders en kan ik lekker zuipen op een feestje en mijn vrouw rijdt dan terug.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
Even voor de duidelijkheid misschien het fietspad was bijna 5 meter breed dus zie ik hier geen gevaar in. Ben overigens er wel mee eens dat rechts inhalen gevaarlijk is en doe dit eigenlijk nooit.
Soms kan je het gewoon niet goed doen bij oudere mensen. Enige tijd geleden vroeg ik aan een ouder echtpaar of ik er alstublieft er even langs mocht omdat zij naast elkaar fietsen, krijg ik toch een grote mond van ze niet normaal zeg.
In dat geval denk ik gewoon laat maar gaan.
Het probleem is dat we het samen op moet lossen en dat het geven en nemen is.
Soms kan je het gewoon niet goed doen bij oudere mensen. Enige tijd geleden vroeg ik aan een ouder echtpaar of ik er alstublieft er even langs mocht omdat zij naast elkaar fietsen, krijg ik toch een grote mond van ze niet normaal zeg.
In dat geval denk ik gewoon laat maar gaan.
Het probleem is dat we het samen op moet lossen en dat het geven en nemen is.
Mijn trainingsrondje bij noordwestelijk wind dat ik al 29 jaar rij als ik gewoon even 50 km wil fietsen gaat ook door Franekeradeel. Gisteravond viel mij bij het verlaten van Ried op dat op het fietspad mijn snelheid werd gemeten een weergegeven op een bord met daarop ook nog een smiley die minder vrolijk keek. Ik zou 32 km/u rijden (volgens mijn teller 28 km/u). Ik had al iets gelezen in de krant, maar hier maakte ik kennis met de bizarre plannen van deze gemeente. Toen ik net uit mijn werk kwam en vanaf Dongjum naar Ried reed met de auto zag dat er een bord was aangebracht dat fietsers die sneller rijden dan 30 km/u naar de weg worden verwezen.
Om even te illustreren hoe enorm het probleem is: toen ik gisteravond van Ried naar Dongjum fietste (19.00u) heb ik geen fietser ingehaald en heb ik geen tegenligger gezien, toen ik net van Dongjum naar Ried (16.30u) reed heb ik in totaal 4 fietsers geteld. Let wel, dit is een afstand van bijna 4 km.
Het fietspad waarvan snelle fietsers worden verbannen is overigens pas 4 jaar terug aangelegd. De maximum snelheid op de weg is toen ook nog teruggebracht naar 60 km/u. Daarvoor heb ik er 25 jaar tussen de auto's gefietst die toen nog 80 km/u reden (en dat rij ik er nog steeds als ik met de auto ben).
Er zijn toch wel grotere problemen in Franekeradeel?
Om even te illustreren hoe enorm het probleem is: toen ik gisteravond van Ried naar Dongjum fietste (19.00u) heb ik geen fietser ingehaald en heb ik geen tegenligger gezien, toen ik net van Dongjum naar Ried (16.30u) reed heb ik in totaal 4 fietsers geteld. Let wel, dit is een afstand van bijna 4 km.
Het fietspad waarvan snelle fietsers worden verbannen is overigens pas 4 jaar terug aangelegd. De maximum snelheid op de weg is toen ook nog teruggebracht naar 60 km/u. Daarvoor heb ik er 25 jaar tussen de auto's gefietst die toen nog 80 km/u reden (en dat rij ik er nog steeds als ik met de auto ben).
Er zijn toch wel grotere problemen in Franekeradeel?