Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13678
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
bedankt allemaal! Ik ga die schets eens zoeken. Omdat ik hier ook aan twijfelde durf ik mijn assaults niet tubeless te rijden.
Deze schets staat hier.wasbeer2006 schreef:bedankt allemaal! Ik ga die schets eens zoeken. Omdat ik hier ook aan twijfelde durf ik mijn assaults niet tubeless te rijden.
Eigenlijk zegt hij dat de druk in een band met biba (tube) de draad van de band onder de rand van de velg drukt, terwijl de druk in een tubelessband de draad van de band over de velgrand probeert te drukken. Vandaar dat velgen voor tubelessbanden een andere velgrand hebben.
Maar dat is niet zo, de verschillen zijn bijna niet waarneembaar volgens enkele van ons op dit topic die beide velgen hebben geanalyseerd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
dat had ik al een pagina of twee eerder gezegd maar goedOrlok schreef:Deze schets staat hier.wasbeer2006 schreef:bedankt allemaal! Ik ga die schets eens zoeken. Omdat ik hier ook aan twijfelde durf ik mijn assaults niet tubeless te rijden.
Eigenlijk zegt hij dat de druk in een band met biba (tube) de draad van de band onder de rand van de velg drukt, terwijl de druk in een tubelessband de draad van de band over de velgrand probeert te drukken. Vandaar dat velgen voor tubelessbanden een andere velgrand hebben.
Maar dat is niet zo, de verschillen zijn bijna niet waarneembaar volgens enkele van ons op dit topic die beide velgen hebben geanalyseerd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13678
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat hangt er wel weer vanaf welke velg je pakt een notubes velg heeft duidelijk een lagere en scherpere rand dan een normale velg, bij Fulcrum en bv Mavic is het verschil inderdaad een stuk minder. Ride heb ik nog niet goed bekeken, maar gaat ook meer richting notubes.
Het verschil in druk in schets is dus precies wat er bij mijn MTB banden is gebeurt zonder biba vloeg deze van de velg en met bleef deze liggen. Moet ik zeggen dat deze schwalbe banden ook wel erg ruim vielen, maargoed deed niets af aan het verschil.
Het verschil in druk in schets is dus precies wat er bij mijn MTB banden is gebeurt zonder biba vloeg deze van de velg en met bleef deze liggen. Moet ik zeggen dat deze schwalbe banden ook wel erg ruim vielen, maargoed deed niets af aan het verschil.
Niet of niet meer??, want in juni heb je in een bericht op dit topic nog aangegeven dat je met de assaults tubeless rijdt!wasbeer2006 schreef:bedankt allemaal! Ik ga die schets eens zoeken. Omdat ik hier ook aan twijfelde durf ik mijn assaults niet tubeless te rijden.
wasbeer2006 schreef:Waarom zou je als je de mogelijkheid hebt niet met tubeless rijden? Feit is dat er geen enkel argument is om met biba te blijven rijden, (als je de wielen al hebt) niet dat dit ineens slecht is. Ik doe het ook op de assaults.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik volg dit met veel belangstelling aangezien ik wil weten of er echt verschil is tussen normale clincher velgen en de tubeless (ready) varianten, buiten het gemak van luchtdichtheid en oppompbaarheid. Uit bestaande reacties begrijp ik dat een biba er voor zorgt dat de druk anders wordt verdeeld in de buitenband dan in het geval zonder biba. Een band zou van de velg geduwd kunnen worden wanneer niet gebruik gemaakt wordt van een binnenband.
Een tubeless band kent echter meer rubber rond de 'draad' en een andere constructie van de wang. Dit heeft gevolgen voor de drukverdeling en de 'knelling' van de draad in de velg. Verder wordt je geacht de tubeless variant te rijden op een lagere druk. Is hier niet het probleem van rijden met of zonder biba getackeld?
Mag in dat geval geconcludeerd worden dat de velg niet anders geconstrueerd dient te worden, en dat de verschillen tussen een normale clincher en een tubeless variant louter dienen voor gemak?
De site van Campagnolo geeft geen specifieke technische kennis over hetgeen de 2 way fit anders maakt. Wasbeer kreeg een antwoord van Reynolds wat meer te maken leek te hebben met aansprakelijkheid en vermijden van risico's dan wat anders. Verder vind ik weinig tot geen info over verschil in constructie tussen clinchers en tubeless varianten. Ik ben dan ook geneigd te denken dat er een groot rookgordijn wordt gecreëerd, wat de groei van het gebruik van tubeless uiteindelijk zal remmen.
Wie kan en wil hier nog meer info met ons delen?
Ik rijd overigens al een tijdje zonder problemen en tot vele tevredenheid tubeless rond op standaard Zonda's en chinese carbonvelgen.
Een tubeless band kent echter meer rubber rond de 'draad' en een andere constructie van de wang. Dit heeft gevolgen voor de drukverdeling en de 'knelling' van de draad in de velg. Verder wordt je geacht de tubeless variant te rijden op een lagere druk. Is hier niet het probleem van rijden met of zonder biba getackeld?
Mag in dat geval geconcludeerd worden dat de velg niet anders geconstrueerd dient te worden, en dat de verschillen tussen een normale clincher en een tubeless variant louter dienen voor gemak?
De site van Campagnolo geeft geen specifieke technische kennis over hetgeen de 2 way fit anders maakt. Wasbeer kreeg een antwoord van Reynolds wat meer te maken leek te hebben met aansprakelijkheid en vermijden van risico's dan wat anders. Verder vind ik weinig tot geen info over verschil in constructie tussen clinchers en tubeless varianten. Ik ben dan ook geneigd te denken dat er een groot rookgordijn wordt gecreëerd, wat de groei van het gebruik van tubeless uiteindelijk zal remmen.
Wie kan en wil hier nog meer info met ons delen?
Ik rijd overigens al een tijdje zonder problemen en tot vele tevredenheid tubeless rond op standaard Zonda's en chinese carbonvelgen.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Er wordt ook verwarrend gesproken over banden, zonder onderscheid te maken tussen een tubeless band en een 'normale' band.
Een normale band zal zonder binnenband bij het oppompen al bij 3 á 4 bar van de velg klappen omdat de bandconstructie er niet op gemaakt is. Zoals @JoostG ook aangeeft "Een tubeless band kent echter meer rubber rond de 'draad' en een andere constructie van de wang. Dit heeft gevolgen voor de drukverdeling en de 'knelling' van de draad in de velg". Een tubelesband zal daardoor dus niet (zo snel) van de velg klappen.
Ook ik rijd al een tijd zonder problemen tubeless op chinese carbonvelgen en heb standaard Mavic Aksium voorzien van tubelessbanden waarmee zonder problemen een proefrit is gereden.
Een normale band zal zonder binnenband bij het oppompen al bij 3 á 4 bar van de velg klappen omdat de bandconstructie er niet op gemaakt is. Zoals @JoostG ook aangeeft "Een tubeless band kent echter meer rubber rond de 'draad' en een andere constructie van de wang. Dit heeft gevolgen voor de drukverdeling en de 'knelling' van de draad in de velg". Een tubelesband zal daardoor dus niet (zo snel) van de velg klappen.
Ook ik rijd al een tijd zonder problemen tubeless op chinese carbonvelgen en heb standaard Mavic Aksium voorzien van tubelessbanden waarmee zonder problemen een proefrit is gereden.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ook hier maar even een kleine update na een paar maanden tubeless rijden.
Aanvankelijk reed ik 23mm voor en (als test) 28mm achter. Beide liepen pico bello. Voorband is op een gegeven moment een baksteen tegengekomen... Ik op zoek naar een vervangende band, het liefst in de iets bredere 25mm.
Die 25 was niet verkrijgbaar op dat moment, maar van de schwalbe one kwam ik toen wel de (blijkbaar net uitgebrachte) 28mm-versie tegen. Dat wilde ik eigenlijk niet, het leek me een beetje overkill voor een voorband. Maar toch genomen.
Rijd nu dus zowel voor als achter op 28mm rond (5.5 bar / 71kg) en vind dat eigenlijk wel prima. Ik ben een beetje een slechte piloot en dit geeft dan wat meer vertrouwen m.b.t. wegobstakels...
Mijn indruk is verder dat de hutchinson sector 28 (achterband) veel slijtvaster is dan de schwalbe one, maar wat moeilijker te installeren. Qua velgen: de banden gingen makkelijker op een ultegra 6800-velg dan op een pacenti-velg.
Lekrijden zonder voldoende vloeistof in de band, in the middle of nowhere, is trouwens nooit leuk.
Aanvankelijk reed ik 23mm voor en (als test) 28mm achter. Beide liepen pico bello. Voorband is op een gegeven moment een baksteen tegengekomen... Ik op zoek naar een vervangende band, het liefst in de iets bredere 25mm.
Die 25 was niet verkrijgbaar op dat moment, maar van de schwalbe one kwam ik toen wel de (blijkbaar net uitgebrachte) 28mm-versie tegen. Dat wilde ik eigenlijk niet, het leek me een beetje overkill voor een voorband. Maar toch genomen.
Rijd nu dus zowel voor als achter op 28mm rond (5.5 bar / 71kg) en vind dat eigenlijk wel prima. Ik ben een beetje een slechte piloot en dit geeft dan wat meer vertrouwen m.b.t. wegobstakels...
Mijn indruk is verder dat de hutchinson sector 28 (achterband) veel slijtvaster is dan de schwalbe one, maar wat moeilijker te installeren. Qua velgen: de banden gingen makkelijker op een ultegra 6800-velg dan op een pacenti-velg.
Lekrijden zonder voldoende vloeistof in de band, in the middle of nowhere, is trouwens nooit leuk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13678
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Niet meer. Ik heb de velgen tubeless gemaakt en de band ging en prima om en bleef goed hard. paar ritjes mee gereden, maar daarna er toch weer afgehaald en met biba gaan rijden.Orlok schreef:Niet of niet meer??, want in juni heb je in een bericht op dit topic nog aangegeven dat je met de assaults tubeless rijdt!wasbeer2006 schreef:bedankt allemaal! Ik ga die schets eens zoeken. Omdat ik hier ook aan twijfelde durf ik mijn assaults niet tubeless te rijden.
@Joost, mijn terughoudendheid wordt vooral veroorzaakt daardat er bij mij de laatste twee jaar een anatal banden van de velg zijn geknald.
Twee stuk schwalbe MTB tubeless ready band, en normale band met een strakkere passing, tenminste dat zou zo moeten zijn. Dit bij beide banden op een Notubes crest velg.
Hierover lees je veel een aantal schwalbe TL ready banden waren te strak waardoor sommige deze niet op de velg kregen, daarom zijn ze een jaargang later iets ruimer gemaakt binnen de Etrto norm. Bij Notubes zijn ze erachtergekomen dat naar mate een velg machine slijt de velg marginaal kleiner wordt, die heeft er waarschijnlijk voor gezorgt dat met name notubes velgen uit ongeveer de periode 2013 marginaal kleiner waren wat ik ook werkelijk gemeten heb bij drie verschillende alpha 340 velgen en een vergelijk met een crest en arch velg. Mijn nieuwe aplha 340 velg is ook echt groter dan de oude. Ik heb het niet opgemeten, maar de band gaat er gewoon lastiger op, zelf bij tweede montage (van de een op de andere velg)
Op mijn oudere (inmiddels overleden alpha 340) klapte er een schwalbe one 25mmm op 3,5bar af met biba!.
Met deze ervaringen vers in het geheugen ben ik dus wat terughoudend om een aantal niet vrijgegeven combo,s te testen.
Wat mij behoorlijk irriteert is dat de maat voering bij een aantal fabrikanten gewoon verreweg van consistent is en gewoon op het randje van de marges.
De notubes alpha 340 met schwalbe one tubeleess banden werkt iig feillos en zeer prettig
Klapt eraf met biba nog wel? Dat is tegenstrijdig met alle verhalen over de zgn. drukverdeling waarbij juist de band zonder biba eerder zou klappen dus was de oude alpa 340 veel te klein of de Schwalbe One veel te groot voor deze combinatie.wasbeer2006 schreef:Op mijn oudere (inmiddels overleden alpha 340) klapte er een schwalbe one 25mmm op 3,5bar af met biba!.
Wat mij behoorlijk irriteert is dat de maat voering bij een aantal fabrikanten gewoon verreweg van consistent is en gewoon op het randje van de marges.
Was het nou een tubelessband of een gewone band? In ieder geval moet het monteren van de band wel makkelijk zijn geweest.
Ik neem aan dat jij hiermee de nieuwe alpa 340 met de Schwalbe One 25mm tubeless bedoelt.wasbeer2006 schreef:De notubes alpha 340 met schwalbe one tubeleess banden werkt iig feillos en zeer prettig
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13678
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Was een gewone one 25mm, ik merkte het inderdaad al met opleggen. Als je de velg schuin hield viel de band er gewoon vanaf.
Hij zit nu op mijn assaults gaat prima.
De nieuwe velg is idd een laatste generatie 340 met een tubeless one 23mm (de 25mm waren er vorig jaar nog niet, eerst even oprijden). Die gaat er nog steeds niet heel moeilijk op, zegmaar precies met de hand, maar dat is voldoende.
Hij zit nu op mijn assaults gaat prima.
De nieuwe velg is idd een laatste generatie 340 met een tubeless one 23mm (de 25mm waren er vorig jaar nog niet, eerst even oprijden). Die gaat er nog steeds niet heel moeilijk op, zegmaar precies met de hand, maar dat is voldoende.
Ik lees in jouw verslag van vandaag dat de reparatie met de Hutchinson reparatieset zich goed heeft gehouden. Mijn reparatie met een Samson plakkertje houdt ook nog steeds stand, maar heb wel intussen nieuwe plakkertjes aangeschaft voor het geval dat ....... je weet het maar nooit.Le Grimpeur schreef:Gisteren een tochtje van 106 km gemaakt met de gerepareerde Ultremo ZX. Ging zonder problemen. Morgen verwacht ik hier bij de post een Hutchinson reparatiesetje voor tubeless banden. Daar zou speciaal op dergelijke reparaties afgestemd materiaal in moeten zitten. Ben benieuwd...Le Grimpeur schreef:In mijn laatste fietsverslag heb je kunnen lezen, dat ook ik inmiddels 'de klos' ben... Omdat ik het sneetje echter te riskant vond om mee verder te rijden en ik de band toch nog een 800 à 1000 km geef, heb ik vandaag de 'methode Orlok' toegepast... Wordt vervolgd...
Mijn Schwalbe Ultremo ZX banden hebben inmiddels al 3600km achter de rug, maar beginnen nu wel te slijten. Volgens mij komt er op de voorband - was 2000km de achterband - hier en daar al het karkas te voorschijn en vraag mij af hoelang deze band het nog uithouden. De achterband is nog niet zo ver gesleten, maar bevat wel veel slechte plekken. Ik ben dan ook benieuwd of dat bij jouw - na 3022km - ook al het geval is.
Hoe lang zijn jullie nog aan het 'overzomeren' in de Provence.? Zag trouwens op pagina 83 en 84 van het forum van velo101 hele mooie foto's en filmpjes van het fietsen in de Pyreneeën, niks voor jullie,? het is wat anders als die van de Haute-Alpes.
Veel plezier verder
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless