Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De bel

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 19 aug 2015 09:34

NicoNB schreef:
codex schreef:De UCI heeft onlangs trouwens tijdens hun laatste vergadering besloten dat per 1-4-2016, alle profs een belletje verplicht op hun fiets moet hebben bevestigd.
Die hebben ze ook echt nodig. :roll:
Volgende is natuurlijk verlichting, dan een spartbordje met 20cm wit enz enz.
Waarom hebben ze hem niet nodig dan? Niet tijdens een wedstrijd maar wel als ze moeten trainen op de openbare weg denk ik.
Veni. Vidi. Fietsie.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 19 aug 2015 11:47

Waarom hebben ze hem niet nodig dan? Niet tijdens een wedstrijd maar wel als ze moeten trainen op de openbare weg denk ik.
TUm Tum Tum>Het was maar een grappie hoor van mij. 1-4-2016 valt natuurlijk op 1 april.

Nu serieus modus>
Ik denk dat het iets "psychologisch" is als iemand plots van achter je kenbaar maakt dat hij er langs wil...dat een 1 of ander oersinstinct ergens in je hersenpan......dat bedreigend vindt...en dat je daarom (soms) geirriteerd reageerd. Dat we dat gewoon niet prettig vinden.(soort van oerbedreiging).

Is het niet zo dat als je op de snelweg rijdt (auto)op de linkerbaan tijdens het inhalen en dat er iemand in je achteruit kijkspiegel aan komt "blazen" en dat je dan juist wat langer aan de linkerkant blijft hangen....alleen maar om diegene duidelijk te maken ...dat je niet aan de kant laat drukken.Helemaal als diegene dan ook nog eens met zijn lichten gaat knipperen ...dan ga ik helemaal niet meer aan de kant.

Kortom: hoe je ook doet.... als je aan komt fietsen met veel snelheid...je belt...je roept....niemand vindt dat instictief prettig.Niet dat inhalen..maar juist dat roepen.
Trouwens roepen(schreeuwen) is altijd bedreigend.Het is wel 15 jaar geleden. Maar ik zal nooit die schreeuwende(fort machen!) Duitser vergeten die ons over liet overstappen in een kleine boot..vanuit een groot passagiersschip die niet in de haven paste(en dus voor de rede ging).
Man ik kreeg toch de neiging om die vent eens goed op "zijn bek te timmeren".

Schreeuwen doe je maar tegen je hond.
Verleden week kwam ik op een stoplicht af (op smal fietspad)...met de fiets wat op rood stond...de laatste 20 meter liet ik me even uitrollen en je gelooft het of niet...tringtring...achter me. Wou iemand me nog inhalen 10 meter voor een stoplicht.
Ik zei tegen hem...waarom wacht je niet even rustig. Nou ik had maar aan de kant moeten gaan en niet aan de linkerkant van het fietspad me rustig moeten laten uitbollen.
Kortom ...verschil van inzicht. In mijn ogen is zo iemand een ongedurige, beetje asociale fietser ..in zijn ogen ben ik een wegversperder en iemand die de boel ophoudt.
Zeg het maar.

Wat altijd wel werkt. Snelheid aanpassen aan diegene die voor je fietst....rustig vragen mag ik passeren en dan gaat werkelijk 100% van de voor-je-fietsers...aan de kant.
Bedankt zeggen en weer verder fietsen. Dat kan hier heel goed in het rustige noorden.
Dat gaat natuurlijk niet goed op drukke fietspaden.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6198
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 aug 2015 13:53

indeed.., afgelopen weekend een fietser die op een druk fietspad (Was een kleine hardloopwedstrijd bezig), iedereen aan de kant floot. Dat vond ik pas denigrerend overkomen! Dan is een bel (had hij waarschijnlijk niet) of een "pardon -- bedankt!" in mijn ogen beter.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

dejeep
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 jun 2011 11:55

dejeep 19 aug 2015 19:37

Goed gesproken door Codex. Helemaal met hem eens

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9149
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 aug 2015 20:02

codex schreef:(...)

Wat altijd wel werkt. Snelheid aanpassen aan diegene die voor je fietst....rustig vragen mag ik passeren en dan gaat werkelijk 100% van de voor-je-fietsers...aan de kant.
Bedankt zeggen en weer verder fietsen. Dat kan hier heel goed in het rustige noorden.
Dat gaat natuurlijk niet goed op drukke fietspaden.
Wel hoor, zo doe ik het ook altijd, in het "drukke" westen. Interessant genoeg zijn er dan toch nog mensen (ook hier in het topic) die me een aso vinden omdat ik een bel weiger te monteren op mijn racefietsen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wielertje
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 jun 2010 23:25

wielertje 19 aug 2015 20:26

nou, dan monteer je die, en dan hebben ze niks meer te zeiken ;-)

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 20 aug 2015 09:24

Ik had afgelopen week een heerlijk 'belmomentje'. Ik fietste op een vrijliggend fietspad langs een N-weg. In de verte zag een meisje met een hond aan de lijn. Meisje aan de éne kant van het fietspad, hond aan de andere kant, met zo'n riem ertussen die langer en korter wordt. Meisje is aan het bellen. Van grote afstand gebruik ik mijn bel, PING, (als ik pardon had moeten roepen, dan was ik nu nog schor geweest), meisje kijkt achterom, geeft een ruk aan de riem, hond vliegt over het fietspad naar haar toe (het was een klein ding) en ik kan zonder snelheid te minderen passeren. Bij het passeren glimlachen we naar elkaar. Zij telefoneert rustig verder, ik fiets lekker verder.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 20 aug 2015 10:15

Mooi! :)

Overigens, vreemd dat deze discussie zooo lang is met zoveel uiteenlopende/verschillende reacties.

wielertje
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 jun 2010 23:25

wielertje 20 aug 2015 10:19

ja, zoveel mensen, zoveel meningen en ervaringen ;)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6588
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 20 aug 2015 10:43

wielertje schreef:ja, zoveel mensen, zoveel meningen en ervaringen ;)
Of dat waar is?

De bel is gewoon een zwaar achterhaald concept en de ANWB laat maar weer eens zien (zetten het op 1) wat voor een oubollige organisatie ze zijn.

Bel is echt verleden tijd:
Auto's, motoren en scooters horen je toch niet
De meeste fietsers rijden met oortje in en keiharde muziek aan
De oudjes die dan nog overblijven zij zo doof als een kwartel
Die paar die de bel wel horen kijken over hun linker schouder, sturen naar links want zijn niet gewend om achterom te kijken.

We toeteren in de auto toch ook niet als we in willen halen? De bel heeft er voor gezorgd dat er geen discipline op fietspaden is: "want als ik in de weg rij bellen ze maar"

Perez
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 okt 2013 12:16

Perez 20 aug 2015 11:06

Gastheerg schreef:
wielertje schreef: We toeteren in de auto toch ook niet als we in willen halen?
Ha, dit roept m'n vader ook altijd :lol: Op zich vind ik het wel een goed punt om naar vervoer per auto te kijken. Onnodig links rijden is hier verboden en wordt al op jonge leeftijd tijdens het autolessen geleerd. Waarom gebruiken mensen op de fiets dan wel de gehele breedte van het fietspad?

Ik rijd sinds kort ook met een bel. Maar wat Gastheerg ook al aangeeft: mensen horen het vaak gewoon niet waardoor je alsnog vlak achter mensen moet roepen of je er alsjeblieft door mag.

Ach, nog even en het wordt weer rustiger op de fietspaden :mrgreen:

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6198
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 aug 2015 11:10

Je leert toch op de fiets dat je 2 aan 2 mag fietsen indien de ruimte daarvoor het toe laat?
En dat je rechts moet houden? Iets met opvoeding van kleins af aan, verkeerslessen basisschool en 1 of ander fiets verkeer praktijk examen.

Misschien moeten er ook maar rijbewijzen komen voor fietsers ;). En controle daarop.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie