Als jij op Synchronized stand staat en je schakelt binnenblad zou dan de 28-32 ook geblokkeerd worden?
Re: Di2
Geplaatst: 05 aug 2020 17:03
door synapse
Ik las in een ander topic over Di2 dat je daarmee kan voorkomen dat je de combinatie groot-groot schakelt...
Re: Di2
Geplaatst: 06 aug 2020 08:08
door Joseba
Probeer me te verdiepen in een Di2 groep (Ultegra) maar zie al snel door de bomen het bos niet meer. Junction boxes, D flys, GS/SS varianten, 2/3/5 poorten varianten....
Iemand toevallig een link waar e.e.a. helder wordt uitgelegd zodat ik kan bepalen welke groep gekozen moet worden?
Interessante site. Geen info gevonden over de keuze in het aantal poorten op een junction box.
Re: Di2
Geplaatst: 06 aug 2020 08:40
door wmc
Oh, dat is jammer. Ik ken hem niet helemaal uit mijn hoofd . Even uitgaande van een normale racefiets zonder extra's:
2x shifter
1x FD
1x RD
1x accu
1x junction A (bevat wat electronica en heb je altijd nodig)
1x junction B (dit is effectief niet meer dan een splitter)
De twee junction boxes knoop je aan elkaar met 1 kabel. Verder komen er op de junction B de FD, RD en accu samen. Deze zit daarom typisch ergens bij je bottom bracket. Je hebt nu alleen nog de shifters die ergens op aangesloten moeten worden, dit is op de Junction A, wat betekent dat je in de simpelste vorm een 3 poorts Junction A nodig hebt.
Joseba schreef: ↑06 aug 2020 08:29
Interessante site. Geen info gevonden over de keuze in het aantal poorten op een junction box.
Junction B heeft altijd 4 poorten.
De normale Junction A (voor onder de stuurpen) heeft 3 poorten
Er bestaat een junction A met 5 poorten (ook voor onder de stuurpen, ziet er hetzelfde uit als die voor 3 poorten)
De nieuwe Junction A voor in het stuur (of in het frame als de fabrikant dat voorziet) heeft slechts 2 poorten.
Het hangt dus af van jouw configuratie welke Junction A je nodig hebt.
Indien nodig kan je gerust een tweede Junction B gebruiken. Er bestaat ook een splitter-kabel om van 1 aansluiting, 2 te maken.
Op mijn fiets is het zo:
Junction B: kabel naar A-derailleur, kabel naar V-derailleur, kabel naar batterij, kabel naar voorkant fiets.
De kabel naar voorkant fiets stopt aan het balhoofd, daar gaat ie in de D-fly (connectie naar de Garmin en/of smartphone), vandaar naar het stuur, als het stuur er dan af moet om de balhoofdlagers te vervangen (alle kabels intern, ook door het stuur) kan ik die daar makkelijk los maken.
In het stuur gaat die kabel naar de linker shifter, vandaar naar de rechter shifter en vandaar naar de Junction A (slechts 1 kabel in de Junction A dus)
Het is best dat je eerst 5 minuten nadenkt over de makkelijkste oplossing, het is ook wat werk. Maar het is maar 1 keer
edit: Shane Miller heeft juist een handig filmpje online gezet:
Joseba schreef: ↑06 aug 2020 08:29
Interessante site. Geen info gevonden over de keuze in het aantal poorten op een junction box.
Junction B heeft altijd 4 poorten.
Yes! Maar de Junction B die ingebouwd zit in de SM-BTC1 heeft er dan weer 6 (waarvan 1 voor de battery is)
(en ja, niemand gebruikt de SM-BTC1, maar toch )
Re: Di2
Geplaatst: 06 aug 2020 11:37
door wmc
Dan zijn de andere twee zeker voor een dropper en mogelijk een regelbare demper?
Re: Di2
Geplaatst: 06 aug 2020 11:39
door TL@
Die had ik nog nooit gezien (maar wie wil zijn DI2 batterij dan ook extern monteren, echt geen zicht)
Re: Di2
Geplaatst: 06 aug 2020 11:41
door Salteh
Ja.. ik heb het ooit overwogen, maar hij bleek wel heel erg bulky te zijn
Ik koop 'm misschien nog wel een keer voor de lol.
Joseba schreef: ↑06 aug 2020 08:29
Interessante site. Geen info gevonden over de keuze in het aantal poorten op een junction box.
Dat soort dingen ga ik wel weer toevoegen binnenkort.. maar heb net een paar maanden besteed aan de overgang van di2center.com naar bettershifting.com en daarna had ik even rust nodig
Re: Di2
Geplaatst: 06 aug 2020 15:41
door GiantDefy1
Als ik de batterij los haal, dan reset je de boel toch? Moet je daarna alles weer instellen met het programma of is dat niet nodig.
Ik ben de documentatie aan het lezen en daar staat iets in over reset...