MvdP spreekt duidelijk met een belgische tongval(voor mij als Noorderling).
Ik vind hem persoonlijk ook iemand die beide landen goed kan vertegenwoordigen. Meer als bv een Max Verstappen.
Jackie Groenen heeft dat ook wel in zich.
Het is ook volgens mij typisch belgisch om echt alles wat maar een beetje aan Belgie kan worden gelinkt.....te claimen als Belgisch succes!
Wint Shirin van Anrooy dan komt dat doordat ze een belgische trainer heeft.Wint een andere Nedelandse dan komt dat uiteraard door de tips ter plaatse op het parcours....van veldrijkoning Nys. Ja ja. Die Chinese tafeltennissers winnen hier in Nederland ook alles, door die geweldige Nederlandse trainers.
Ik zie/herken als Fries wel paralellen met dat "kleinland-denken" van de Belgen in het algemeen.
Bv met de schaatsers die hier in Heerenveen komen te wonen.(Thialf)
Werkelijk alle successen worden dan ook geclaimd als zijn de friese successen.Dat is niet alleen met de sport zo,maar ook op ander gebied> ook culturele en economisch successen worden letterlijk of spreekwoordelijk toegejuicht als Friese successen.
Ja je kan het ook trots noemen. Doen we dan ook hier.
Maar er is een scheidslijn wat je nog onder trots kan scharen en wat eerder "wel erg doorzichtelige pogingen zijn "om succes naar je toe te trekken".
en daar zijn de Belgen... heel goed in.
Nederlanders kijken alleen(over het algemeen) naar zichzelf en gebruiken veel minder het "naar zich-toe-trekken-compensatiegedrag".