Nochtans Ulrich, Basso, e.d. dat zijn toch geen Spanjaarden, 't is toch niet zo dat Fuentes enkel Spanjaarden hielp? Je hoeft echt geen Spanjaard te zijn om aan doping te geraken. Denk maar aan Bernard Kohl o.a. die in Duitse of Oostenrijkse labo's werd bediend. Ook Boogerd zou de weg er naartoe geweten hebben.mrcoffee schreef:Ik ben het eens met jou veronderstelling: De bloedzakken bij Fuentes waren gelinkt aan een klein aantal wielrenners en een groot aantal overige athleten.mda1 schreef:Ik wilde het misschien wel iets breder trekken dan alleen het wielrennen. En dit is puur speculatief, maar onder het motto: rook -> vuur... Spanje is zowel wereld als europees kampioen voetbal, europa's twee favorieten voor de champions league zijn allebei spaans; ze zijn 's werelds beste in tennis (Davis cup) en twee van de drie grote rondes zijn vorig jaar gewonnen door spanjaarden (ITA, ESP). Alleen de TdF niet, maar ook daar was Contador favoriet. En tussen Fuentes en Beltran hebben ze twee artsen die kniediep in de doping waden...
Volgens mij heeft Spanje een beetje een structureel probleem met doping in de sport.
FC Barcelona en Real Madrid werden gedurende Puerto al gelinkt aan Fuentes. Maar ook Fuentes heeft zelf gezegd: "Als ik praat is Spanje de wereldtitel voetbal uit 2010 kwijt". Waarom dan alle focus op de wielrenners vraag je je af? Ik denk dat in de andere sporten er waarschijnlijk meer geld en prestige omgaat (voetbal en tennis).
En Di Luca, Scarponi, Rebellin, e.d? Je zou zeggen in Italie weten ze ook de weg, maar waarom presteren bvb. hun voetballers en basketballers en zelfs atleten dan ondermaats tegenover vroeger als de dope er makkelijk te verkrijgen is en het resultaat er daardoor vanzelf zou komen?
Zijn we nu zo naief dat doping nemen afhangt van de nationaliteit van iemand? Die mannen weten snel genoeg de weg te vinden. Is in Duitsland epo nog trouwens nog altijd zonder voorschrift te verkrijgen?
Denk je echt dat bvb. de spelers van de nederlandse nationale ploeg allemaal engeltjes zijn die zeker geen doping zouden durven, nee zelfs willen nemen en alle spaanse voetballers stoned op het veld lopen?
Komaan zeg!