Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 07 apr 2012 22:02

http://img94.imageshack.us/img94/2327/img1424jm.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

... en weer een Canyon erbij in NL. Recentelijk opgebouwd, 2011 EVO set gekocht. Frame bevalt meer dan super. veel stijver, stabieler en comfortabeler dan mijn vorige sub 1 kilo carbon frame uit Duitsland.

RIj op all-round systeemwielen van DT Swiss. Overweeg een setje met 50mm. maar welke?

Goeie paasgroet!
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 07 apr 2012 22:07

arnoudrace schreef:Afbeelding
RIj op all-round systeemwielen van DT Swiss. Overweeg een setje met 50mm. maar welke?

Goeie paasgroet!
Clincher? Alu/Carbon of full carbon? Tube wielen?
Zelf goede ervaringen met de Kuiper ACC50 wielen. Vermoed dat de nieuwe Bullet/Red Wind serie van Campagnolo qua lagering en spaak werk ook goede opties zijn. Maar zijn zat andere opties in dit segment.

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 07 apr 2012 23:11

Thanks,
handiger met fietsjes bouwen... Is idd veel keus. Ik wil graag alu/carbon, wel zo rond de 1,7 kilo max en vouwbandjes. Mavic cosmic carbone SL 2012 denk ik momenteel aan?
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 09 apr 2012 17:34

jasperr schreef:Is er eigenlijk al iemand die ervaring heeft met de nieuwe Ultimate AL en deze eventueel kan vergelijken met de oude AL (tussen 2008 en 2011) ? Dan doel ik op de nieuwe geometrie, rij-eigenschappen, afwerking (kabels door frame, interne bb lagers).
Niemand nog?

Ik zit namelijk te twijfelen tussen een Ultimate AL en CF frameset.
Ik rijd nu met een Ultimate AL frame uit 2008. Dit is echt een super frame, zeer stijf, maar af en toe toch wel een beetje hard. Daarom twijfel ik nu om een CF te kopen, voor het stukje comfort. Prijsverschil is echter wel 350 euro (met licentie korting). Vraag mij dus af of het dit waard is. (Ik rijd wedstrijden overigens.)

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 09 apr 2012 20:16

Ik heb sinds kort een CF en deze bevalt mij prima. Voldoende stijf en bovenal comfortabel!
No pain no gain, no guts no glory!

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 09 apr 2012 20:34

jasperr schreef:
jasperr schreef:Is er eigenlijk al iemand die ervaring heeft met de nieuwe Ultimate AL en deze eventueel kan vergelijken met de oude AL (tussen 2008 en 2011) ? Dan doel ik op de nieuwe geometrie, rij-eigenschappen, afwerking (kabels door frame, interne bb lagers).
Niemand nog?

Ik zit namelijk te twijfelen tussen een Ultimate AL en CF frameset.
Ik rijd nu met een Ultimate AL frame uit 2008. Dit is echt een super frame, zeer stijf, maar af en toe toch wel een beetje hard. Daarom twijfel ik nu om een CF te kopen, voor het stukje comfort. Prijsverschil is echter wel 350 euro (met licentie korting). Vraag mij dus af of het dit waard is. (Ik rijd wedstrijden overigens.)
Geen ervaring met de nieuwe AL. Heb wel de CF en dat is een prima fiets. Strak, stijf en goede comfort. Vergelijk dan met mijn Principia Evolution die ook stijf is maar net wat harder.
De geometrie tussen de CF en de AL '12 verschilt op bepaalde punten zou dat meenemen in je vergelijk. Gewichts verschil tussen de twee frames is minimaal(zo 150-200 gram) Vanuitgaand dat je een eindig budget hebt is de keus voor de AL logischer om dat je dan de E350,- die je bespaart elders in kan zetten. Bijvoorbeeld bij de wielen waar je met E350,- meer wint.

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 09 apr 2012 20:37

arnoudrace schreef:Thanks,
handiger met fietsjes bouwen... Is idd veel keus. Ik wil graag alu/carbon, wel zo rond de 1,7 kilo max en vouwbandjes. Mavic cosmic carbone SL 2012 denk ik momenteel aan?
Mavic Cosmic Carbone is bewezen wielset. Zelf ken ik wel wat bekenden die sorres met de wielen hebben gehad. Als je het wielen topic doorspit vindt je vast genoeg info voor een vergelijk.

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 09 apr 2012 21:01

Ik was eind vorig jaar ook voornemens een ultimate Al aan te schaffen omdat ik stijfheid als belangrijkste eigenschap voor ogen had voor mijn koersfiets. Door de aangepaste geometrie van het '12 model heb ik er vanaf gezien en uiteindelijk is het een Look 595 Ultra '08 via Sharkman geworden. Een fiets die het qua stijfheid niet haalt kbij de Al, maar nu ik er een paar keer mee gekoerst heb moet ik zeggen dat ik zo verrast ben door het comfort en de stuureigenschappen van het carbon dat stijfheid nooit meer mijn enige overweging zou zijn bij de aanschaf van een fiets.... De kosten van alu blijven daarentegen zeer aantrekkelijk

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 09 apr 2012 22:52

haaldoor schreef:
jasperr schreef:
jasperr schreef:Is er eigenlijk al iemand die ervaring heeft met de nieuwe Ultimate AL en deze eventueel kan vergelijken met de oude AL (tussen 2008 en 2011) ? Dan doel ik op de nieuwe geometrie, rij-eigenschappen, afwerking (kabels door frame, interne bb lagers).
Niemand nog?

Ik zit namelijk te twijfelen tussen een Ultimate AL en CF frameset.
Ik rijd nu met een Ultimate AL frame uit 2008. Dit is echt een super frame, zeer stijf, maar af en toe toch wel een beetje hard. Daarom twijfel ik nu om een CF te kopen, voor het stukje comfort. Prijsverschil is echter wel 350 euro (met licentie korting). Vraag mij dus af of het dit waard is. (Ik rijd wedstrijden overigens.)
Geen ervaring met de nieuwe AL. Heb wel de CF en dat is een prima fiets. Strak, stijf en goede comfort. Vergelijk dan met mijn Principia Evolution die ook stijf is maar net wat harder.
De geometrie tussen de CF en de AL '12 verschilt op bepaalde punten zou dat meenemen in je vergelijk. Gewichts verschil tussen de twee frames is minimaal(zo 150-200 gram) Vanuitgaand dat je een eindig budget hebt is de keus voor de AL logischer om dat je dan de E350,- die je bespaart elders in kan zetten. Bijvoorbeeld bij de wielen waar je met E350,- meer wint.
Ik ben op de hoogte van de geometrie. Rijd nu op een 56 AL, welke eigenlijk ietsje te groot is, dus bij de nieuwe AL kan ik de M nemen en bij de CF de 54 met langere stuurpen. Gewicht ed. is inderdaad bijna verwaarloosbaar en vind ik in deze dus niet zo belangrijk.
Mijn punt is dus echter dat ik nu op een AL uit 2008 rijd en dat dit echt een super frame is, maar dat ik nu wel eens graag wat anders wil. Ik ben dus ook op zoek naar wat meer comfort ivm mijn zwakkere rug. Dan zal de CF dus waarschijnlijk een betere keuze zijn dan een nieuwe AL, omdat deze waarschijnlijk comfortabeler zal zijn. Als ik op mijn Ridley X-Fire rijd is het bijvoorbeeld al een wereld van verschil, veel comfortabeler, maar wel minder stijf. Mijn nieuwe frame moet echter wel goed stijf zijn, omdat ik het als wedstrijdframe ga inzetten. De AL nemen en 350 overhouden zou inderdaad fijn zijn, maar dan bereik ik er waarschijnlijk niets mee omdat dit dan nog steeds een hard frame zal zijn. Ik heb overigens wielen genoeg ;-) Daarom koop ik ook alleen een frame, anders zit ik weer met extra wielen. En zelf opbouwen is ook iets goedkoper.

Gebruikersavatar
timofietst
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 29 dec 2009 00:23
Locatie: Hoogerheide

Gebruikersavatar timofietst 13 apr 2012 13:49

Ik heb een Ultimate AL 2012 besteld en wilde zojuist Campagnolo Record bracketcups halen bij Hopmans. Daar wisten ze niet zeker welke er in moeten, op de website van Canyon wordt me dat ook niet helemaal duidelijk. Hier iemand een idee?
Groeten,

Timo
Good Times!!
YT Jeffsy AL comp 2
Canyon Grand Canyon AL
http://www.mellowbikers.nl

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 13 apr 2012 13:59

timofietst schreef:Ik heb een Ultimate AL 2012 besteld en wilde zojuist Campagnolo Record bracketcups halen bij Hopmans. Daar wisten ze niet zeker welke er in moeten, op de website van Canyon wordt me dat ook niet helemaal duidelijk. Hier iemand een idee?
Aan een idee heb je in dit geval niet zoveel denk ik :lol:

Check deze eens: http://www.fiets.nl/2011/08/18/2012-canyon-ultimate-al/" onclick="window.open(this.href);return false;
Addict R1

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 13 apr 2012 14:09

jansen01 schreef: Check deze eens: http://www.fiets.nl/2011/08/18/2012-canyon-ultimate-al/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat stukje barst echt van de technische informatie.... ??

Plaats reactie