Pagina 332 van 374

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 08 apr 2020 22:23
door sillah75
Ernie C. schreef: 08 apr 2020 21:17

Het probleem zit vooral in de uren die in verchromen en polijsten gaan zitten. Bij Weymans krijg je inderdaad veel waar voor je geld maar volgens mij verchroomd hij zelf niet. Dan ben je daarmee ook weer afhankelijk van andere partijen. Ook voor extravagant spuitwerk zul je naar iemand anders moeten gaan vrees ik. Bij Tommasini en Colnago is die expertise in house aanwezig. Die mensen doen heel de dag niks anders en dus waarschijnlijk ook sneller dan iemand die sporadisch een dergelijke opdracht krijgt. Ik denk dat de kosten onder de streep niet heel veel gaan verschillen.
Je hebt natuurlijk wel de mogelijkheid om een wat minder luxe buizenset te nemen. Dan bespaar je nog wat meer en voor het beoogde doel is het misschien niet eens erg.
Verchromen doet hij idd zelf niet maar daar heeft hij zijn adresjes wel voor en alles kan op vraag wel verchroomd worden . Wat betreft het het spuitwerk heb je wel gelijk.
Hangt ervan af wat wat je zelf voor ogen hebt natuurlijk , ik vind de Tomassini ook mooi maar ik wou gewoon ook melden dat daarnaast ook nog de pure ambachtslui bestaan ( die misschien niet zo fancy zijn , maar daarom zeker niet minder werk afleveren )

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 09 apr 2020 08:39
door Ernie C.
Je hebt helemaal gelijk dat ook gewoon uit de buurt kan komen. Ik wil vooral zeggen dat in een fiets met geslepen, verchroomde en gepolijste lugs en een ingewikkeld spuitschema gewoon enorm veel uren gaan zitten. Dat wordt sowieso niet goedkoop.
Persoonlijk zie ik zo'n Weymans frame wel zitten hoor maar dan hoeft het niet al te overdreven te zijn qua ontwerp.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 09 apr 2020 20:10
door Degents
sillah75 schreef: 08 apr 2020 16:24
Degents schreef: 08 apr 2020 15:43 Hey guys, misschien kan ik hier mijn vraag stellen. Via een buurtbewoner heb ik een gazelle primavera 7000 gehad. Het plan was om deze fiets op te knappen voor een vriend van mij die niet genoeg geld heeft om er zelf één te kopen. Beide banden heb ik vervangen en de fiets helemaal goed afgesteld, helaas na 20 km brak de linkershifter af (shimano sora flight deck triple shifters). Dit is iets waar ik zelf geen ervaring mee heb dus de fiets naar de fietsenmaker gebracht, tot mijn verbazing vroeg hij 250,- euro. Dit ga ik natuurlijk niet doen, en ben zelf opzoek gegaan naar een shifter die op mijn fiets past. De enige shifter waarvan ik zeker weet dat die op mijn fiets past is 130 euro. Ik vroeg mij af of jullie een ander alternatief hebben voor mij!

Sommige fietsenmakers zijn om niets verlegen .... 250 EUR ! dan krijg je toch een campa super record shifter ;) begrijp ook dat hij werkuren moet rekenen maar dit is echt wel overdreven . Zelfs 130 enkel aankoop is teveel . Mijn raad zoals altijd kijk eens op Marktplaats , 2de hands of vraag hier eens rond de meeste smijten dat gewoon weg . Voor zover ik weet moet bvb een tiagra, rsx, ultegra,... triple shifter ook wel passen . Nadeel is natuurlijk dat je er zelf niet kan aan sleutelen . Voor 20-25 EUR vindt je dit soort shifters . Niemand in jouw omgeving die je kan helpen bij het vervangen ?
Thanks voor je reactie! Ik ga proberen zo'n goedkope shifter te kopen en proberen erop te zetten. Als het niet lukt, kan ik de fietsenmaker alsnog de shifter erop laten zetten (zal vast geen 250 euro kosten ;) )

Colnago Columbus SL Super

Geplaatst: 10 apr 2020 12:22
door peeters
Hallo allemaal!

Dit is mijn eerste keer op deze forum en ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen.

Na het opruimen van mijn berging heb ik besloten om mijn fiets te gaan verkopen.
Deze fiets heb ik over mogen nemen van een vriend en staat (helaas) al een tijdje stil in de berging.

Alleen nu heb ik een probleempje... Uit welk jaar komt deze fiets nou eigenlijk?

Het betreft een Colnago Columbus SL (Doppio Spessore).

Hieronder heb ik een aantal foto's toegevoegd, om jullie wat meer inzicht te geven.

Ik zou dus graag wat meer over deze fiets willen weten zoals;
Uit welk jaar komt ze?
Is het een speciaal type onder de Colnago SL's?
Naar mijn idee is de fiets in goede staat, hoe denken jullie hierover?
In welke prijsklasse zou deze fiets thuishoren?

Ik wil alvast iedereen bedanken voor het meedenken!

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 apr 2020 13:53
door peeters
Top! Hier heb ik wat aan.
Is er toevallig ook een prijsklasse bekend voor een fiets in deze staat?
Bv. 100-200 of zelfs 500-800 euro?

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 apr 2020 15:07
door jansen2.0
Denk ook richting 250. Niet bijzonder en geen exotische onderdelen.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 apr 2020 15:19
door peeters
Oke helaas, maar toch heel erg bedankt voor de vlotte antwoorden!

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 apr 2020 19:34
door velo
@jansen2.0
Helaas somec is niet mijn ding.
@ernie.c
Idem somec veel te flets en cinelli ook serieus bekeken idem als somec.
@poulain
jaegher is het ook niet ik loop er gewoon niet warm voor.
De willier super leggera is net als somec/cinelli niet mn ding.
@silah75
Martelli is het ook niet.
Jan Weymans is wel een optie (die kon ik overigens niet).
@thestudent
officina battaglin die ken ik alleen van zeg maar b merk fietsen, maar dit ziet er wel leuk uit.
Geweldig dat er nog blijkbaar een markt is voor klassiek staal hulde voor deze man.
Ik hou deze in de gaten.
@ernie.c
Je hebt gelijk dat speciale spuitwerk is bij toma en colnago inhouse dat komt met een prijs uiteraard, maar dan weet je ook wat je krijgt.
Dat kan zowel een voor als nadeel zijn want als je wat anders wil hebben dan is dat lang niet altijd mogelijk.
@silah75/ernie/c
Het klopt er is veel mogelijk bij de kleinere framebouwers en dan vergeten er er nog een en dat is marten gerritsen die ook geweldige frames maakt.

Afin er zijn toch een paar leuke merken/frame bouwers hier gemeld en mogelijk is het wel handig om een aparte topic te maken met alleen merken van klassieke stalen frames er zijn mogelijk veel meer mensen die specifiek dit soort frames zoeken.

Ik ben op het moment geholpen eea. gaat zeker nog wel een poosje duren dus allen bedankt voor de input en eea is zeker waardevol geweest en verder zal de tijd het wel leren wat de definitieve keuze zal zijn.

Als laatste nog deze link van een maker/shop die lugs verkopen om een indruk te krijgen wat er allemaal mogelijk is.
https://framebuildersupply.com/collections/lugs

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 apr 2020 19:54
door jansen2.0
Er is best nog iets leuks te krijgen wat betreft staal.

Zal dit weekend eens wat foto’s posten van wat ik heb liggen aan exotische (retro) onderdelen. Kan er mee kwartetten dus niet schrikken!

help mij aub racefiets schatten

Geplaatst: 10 apr 2020 22:07
door pupita
Hey iedereen!
ik heb een oude racefiets gekregen, maar ik wil die graag verkopen. aangezien ik zelf bijna niks van fietsen weet, wil ik hier hulp vragen om in te schatten hoeveel ik voor deze racefiets vragen...
wat ik wel weet is dat het een stalen frame is, met campagnolo versnellingen etc (ik denk eerste generatie, maar ben niet 100% zeker), rolls zadel, tubes...
ik heb van alles wat van belang kan zijn foto's genomen
ik hoop echt dat iemand mij kan helpen 🙏

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 11 apr 2020 11:47
door Ernie C.
Ik kom niet verder dan dat er een fietsen/sportwinkel met de naam Pupita Sport vin Piobicco zit. Misschien daar eens contact mee opnemen.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 11 apr 2020 13:27
door Gastheerg
De fiets zal half 70er jaren zijn maar kan ook ouder zijn. Aan het einde 70er jaren waren er al meer aangesoldeerde nokjes.
Hoge flens naven waren vooral eind 60 en begin 70er jaren populair.
Dat neemt niet weg dat als de naven Campa zijn daar liefhebbers voor zijn.

Het zijn niet de eerste Campa versnellingen. Is nog heel veel voor gemaakt. Dit is Nuovo Record en de naam nieuw zegt al dat er iets voor zat ;)
Staat ook op de buitenste scharnierplaat van de achter derailleur.
Op de derailleur staat bij de kabel-inloop het jaartal.
De eerste derailleurs van Campa zijn uit 1934 met dat mooie terugtrapsysteem :mrgreen:
De eerste modellen met de huidige scharnieren zijn van omstreeks 1950 en dit model is uit 1967 ;)

Onder retro rijders is deze groep en de Super Record groep verreweg het populairst. Maar er mist wel het een en ander zoals remmen en pedalen.
Het feit dat er geen Campa remmen op de fiets zitten zou zomaar kunnen zijn dat fiets eerder een jonge 70er is.
Remmen zijn zo te zien Universal en pedalen zijn echt niks.

Zadel is later aangebracht en stuurlint (zo te zien Brooks) is zelfs vrij recent aangebracht,

Het is we een frame waar wat aandacht aan besteed is. De patten zijn namelijk het oude model van Campa. Daar zaten spatbordoogjes aan. Sommige framebouwers vijlde deze eraf omdat dat mooier en lichter was.

Pluspunten:
Geen alledaags merk (voor deelname aan retro tocht leuk)
Prima onderdelen
Gegraveerde nok
Hoge flens naven
Trapstel en derailleurs
Stuurnok zadel

Minpunten
Kwaliteit lak
Geen Campa remmen
Geen Campa pedalen
Klein maatje

Ondanks dat er genoeg liefhebbers zijn die de aandrijving en de wielen willen hebben denk ik dat het toch een lastig object is om te verkopen.
Dit is geen object waar je rijk van gaat worden, maar 250-300 mag deze wel opleveren als iemand hem voor de onderdelen koopt.
Iemand die de juiste maat heeft en gek is op retro ritten zal 50-75 euro verder willen gaan.