Cannondale
Afgelopen weekend bij het Bikefestival op de EVO sram red ( double tap ook gelijk mogen ervaren en dat beviel zeker goed) en di2 gezeten, maar dat zijn erg mooie fietsen. Jammer dat de advies prijs 3999 euro is. Helaas is dat iets teveel van het goede. Vandaar dat ik denk dat het toch een canyon cf ultimate slx DI2 wordt. Hoef je je ook niet voor te schamen fietst en ziet er zeker goed uit.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13698
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ben ook echt beneiuwd naar het verschil. De oude 26 was nog van de generartie hoe stijver hoe beter!daniel1975 schreef:Je gaat wat meemaken in de Ardennen!! Kan je nu al vertellen dat je huidige setup op de echt lastige stukken naar beneden vele malen makkelijker zal zijn.Nee, daarom ga ik het ook zo proberen in de ardennen. het is ook even wennen van een 26 diepe zit smal stuur naar 29 breed stuur minder diepe zit.
Dit jaar weer naar la roche, mooie afdalingen daar!
Vanavond nieuwe lagers (SKF) geplaatst met speciale tools, Loctite 641 en de bovenstaande handleiding.havana schreef:
Vergeet overigens niet de lagerhuls van buiten met groene loctite 609, 640, of 641 in te smeren, dat voorkomt tikken en kraken.
Hier nog een mooie handleiding met foto's.
Eerst het linker lager geplaatst. Dit ging goed, lager draait perfect.
Daarna het rechter lager geplaatst. Na montage voelde ik een zeer lichte oneffenheid tijdens het draaien met de hand. Dit leek me niet goed en besloot om het lager weer te demonteren.
Vlug het lager er voorzichtig uitgetikt en nogmaals met de hand gedraaid. Om enige belasting te simuleren heb ik 2 vingers in de lagerboring gedrukt, maar geen merkbare afwijking waarneembaar terwijl dit bij het oude defecte lager wel waarneembaar is op deze wijze.
Het rechter lager opnieuw geplaats en zelfde oneffenheid waarneembaar. Pffff
Toch maar besloten om het geheel af te monteren. Bij het draaien van de cranck (zonder ketting) blijft dezelfde geringe oneffenheid hoor/voelbaar. Het is echt maar heel weinig maar lijkt me niet normaal. Het is net of het lager door de radiale kracht welke door het bracket optreedt op de buitenring van het lager de oorzaak is.
Iemand bekend met dit verschijnsel, of een oplossing?
@moderator: Misschien hoort dit topic meer thuis in de afdeling Techniek.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13698
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat probleem komt veel voor, alleen merken de meeste het niet. Veel te veel lagers zitten veel te strak in hun behuizing. Jij voelt nu een oneffenheid.
Maar als je goed voelt gaat in bijna elke passing een lager zwaarder draaien na montagen. De enige lager/passing combinatie waar ik dit niet ben tegengekomen is Hope en Acros, mavic naven gaan bv ook nog wel. Maar bij de eerste twee kan je de lagers er dan ook heel makkelijk voor de helft al met de hand induwen. Aerozine cups bv, de lagers draaien uit de cup prima, maar in de cup erg zwaar en rafelig, deed het lager in een acros cup en het liep gewoon goed.
Veel krijgen de brackerlagers de schuld terwijl het veelal de (te strakke) passing is.
Maar als je goed voelt gaat in bijna elke passing een lager zwaarder draaien na montagen. De enige lager/passing combinatie waar ik dit niet ben tegengekomen is Hope en Acros, mavic naven gaan bv ook nog wel. Maar bij de eerste twee kan je de lagers er dan ook heel makkelijk voor de helft al met de hand induwen. Aerozine cups bv, de lagers draaien uit de cup prima, maar in de cup erg zwaar en rafelig, deed het lager in een acros cup en het liep gewoon goed.
Veel krijgen de brackerlagers de schuld terwijl het veelal de (te strakke) passing is.
Cannondale zelf (pdf) schrijft lagervet voor, ipv loctite. Wat is nou wijsheid? (sta zelf op het punt om lagers te kopen en te installeren in mijn nieuwe supersix frame)vincent75 schreef:
Vanavond nieuwe lagers (SKF) geplaatst met speciale tools, Loctite 641 en de bovenstaande handleiding. (...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
@ Wasbeer: Bedankt! dus niets om me zorgen over te maken. Ik ben zeer kritisch op dit soort zaken, een lager hoort in mijn ogen perfect te draaien.
Ik zal bij de volgende montage de boring links en rechts eens met een micrometer opmeten.
@53x11: Lagervet? Ik zal er dan nog eerder montagepasta aan strijken.
Ik zal bij de volgende montage de boring links en rechts eens met een micrometer opmeten.
@53x11: Lagervet? Ik zal er dan nog eerder montagepasta aan strijken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Het staat er echt:vincent75 schreef:
@53x11: Lagervet? Ik zal er dan nog eerder montagepasta aan strijken.
Cannondale manual schreef: 1. Clean the inside and outside surfaces of
the bottom bracket shell..
2. Apply a high-quality bicycle bearing
grease to the inside surface of the shell.
3. Install the square end of the circlip into
the groove first, then moving clockwise,
push the clip into the groove until it is fully
seated in the groove. Install the other
circlip the same way.
4. With a headset press, and tool KT010/
install the bearings into the shell as shown.
Press the bearing until it is seated against
the circlip.
5. To finish, apply a light coating of a highquality bicycle bearing grease to both
sides of each bearing to help repel
moisture.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13698
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zei niet dat het iets is om je geen zorgen over te maken Alleen dat het vaker voorkomt en daardoor ben je dus elke zoveel km een lager kwijt die extra hard slijt door een te hoge/verkeerde belasting.vincent75 schreef:@ Wasbeer: Bedankt! dus niets om me zorgen over te maken. Ik ben zeer kritisch op dit soort zaken, een lager hoort in mijn ogen perfect te draaien.
Ik zal bij de volgende montage de boring links en rechts eens met een micrometer opmeten.
@53x11: Lagervet? Ik zal er dan nog eerder montagepasta aan strijken.
Mijn lagers in de F29 zitten iig met vet gemonteerd vanuit de fabriek. Crank ligt er momenteel af, dus ik kan het mooi zien. In de F29 handleiding staat in hetnerdelands hetzelfde als bij 53x11
Bij deze een foto van mijn supersix in z'n wedstrijd outfit. Wat denken jullie dat mooier staat, de wielen met of zonder decals?
(ik weet dat de rode banden er niet zo fraai onder staan, maar dat is nu eenmaal de enige kleur band die ik van Vredestein gesponsord krijg).
(ik weet dat de rode banden er niet zo fraai onder staan, maar dat is nu eenmaal de enige kleur band die ik van Vredestein gesponsord krijg).
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...
Ik zou er inderdaad nog een geel stuurlint en roze zadel op kunnen zetten, maar dat was niet geheel mijn vraagepotheker schreef:Ik zou er wat meer kleur in aanbrengen
Zonder dollen, wat bedoel je precies?
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...