Pagina 335 van 828

Geplaatst: 29 aug 2009 21:37
door tiest
[quote="bazz 1"][quote="Rezne"]Comfort? Wat is dat? Ga je daar hard van?[/quote]

Zonder comfort wel ? :rolleye:

[/quote]

Hij wel;)

Geplaatst: 29 aug 2009 23:30
door pietr
[quote="Zweef"]Ik snap dat modeverschijnsel gewoon niet, met je neus op je voorband en je r**t hemelwaarts ;)[/quote]
Helaas staat mijn zadelpen ook zo'n 20 cm hoog: lange benen en een kort bovenlijf. Ik koos een Spec. Roubaix vanwege de lange balhoofdbuis. Doordat het een sterk sloping model is, komt de zadelpen ver omhoog. Verschil zadel - stuur is nu zo'n 6,5 cm en dat valt al met al nog best mee ook al had ik het liever nog kleiner gehad. Bij mij is het geen modeverschijnsel.

Geplaatst: 30 aug 2009 16:50
door litespeed
[quote="Pietr"][quote="Zweef"]Ik snap dat modeverschijnsel gewoon niet, met je neus op je voorband en je r**t hemelwaarts ;)[/quote]
Helaas staat mijn zadelpen ook zo'n 20 cm hoog: lange benen en een kort bovenlijf. Ik koos een Spec. Roubaix vanwege de lange balhoofdbuis. Doordat het een sterk sloping model is, komt de zadelpen ver omhoog. Verschil zadel - stuur is nu zo'n 6,5 cm en dat valt al met al nog best mee ook al had ik het liever nog kleiner gehad. Bij mij is het geen modeverschijnsel.[/quote]

6,5cm tussen zadel en stuur is weinig voor een sportieve fietser. Bij Rezne wordt 20cm als afstand tussen stuur en zadel bedoeld. Dus niet de lengte van de uitstekende zadelpen o.i.d....

Geplaatst: 30 aug 2009 18:28
door zweef
[quote="litespeed"]6,5cm tussen zadel en stuur is weinig voor een sportieve fietser.[/quote]

Is dat zo? Ik heb van diverse kanten begrepen dat er een vuistregel is dat je zadel 3 cm hoger dan je stuur een goede zithouding geeft. Is dat dan kul of gewoon ouderwetsch?

Geplaatst: 30 aug 2009 18:39
door amclassic-fan
3 cm is absurd weinig. 5-10 cm hoogte verschil tussen zadel en stuur is al weinig. Voor wedstrijdrenners geldt eerder de vuistregel van 10-15 cm. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen naar beide kanten toe. Zeker lange renners hebben vaak heel veel hoogte verschil. Bij een sloping frame valt dat erg op, bij m'n Ridley vorig jaar was het niet echt fraai meer. Nu zit ik nog iets dieper, maar is m'n frame minder sloping waardoor 't er wat beter uit ziet.

Geplaatst: 30 aug 2009 22:02
door zweef
Dit staat op Wielersportinfo:

"Stuurhoogte ten opzichte van het zadel
De bovenkant van het zadel moet zo’n 3 cm boven de bovenkant van het stuur uitsteken. Belangrijk is dat je lekker op je fiets zit. Hoe lager je het stuur zet hoe beter dat is voor de aërodynamica (kan wel 2 km/u schelen). Met het verlagen van het zadel heb je weinig ruimte, omdat een verlaging de fietshouding en traptechniek niet te goede komt."

Geplaatst: 30 aug 2009 22:06
door amclassic-fan
Op wielersportinfo staat helaas meer onzin dan zin, bovenstaande was lang geleden toepasbaar toen men behoorlijk anders op de fiets zat.

Geplaatst: 30 aug 2009 22:16
door zweef
[quote="Amclassic-fan"]Op wielersportinfo staat helaas meer onzin dan zin, bovenstaande was lang geleden toepasbaar toen men behoorlijk anders op de fiets zat.[/quote]

Je stelt twee dingen, maar onderbouwt ze vervolgens niet. Is dit onzin, en zo ja waarom? En was wat "men" vroeger deed verkeerd dan? Ik zou graag wat meer onderbouwing zien astubliefdankuwel.

Geplaatst: 30 aug 2009 23:45
door rezne
Het hoogteverschil is nu zo'n 15 cm. Het is geen modeverschijnsel, maar mijn 'zit'. Een beetje lenigheid doet wonderen.

Zoals AMC ook al zegt: lange renners hebben over het algemeen meer hoogteverschil. Ik moet mijn zadel ook behoorlijk hoog zetten door mijn bbl van 94 cm (bij 1m86). Ik heb nooit last van mijn nek of rug. Als je het kan hebben heeft een lager stuur alleen maar voordelen ...

3cm? Zo zit mijn oma op dr fiets.

Geplaatst: 30 aug 2009 23:56
door amclassic-fan
[quote="Zweef"][quote="Amclassic-fan"]Op wielersportinfo staat helaas meer onzin dan zin, bovenstaande was lang geleden toepasbaar toen men behoorlijk anders op de fiets zat.[/quote]

Je stelt twee dingen, maar onderbouwt ze vervolgens niet. Is dit onzin, en zo ja waarom? En was wat "men" vroeger deed verkeerd dan? Ik zou graag wat meer onderbouwing zien astubliefdankuwel.[/quote]

Al die onzinnige calculators op die website zijn crap, ik heb voor de grap wel eens wat uitgeprobeerd met vetpercentages. Bij sommige haalde ik zelfs een negatief vetpercentage :D Ook veel van de theorie die er staat vind ik behoorlijk achterhaald. Die 3 cm is ook zoiets, het is 99 van de 100 gevallen niet eens mogelijk met de huidige racefietsen.

Verschil tussen vroeger en nu: bekijk zelf de foto's en filmpjes (op Youtube staat van alles) en je ziet 't meteen.

Geplaatst: 31 aug 2009 00:09
door zweef
[quote="Rezne"]Het hoogteverschil is nu zo'n 15 cm. Het is geen modeverschijnsel, maar mijn 'zit'. Een beetje lenigheid doet wonderen.[/quote]
Ik zit net even naar de foto naast je berichten te kijken, neem aan dat je dat zelf bent, en het ziet er niet raar uit. Heeft ook veel met de lengte van je armen te maken natuurlijk
[quote="Rezne"]Zoals AMC ook al zegt: lange renners hebben over het algemeen meer hoogteverschil. Ik moet mijn zadel ook behoorlijk hoog zetten door mijn bbl van 94 cm (bij 1m86). Ik heb nooit last van mijn nek of rug. Als je het kan hebben heeft een lager stuur alleen maar voordelen...[/quote]
Stroomlijn en zo bedoel je?
[quote="Rezne"]3cm? Zo zit mijn oma op d'r fiets. [/quote]
Sportieve oma dan.

Geplaatst: 31 aug 2009 01:06
door rezne
Ik heb even geen goede foto van de zijkant meer. Die staat op een dvd die niet meer werkt. Wel deze:
Andere fiets, zelfde positie:

Afbeelding