Titanium fietsen
Het is een typisch product uit de tijd dat van alles geprobeerd werd om de aerodynamica te verbeteren en de filosofie van Scott was dat je een extra aero positie kon aannemen. In de praktijk werkte dat natuurlijk nauwelijks want de "extensions" zijn onder belasting zo slap dat de trillingen een heel onzeker rijgedrag opleveren. Vandaar dat de laatste versies allerlei versterkingen kregen. Ik ken niet één foto van Greg die het stuur ook daadwerkelijk op het onderste gedeelte vast heeft. Per saldo leverde het Lemond-sponsor Scott vooral extra ruimte voor reclame op.
Ik had dit stuur twintig jaar geleden ook al op mijn fiets en gebruikte het onderste deel vrijwel nooit, maar de bocht zelf vind ik erg prettig (vrij kleine handen en ik kom zo goed bij de remmen, en de remmen kunnen mooi hoog in de bocht worden geplaatst zonder dat ze vreemd omhoog wijzen, iets wat bij een klassieke Italiaanse bocht niet kan)
Ik had dit stuur twintig jaar geleden ook al op mijn fiets en gebruikte het onderste deel vrijwel nooit, maar de bocht zelf vind ik erg prettig (vrij kleine handen en ik kom zo goed bij de remmen, en de remmen kunnen mooi hoog in de bocht worden geplaatst zonder dat ze vreemd omhoog wijzen, iets wat bij een klassieke Italiaanse bocht niet kan)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Om nog wat meer te weten te komen over wat er komt kijken bij deze nieuwe manier van framebouw,en de beloftes die het in zich heeft.
http://www.made-in-europe.nu/2014/09/3d ... dschappen/
En omdat het hier over titanium gaat!
http://www.made-in-europe.nu/2014/09/3d ... dschappen/
En omdat het hier over titanium gaat!
Zij is ook tegen
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Interessant, als leek weet je nauwelijks wat er nu al mogelijk is.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik vind dit productie proces voor een massa product (wat een frame uiteindelijk gewoon is) niet interessant. Dit soort printers zijn niet bepaald goedkoop en als zo'n printer 100 uur staat de draaien om 1 frame te printen dan is dat niet economisch op dit moment. Het 3D printen wordt nogal overdreven gehyped in de media, het aantal 'echte' producten dat er mee gemaakt wordt op dit moment is uiterst beperkt. Voor bijvoorbeeld plastic onderdelen komt het bij lange na niet in de buurt van klassiek spuit-gieten. Al bij een vrij kleine serie is dat economisch gunstiger en de eind-kwaliteit echt veel beter.
In het geval van bijvoorbeeld een prothese waar er echt voordeel is om iedere keer het ontwerp aan te kunnen passen zijn dit soort technieken veel interessanter.
In het geval van bijvoorbeeld een prothese waar er echt voordeel is om iedere keer het ontwerp aan te kunnen passen zijn dit soort technieken veel interessanter.
Ik denk dat dit productie-proces NOG niet economische haalbaar is, maar dat gaat ongetwijfeld gebeuren. Kijk naar de ontwikkeling van gewone printers, wat we nu voor een paar tientjes in huis hebben staan was 10 jaar geleden onbetaalbaar.
Technisch gezien is het nu al interessant. Het idee om een frame, of andere fiets-onderdelen precies op maat te maken, aangepast aan de individuele gebruiker zal ongetwijfeld voor een revolutie in ontwerpen en productie zorgen binnen nu en 10 jaar.
En niet alleen protheses hoeven op een gebruiker te worden afgestemd. Wat dacht je van een zadel gebaseerd op een scan van je zitvlak? Of een stuurbocht exact gebaseerd op jouw armen en handen.
Ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar de ontwikkelingen.
Technisch gezien is het nu al interessant. Het idee om een frame, of andere fiets-onderdelen precies op maat te maken, aangepast aan de individuele gebruiker zal ongetwijfeld voor een revolutie in ontwerpen en productie zorgen binnen nu en 10 jaar.
En niet alleen protheses hoeven op een gebruiker te worden afgestemd. Wat dacht je van een zadel gebaseerd op een scan van je zitvlak? Of een stuurbocht exact gebaseerd op jouw armen en handen.
Ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar de ontwikkelingen.
Ls,
Hoewel ik hier al af en toe rondsnuffel, ben ik redelijk nieuw op dit forum. Binnenkort zal ik, zoals het er nu uitziet tenminste, mijn Van Tuyl 980 verruilen voor een Lynskey. Ik zal tzt wat foto's plaatsen (als me dat lukt tenminste).
Cees
Hoewel ik hier al af en toe rondsnuffel, ben ik redelijk nieuw op dit forum. Binnenkort zal ik, zoals het er nu uitziet tenminste, mijn Van Tuyl 980 verruilen voor een Lynskey. Ik zal tzt wat foto's plaatsen (als me dat lukt tenminste).
Cees
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@Knutmo, ik zie het echt niet gebeuren binnen 10 jaar. De meeste fietsers hebben geen flauw benul welke lengte buizen ze precies nodig hebben, dan schiet je er ook niets meer op om een frame op maat te gaan maken. Er zijn prima maat frames te krijgen, maar die zijn uiterst zeldzaam, er is gewoon geen grote vraag.
Wat ik uit 3D printers zie komen bij m'n werkzaamheden zijn bijna nooit structurele producten. Voor bijv windtunnel testen is het ideaal om een heel aantal verschillende vormen makkelijk te kunnen produceren. Maar ik zie het echt niet in 10 jaar gebeuren dat iedereen zo'n ding thuis heeft staan (buiten het feit dat er zo onderhand al 100 en 1 verschillende apparaten en technieken zijn voor elk een specifiek materiaal en functie). Printen is niet de optimale productie methode voor massa productie.
Wat ik uit 3D printers zie komen bij m'n werkzaamheden zijn bijna nooit structurele producten. Voor bijv windtunnel testen is het ideaal om een heel aantal verschillende vormen makkelijk te kunnen produceren. Maar ik zie het echt niet in 10 jaar gebeuren dat iedereen zo'n ding thuis heeft staan (buiten het feit dat er zo onderhand al 100 en 1 verschillende apparaten en technieken zijn voor elk een specifiek materiaal en functie). Printen is niet de optimale productie methode voor massa productie.
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
@Rikkert: begin maar
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- vrderuiter
- Forum-lid
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49
Laatst gewijzigd door vrderuiter op 26 sep 2014 16:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Hier had net zo goed niets kunnen staan...