Pagina 338 van 374

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 09 jul 2020 19:43
door Christine
Die zat vroeger anders, ik weet niet waarom 'ie achter nu zo raar uitsteekt.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 09 jul 2020 23:49
door Keezx
Kabel zal gewoon naar achteren geschoven zijn door de oogjes, bij het stuur is ie te kort....

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 jul 2020 07:07
door ultra_ivo
Ah, uit de tijd dat Amsterdamse fietsers niet geacht werden van achter de Hollandse waterlinie uit te komen en dus opgezadeld werden met een mega verzet van 48/52 voor.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 jul 2020 10:09
door BartNL
mooie klassieker, alleen achter ook even band met bruine wang monteren en dan is 'ie nog mooier

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 11 jul 2020 10:17
door fred404
ultra_ivo schreef: 10 jul 2020 07:07 Ah, uit de tijd dat Amsterdamse fietsers niet geacht werden van achter de Hollandse waterlinie uit te komen en dus opgezadeld werden met een mega verzet van 48/52 voor.
Niet alleen Amsterdammers. Toen ik begin '80er jaren wedstrijden reed in het oosten was dat ook met 48/52 en 14/18 achter. Later nog 13/17 en (soms) een 54 voor.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 11 jul 2020 10:36
door Keezx
Ik ben in 1976 begonnen met wedstrijden en alleen de eerste (en ook de laatste) complete fiets had 52/48 , die kocht ik in 1974
Daarna altijd met 52/42 wedstrijden gereden.
De 48 was niet bedoeld voor bergen, maar als tussenstap naar een grotere krans (half step)

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 11 jul 2020 15:46
door Christine
52/48 was standaard, dat had iedereen. Achter 14-18, dat was ook standaard. Ging je in het buitenland fietsen dan monteerde je een andere pignon (cassette), dat was heel makkelijk, en een ander binnenblad (42).
En zoals Keezx zegt, het binnenblad was niet voor extra verzetten, maar om de ketting recht te laten lopen. Je had effectief 6 verzetten.

Later had je pignons met zes kransjes, met een 13 als kleinste, of zelfs een 12. Waarom ik nu 53-11 op mijn fiets moet hebben is me een raadsel. 53-15 krijg ik al niet rond. Vroeger wel, in wedstrijden.

Die "bruine wang", dat ga ik niet doen. Het zijn tuubs, die zijn duur, en als ik er toch niet op fiets. De tuubs zijn van twaalf jaar geleden meen ik, de oude tuubs waren uitelkaar gevallen.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 11 jul 2020 15:48
door Christine
Keezx schreef: 09 jul 2020 23:49 Kabel zal gewoon naar achteren geschoven zijn door de oogjes, bij het stuur is ie te kort....
De kabel is ietsjes te lang, maar omdat 'ie zoals je zegt naar achter is getrokken (bij verhuizing of zo) ziet het er nu wat raar uit.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 11 jul 2020 17:12
door timo2.0
Ik zou 20 euro voor een Continental Giro inclusief tubetje lijm toch niet duur noemen

https://www.bike24.com/p27313.html?q=continental%20giro

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 11 jul 2020 22:50
door Christine
timo2.0 schreef: 11 jul 2020 17:12 Ik zou 20 euro voor een Continental Giro inclusief tubetje lijm toch niet duur noemen

https://www.bike24.com/p27313.html?q=continental%20giro
Klopt, dan ben ik opgelicht de laatste keer.
Ik kocht ze vroeger voor iets van 25 gulden. Ik geloof dat ik meestal hutchinson had, die waren wel soepel. En zo'n blauw busje met bruine kit.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 12 jul 2020 07:51
door fred404
Ik kocht ze vroeger voor iets van 25 gulden. Ik geloof dat ik meestal hutchinson had, die waren wel soepel. En zo'n blauw busje met bruine kit.
[/quote]

Toen nog een paar Wolber (waar is het merk gebleven?) Invulnerable gehad. Die hadden een dun gaasje onder het loopvlak tegen het lekrijden (NOT). :cry:

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 13 jul 2020 13:25
door guzzi
Ik sta voor een verhuizing en aan het opruimen. Kom ik nog wat jaren '90 spul tegen zoals cleats, (shimano sm pd64) derailleur (rd m 735) en een randoneur-stuur. (Recht met beugels). Ook nog pedalen met riempjes. Is dit nog wat voor iemand of is het oud ijzer?