Er zijn gewoon wat meer dingen die gaan spelen bij TL banden icm de breder worden trend.
Ik was gisteren even bezig met alvast de pirelli's 28mm monteren.
Even gewogen 295 en 296gram, Hij valt op net aan 29mm op mijn 21c velgen.
Je zou zeggen dat is prima, en dat is het ook. Maar mijn oude schwalbe pro one (2019) 25mm vallen op 29.8 en wegen slechts 255 gram.
De 28mm uit hetzelfde jaar vallen op het zwarte deel 31.5 en bij de logo's 32.2 (goed verhaal ook, lekkere productie) en die wegen 325gram.
Ondanks dat ze te licht zijn blijven ze fantastisch op druk, ze verliezen misschien een halve bar op 3 a 4 weken. Vrij extreem voor een raceband op hoge druk.
Ik merk gewoon dat de schwalbes te licht zijn, met de juiste bandenspanning voor deze breedte gaan ze rollen over de zijkant.
Daarin blinken de Pirelli's echt uit, die hebben maar 1 nadeel, maar daar merk je alleen bij de koop iets van
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
.
Vroeger met 23mm wilde je een zo soepel mogelijke band. Nu niet meer, nu wil je een band die de balans heeft en goed reageert op bandenspanning dat doen hele lichte banden helaas niet. Dat wordt hierboven ook al wel aangeven tussen de one en pro one.
Je ziet daarnaast dat bij iig Schwalbe en Pirelli de de breedte 1 maat verschoven zijn. 23mm is nu 25/26 en 25 is weer 28mm.
Let daarop als je banden koopt en ga vooral uit van netto breedtes op jouw combinatie. waarbij ik merk dat de ideale breedte op de racer en mijn gebruik tussen de 28 en 30mm ligt. Het mooist tegen de 30 aan. Minder is sowieso niets en vind ik er ook niet uitzien op de huidige racers met brede velgen.
Ik gebruik bij eerste montage 40ml in een raceband en 90ml in een MTB band. Voor gravel zou ik op de oude MTB hoeveelheid gaan zitten van 60ml.
Ga ik uit van XC MTB gebruik, de heftigere disciplines gaan soms wel tot 150ml aan toe.
Vul tijdig bij, wat is tijdig........ dat verschilt nogal per band maar in de warmere maanden met zeg even een 1000km per maand zou ik elke 2 a 3 maanden bijvullen.