Bij allebei rechtse draad moet je beide (sleutel rechts en crank links) naar beneden duwen om een pedaal los te draaien. Dat is lastiger dan links duwen en rechts trekken, vice versa.pino schreef: ↑08 jan 2023 11:56Maakt voor een draairichting niets uit.borgmonster schreef: ↑08 jan 2023 11:54 @Pino: Misschien is het omdat je de andere crank makkelijker met je andere hand kunt tegenhouden wanneer je met een pedaalsleutel kracht op de ene pedaalbout zet om die los te draaien.
Het grote domme vragen topic
- borgmonster
- Forum-lid
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Dat alles wat niet goed vastgedraaid is los gaat op de fiets heeft niet zoveel met de draairichting te maken.pino schreef: ↑08 jan 2023 11:55Leuke link.abdr schreef: ↑08 jan 2023 11:46Een linkerpedaal heeft linkse draad om het precessie-effect tegen te gaan: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precession_(mechanical)
De praktijk is echter dat een niet goed vastgedraaid pedaal los gaat. Mede daarom heeft een pedaalsleutel zo’n lange hefboom.
Als je het niet gelooft, draai je je pedalen er met alleen de hand in en kom je na 500 km hier het resultaat melden.
Bij die titanium bout zal er bedacht zijn dat het risico op lostrillen vanwege het materiaal groter zal zijn. Als hij dan lostrilt, is de kans met de "verkeerde" draad op geheel loslopen misschien wat kleiner.
Campagnolo Ultra Dork
Dat doe ik altijd, ik zet mijn pedalen nooit heel vast. 5Nm of zo, met een korte inbussleutel, of met de mutitool. Schroefdraad ingesmeerd met Shimano Anti Seize. Nog nooit problemen mee gehad.
Dat is logisch want het precessie-effect zorgt er net voor dat de pedalen vaster draaien. Wat meteen ook de reden is waarom je zulke lange pedaalsleutels nodig kunt hebben bij pedalen die lang geleden gemonteerd zijn.
- thestudent
- Forum-lid HC
Echt ik draai mijn pedalen inderdaad ook amper aan met de sleutel en die zijn ook nog nooit losgekomen. Daar ga ik echt geen flinke sleutel met extra nm op zetten. Genoeg ervaring met pedalen die er amper af willen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik heb Shimano 105 op de racer en standaard MTB pedalen op de crosser en de MTB. Die kunnen inderdaad op twee manieren, waarbij ik het eigenlijk nooit via de imbuskant doe.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021