Zo zwart-wit is het niet. De USADA probeert al bijna tien jaar te bewijzen dat Armstrong niet deugt maar niet alleen kwam hij er altijd mee weg, hij is ook altijd zeer agressief, aanvallend en rancuneus in zijn ontkenning. Dat heeft kwaad bloed gezet dus toen de federale recherche de zaak ging onderzoeken zat de USADA op de eerste rij om de resultaten af te wachten. Hincapie en al die andere renners legden belastende verklaringen af voor Jeff Novitsky van de federale recherche. Logisch, ik heb in dit forum aldoor al gezegd dat het zo zou lopen want liegen tegen je fans, de media en de dopingcontroleurs is één ding, liegen tijdens een federaal onderzoek is meineed en dat is van een heel andere orde. Twee jaar schorsing door de UCI is toch wat anders dan 15 jaar cel vanwege meineed. De eerste bewijzen dat Armstrong daardoor echt in de problemen kwam dienden zich aan toen Hincapie met Novitsky had gesproken en uitlekte dat hij voor Armstrong belastende verklaringen had afgelegd. Hij wilde dit destijds niet bevestigen maar ook niet weerleggen. Niet zo gek want Hincapie is altijd bereid geweest voor zijn vriend Lance te liegen tot hij scheel zag, maar tot zijn 53e de gevangenis in dat heeft hij echt niet voor hem over.vantheman schreef:Iedereen richt zich in dit topic op Armstrong maar zoals ik al eerder aangaf in dit topic gaan de beschuldigingen van USADA ook naar nog actieve ploegleider en artsen.jansen01 schreef:Wat ik me afvraag: wie heeft nou welk belang bij de (eventuele) straf voor Armstrong?
Tegenvaller was vorig jaar dat Novitsky slechts een beperkte opdracht bleek te hebben: hij moest enkel aantonen dat overheidsgeld gebruikt was voor drugshandel (US Postal is een overheidsbedrijf, dopinghandel is in de US gelijk aan drugshandel en Armstrong werd ervan beschuldigd anderen middelen te hebben verstrekt) en dat kon hij niet bewijzen. De afgelegde verklaringen boden voor de USADA echter voldoende aanwijzingen om hun onderzoek op basis van die verklaringen voort te zetten en dat hebben ze gedaan, met deze nieuwe aanklacht als resultaat. Een aanklacht die er nooit was gekomen zonder de inmenging van de federale justitie omdat die renners dan gewoon hun mond hadden gehouden. En door de houding van Armstrong jegens de USADA gekoppeld aan zijn resultaten is de persoonlijke drive bij de Amerikaanse dopingautoriteiten groot om juist hem te pakken.