Ervaring met staal
Ben nieuw op dit forum en in deze discussie, maar een staalfanaat in hart en nieren. Even uitgeschakeld door een rugblessure, maar daardoor ondertussen wel mijn 1991 Batavus SLX professional opgeknapt.
Ben nu begonnen aan een nieuw project. Mijn eerste racefiets: Jan Janssen Tour de France special uit 1977. Heb nog twee weken voordat ik weer mag werken, moet lukken met die JJ. Alleen de remgreeprubbers (Shimano 600) zijn vergaan. Iemand een idee ?
Batavus Professional SLX 1991 (en let effe niet op dat ene remblokje........):
Ben nu begonnen aan een nieuw project. Mijn eerste racefiets: Jan Janssen Tour de France special uit 1977. Heb nog twee weken voordat ik weer mag werken, moet lukken met die JJ. Alleen de remgreeprubbers (Shimano 600) zijn vergaan. Iemand een idee ?
Batavus Professional SLX 1991 (en let effe niet op dat ene remblokje........):
Laatst gewijzigd door wido op 21 nov 2012 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.
- stampertje
- Forum-lid
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 30 jan 2009 14:38
- Locatie: Madrid
wido schreef:Alleen de remgreeprubbers (Shimano 600) zijn vergaan. Iemand een idee ?
kijk eens in dit draadje.
Cranckstel is een Stronglight Impact (compact 50x34, op de foto 50x42) en de achterderailleur een Shimano 600. Compact heb ik er recentelijk opgezet, oorspronkelijk zat er een Shimano 600 (52x42) op. Moet nog ergens diep verstopt in de garage liggen.....
Hieronder mijn lopende project. Fiets is nog helemaal origineel op de banden en de toeclipsriempjes na. Het plaatje komt uit de originele Jan Janssen folder uit die tijd die ik gelukkig nog bewaard had.
Laatst gewijzigd door wido op 21 nov 2012 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik neem aan dat je de kooi van de geleidewieltjes bedoelt? Moet ik eens even gaan zoeken. De originele derailleur is ooit in het achterwiel geslagen, maar als het goed is heb ik die nog wel ergens liggen. Dank je voor de tip.
Dat balhoofd is inderdaad een Stronglight Delta, met die mooie naaldlagertjes die een leven lang meegaan.
Dat balhoofd is inderdaad een Stronglight Delta, met die mooie naaldlagertjes die een leven lang meegaan.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ben het merk Milani hier nog niet tegen gekomen. Vandaag heb ik op de Bikemotion met de eigenaar van Milani staan kletsen naast de Milani Acciaio Puro. Vol trots stond hij dit RVS (!) frame aan te prijzen. En te vertellen hoe zijn vader, na een carrière als profrenner het familiebedrijf als framebouwer is begonnen. Het toeval wil dat de fiets waar we het over hadden exact hetzelfde is afgemonteerd als wat ik in eerste instantie van plan was voor mijn Masciaghi / Coppi. (uiteindelijk toch gekozen om naast mijn Coppi een nieuwe fiets op te bouwen). Een erg mooie fiets. De mensen achter Masciaghi beschouwde hij als goede collega's. 70 km verderop gelegen in Italië en ze kwamen wel eens bij elkaar over de vloer. Als ik aan een nieuw frame toe ben overweeg ik zeker een tripje naar Gallarate...Website Milani
[img=http://www.milanicycles.it/images/conte ... medium.jpg]
[img=http://www.milanicycles.it/images/conte ... medium.jpg]
"ja dat is een mooie fiets, en nee je mag hem niet uitbroberen. Ja zo\'n zadel zit toch best lekker en nee er zit geen bel op..."(diepe zucht)
Mijn nieuwste afgeronde retro staal project:
Een Eddy Merckx MX-Leader uit '97. Het frame is werkelijk in fantastische staat met slecht enkele kleine stukjes uit de lak. Het chroom is perfect.
Hij heeft dan ook bijna 10 jaar stilgestaan en de vorige eigenaar heeft er goed voor gezorgd. Zo vind je ze niet vaak, en gelukkig precies mijn maat.
Het is een beest van een frame met de Columbus MAX buizen, dus geen klimgeit. Deze zal dus gebruikt worden op vlakke ritten. Superstabiel en stuurt zichzelf door bochten... een genot om op te rijden.
De wielen ga ik misschien nog veranderen want ik ben geen liefhebber van DP18's. Ondertussen heb ik het Turbo zadel vervangen door een witte Charge Spoon.
Complete mid 90s 8-speed Chorus groep, incl. naven, bracket, headset en zadelpen.
Rigida DP18 velgen
Vittoria Rubino bandjes
Cinelli Giro d'Italia stuur met gepantografeerde XA pen (Door mijn vriendin op de rommelmarkt gevonden voor 1 euro! )
Fizik microtex stuurlint
Look Keo Classic pedalen
Selle Italia Turbo Hinault zadel.
Totale kosten voor de complete fiets zijn iets meer dan 400 euro.
Een Eddy Merckx MX-Leader uit '97. Het frame is werkelijk in fantastische staat met slecht enkele kleine stukjes uit de lak. Het chroom is perfect.
Hij heeft dan ook bijna 10 jaar stilgestaan en de vorige eigenaar heeft er goed voor gezorgd. Zo vind je ze niet vaak, en gelukkig precies mijn maat.
Het is een beest van een frame met de Columbus MAX buizen, dus geen klimgeit. Deze zal dus gebruikt worden op vlakke ritten. Superstabiel en stuurt zichzelf door bochten... een genot om op te rijden.
De wielen ga ik misschien nog veranderen want ik ben geen liefhebber van DP18's. Ondertussen heb ik het Turbo zadel vervangen door een witte Charge Spoon.
Complete mid 90s 8-speed Chorus groep, incl. naven, bracket, headset en zadelpen.
Rigida DP18 velgen
Vittoria Rubino bandjes
Cinelli Giro d'Italia stuur met gepantografeerde XA pen (Door mijn vriendin op de rommelmarkt gevonden voor 1 euro! )
Fizik microtex stuurlint
Look Keo Classic pedalen
Selle Italia Turbo Hinault zadel.
Totale kosten voor de complete fiets zijn iets meer dan 400 euro.
Prachtige MXL, ik ben uiterst jaloers.
Over dat klimmen: niet te veel aantrekken van het gewicht, weegt maar een paar 100'en grammen meer dan een zeer licht stalen frame (en het meeste daarvan zou je nog kunnen goedmaken door de zeer zware vork te vervangen door een carbon exemplaar, al vloekt dat een beetje). Bovendien is dalen met dit frame zo'n genot dat je het extra gewicht dadelijk vergeten bent.
Over dat klimmen: niet te veel aantrekken van het gewicht, weegt maar een paar 100'en grammen meer dan een zeer licht stalen frame (en het meeste daarvan zou je nog kunnen goedmaken door de zeer zware vork te vervangen door een carbon exemplaar, al vloekt dat een beetje). Bovendien is dalen met dit frame zo'n genot dat je het extra gewicht dadelijk vergeten bent.
If it ain\'t fixed, it\'s broken
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Ziet er zeer strak uit!! Prachtig.
Rik H schreef:Prachtige MXL, ik ben uiterst jaloers.
Over dat klimmen: niet te veel aantrekken van het gewicht, weegt maar een paar 100'en grammen meer dan een zeer licht stalen frame (en het meeste daarvan zou je nog kunnen goedmaken door de zeer zware vork te vervangen door een carbon exemplaar, al vloekt dat een beetje). Bovendien is dalen met dit frame zo'n genot dat je het extra gewicht dadelijk vergeten bent.
Dankje!
Klopt, het framegewicht zal ongeveer 400 gram meer zijn dan een Columbus SLX frame. Vooral het brackethuis en de enorme lugs schijnen dat de veroorzaken.
Die vork blijft!! Die hóórt er gewoon bij. Gewichtsbesparing zal ik met lichtere wielen moeten bereiken... daar kunnen nog wel enkele onsjes vanaf. En een moderne groep is waarschijnlijk ook lichter.
Maar als ik ermee de heuvels in wil dan zal het met het huidige verzet een uitdaging worden!