Pagina 35 van 43
Re: Gazelle
Geplaatst: 05 sep 2017 20:14
door NicoNB
Frank_ schreef: ↑05 sep 2017 18:23
Zoiets vermoed ik inderdaad, maar geen idee of dit destijds een normale gang van zake was.
Ja dat was normale gang van zaken. Herinner van uit die tijd genoeg goede fietsenzaken waar ze altijd wel een aantal frames aan de plafonds hadden hangen. Heel veel Gazelle, heel veel Italiaans.
Toen waren ze nog niet zo van elk jaar nieuwe racemodellen.
Frames werden toen ook veel vaker als los frame verkocht, jammer genoeg is de tijd van de losse frames voorbij.
Veel merken leveren geen losse frames (meer), ze verkopen liever hele fietsen.
Re: Gazelle
Geplaatst: 05 sep 2017 20:38
door Frank_
Lcsmet schreef: ↑05 sep 2017 18:37
Het "nokje" op de buis van de staande achtervork is om je ketting op te hangen als je wiel er uit is.
Het gaatje onder dit "nokje" is om het frame "leeg" te maken na het verchromen dat door onderdompelen in een bad gebeurt.
Ah, super, interessant, bedankt. Ik ga dat nokje de volgende keer uitproberen.
Re: Gazelle
Geplaatst: 05 sep 2017 20:41
door Frank_
MPolleke schreef: ↑05 sep 2017 18:52
Vergeleken met de folders lijken de commandeurnokjes inderdaad veel op die in 1997.
Ik kan me voorstellen dat modeljaar en framenummer niet perse gelijk lopen. Gewoonlijk begint in het najaar al het nieuwe modeljaar. Hoe Gazelle daarmee omging zou ik niet weten.
9-speed MIrage kwam in 1998. Als het frame in 1998 is opgebouwd lijkt dat logisch te zijn. 8-speed zou wel meer periode-correct zijn.
En qua niveau... De eerste eigenaar had mogelijk een beperkt budget, en dan is het soms kiezen tussen een goed frame of een goede groep. Ik heb ook wel eens een mooie Concorde Ventana gezien met een Exage-groep, het kan allemaal.
Referentie voor Campa groepen:
https://it.wikipedia.org/wiki/Campagnolo
Oh ja, bij mijn Special uit 1998 schampt de ketting ook wat tegen het frame aan op het buitenste kransje. Ik heb er maar een ringetje tussen gedrukt, al is dat vast lastig bij een lekke band.
Bedankt. Heb jij er ook een 9-speed cassette op liggen dan?
Re: Gazelle
Geplaatst: 05 sep 2017 20:43
door Frank_
NicoNB schreef: ↑05 sep 2017 20:14
Frank_ schreef: ↑05 sep 2017 18:23
Zoiets vermoed ik inderdaad, maar geen idee of dit destijds een normale gang van zake was.
Ja dat was normale gang van zaken. Herinner van uit die tijd genoeg goede fietsenzaken waar ze altijd wel een aantal frames aan de plafonds hadden hangen. Heel veel Gazelle, heel veel Italiaans.
Toen waren ze nog niet zo van elk jaar nieuwe racemodellen.
Frames werden toen ook veel vaker als los frame verkocht, jammer genoeg is de tijd van de losse frames voorbij.
Veel merken leveren geen losse frames (meer), ze verkopen liever hele fietsen.
Ah, okay. Nou, goed om te weten. De kans is dus groot dat mijn fiets ooit in deze opstelling nieuw zo is aangeschaft. Toch leuker zo dan dat het een later bij elkaar geraapt zooitje is.
Re: Gazelle
Geplaatst: 05 sep 2017 20:59
door DeletedUser02
Onbegrijpelijk eigenlijk dat ze nog nauwelijks losse frames verkopen. Je zou toch zeggen dat de individuele marges dan hoger zijn per fabrikant bij losse verkoop, maar schijnbaar zetten ze gewoon in op de absolute winst (liever €110 marge en 5% winst dan €100 marge en 10% winst). Denk dat Shimano ook wel een vinger in de pap heeft (of niet te weigeren aanbod doet) om het marktaandeel te behouden.
Re: Gazelle
Geplaatst: 05 sep 2017 23:40
door MPolleke
Frank_ schreef: ↑05 sep 2017 20:41
Bedankt. Heb jij er ook een 9-speed cassette op liggen dan?
Ja, maar bij mij is het dan net andersom.
Mijn Gazelle Special is in 1998 uitgeleverd als garantieframe en opgebouwd met de onderdelen van de oude fiets met Shimano 600.
Zelf heb ik hem opnieuw opgebouwd met Centaur 9-speed, maar dan weer een groep van 2002.
Qua jaargangen is het een rommeltje
.
In principe is de asbreedte van 130mm leidend. Dat het blijkbaar toch niet helemaal past, geen idee waarom dat is.
Re: Gazelle
Geplaatst: 16 sep 2017 18:47
door Jeroen W
Ik heb onlangs een gazelle champion mondial team uit 1996 opgeknapt.
Fiets is voorzien van volledige originele campagnolo chorus groep, itm stuur en stuurpen. Nieuw zijn de remblokken, ketting, kabels, cups en kogels achternaaf, zadelpen, zadel, banden en nog wat kleine onderdelen. Lak heb ik bijgewerkt met autolakstiften. Fietsen uit dit tijdperk worden nauwelijks gewaardeerd op de tweedehandsmarkt (paarhonderd euro max) maar het rij- en schakelplezier zijn groot. In de bijlage enkele foto's.
Als iemand nog een afsluitring voor de achternaaf weet (clipje met zwart bobbeltje erop) dan houd ik me aanbevolen.
Re: Gazelle
Geplaatst: 16 sep 2017 19:33
door MPolleke
Wat een schattige kleurstelling. Ik zit al een tijdje marktplaats te volgen voor deze kleur.
Dit is jammer genoeg niet mijn maat
. Het is een 60 of wellicht wel 62?
Re: Gazelle
Geplaatst: 17 sep 2017 00:04
door Jeroen W
Het is een 62 cm (center-top). Maat en kleur kom je niet vaak tegen denk ik.
Re: Gazelle
Geplaatst: 17 sep 2017 00:46
door hotrod
Mooi resultaat van jouw opknapwerk!
Op ebay worden vintage Gazelle frames door buitenlandse verkopers voor bedragen van wel €350 tot €500 aangeboden. In Nederland worden ze inderdaad voordeliger aangeboden. Maar de tijd dat een Champion Mondial voor €50 op Marktplaats werd aangeboden, is wel voorbij.
Ik ben meerd dan eens op zoek geweest naar een dergelijk frame als dat van jou. Ik houd vooral van de frisse kleurstellingen en de rechte voorvork.
gazelle goldline demax piet de wit
Geplaatst: 22 nov 2017 20:40
door luukzee
Hoi
Ik heb thuis de gazelle goldline demax piet de wit staan. Deze wil ik mogelijk verkopen maar ik weet niet hoeveel ik ervoor moet vragen. Op het internet is dit ongeveer het enige wat ik kan vinden
https://www.lfgss.com/conversations/211325/
is dit een goede prijsindicatie aangezien dit niet de piet de wit editie is.
ik hoor graag van jullie
Re: gazelle goldline demax piet de wit
Geplaatst: 22 nov 2017 20:41
door luukzee
als het nodig is kan ik nog fotos en meer informatie erbij zetten