Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
dc
- Forum-lid
dc
07 jul 2012 08:53
boswielrenner schreef:Idee? Denk dat het heel verstandig is dat ploegen ALTIJD een teamarts in de eerste ploegleiders auto laten meerijden om te voorkomen dat wielrenners tegen beter weten in weer op de fiets stappen na zware val. Hopelijk gaat het snel beter met Wout Poels en alle andere renners die zwaar gevallen zijn.
Dan zal je er een in elke auto moeten proppen. Immers, er zijn twee wagens, waarbij beide het redelijk druk zullen hebben met al die valpartijen. Ik vind het eigenlijk een beetje hysterisch dat er nu 100 ambulances en een legioen aan teamartsen moet aanrukken, hoe erg het ook is. Het zijn ploegleiders, niet ambulance chauffeurs.
Poels had gewoon nooit mogen opstappen, dat hadden het ambulance personeel en de ploegleider zelf kunnen en moeten beslissen. Hij was verdorie knock-out geweest. Als je echt twijfelt geval wacht je op Porte (of wie nu de rondearts mag zijn). En ik maak me sterk dat als de ploegleider niet had aangegeven via de radio dat hij naar de finish reed met een gewonde renner dat ze dan niet al sneller hadden kunnen zijn met de tweede ambulance.
Dit is gewoonweg oerdom van de ploegleiding, dit had je echt wel kunnen inschatten zonder arts.
-
boswielrenner
- Forum-lid
boswielrenner
07 jul 2012 09:01
Heb je wellicht wel gelijk in. als een renner na zware val niet meteen weer opstaat of niet bij kennis is, dan is het sowieso wel einde wedstrijd. Kan een ploegleider ook wel inschatten.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
07 jul 2012 09:08
havana schreef:Poels is wel de held van de dag. Die stapte nog op en reed nog 10 km. Achteraf bleek hij een gescheurde milt en en gescheurde nier te hebben (naast 3 gebroken ribben)
Dit is gewoon vragen om doden. Vorig jaar is Soler net aan de dood ontsnapt, maar dit gaat een keertje helemaal mis. Soler viel, werd weer op z'n fiets gezet en verloor waarschijnlijk vervolgens het bewustzijn in een afdaling waarna er helemaal weinig meer van z'n schedel over was. Horner in de Tour zelfde verhaaltje, alleen dat liep dan nog net goed af. Die wist niet eens meer welke kant hij op moest of waar hij was... Zwaar gewonde mensen die gewoon weer op de fiets worden gezet, vanwege achtelijke wielren regeltjes.
Poels schijnt buiten wusten geweest te zijn in een ambulance, maar toen hij bijkwam wilde hij verder fietsen. Hebben ze goed gevonden om hem 10 km later wel van z'n fiets te halen.
Kan wel stoer klinken om zoals Tjallingi met een gebroken heup nog 30 km te fiets, maar er is een reden dat je niet meer mag gaan staan als je je heup breekt als normaal persoon.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
jansen01
- Forum-lid
jansen01
07 jul 2012 09:16
Mee eens, echter: vaak is men overladen met een flinke portie adrenaline: doorgaan zegt men zelf, niet afstappen. Ander kant van de medaille is dat men vaak pas achteraf een goede diagnose kan stellen. Hiermee bedoel ik dat men zo gepusht wordt dat men wel door wil fietsen. De impact van een valpartij op het lichaam wordt veelal achteraf duidelijk, zoals jij zelf ook schets. Hier kan men in het algemeen geen protocol voor 'schrijven'
Enerzijds: wat als men daadwerkelijk afstapt en de gevolgen blijken achteraf mee te vallen. Anderzijds wat als men kiest om door te rijden en de gevolgen blijken erger dan gedacht. Probleem is dat een punctuele en juiste diagnose door de REGELS niet of nauwelijks mogelijk is (geen tijd voor). Men kiest veelal om door te gaan omdat het wel mee kan vallen, immers na de streep is er 'rust' lees kans op herstel/goede verzorging.
Addict R1
-
dc
- Forum-lid
dc
07 jul 2012 09:25
jansen01 schreef:Mee eens, echter: vaak is men overladen met een flinke portie adrenaline: doorgaan zegt men zelf, niet afstappen. Ander kant van de medaille is dat men vaak pas achteraf een goede diagnose kan stellen. Hiermee bedoel ik dat men zo gepusht wordt dat men wel door wil fietsen. De impact van een valpartij op het lichaam wordt veelal achteraf duidelijk, zoals jij zelf ook schets. Hier kan men in het algemeen geen protocol voor 'schrijven'
Enerzijds: wat als men daadwerkelijk afstapt en de gevolgen blijken achteraf mee te vallen. Anderzijds wat als men kiest om door te rijden en de gevolgen blijken erger dan gedacht. Probleem is dat een punctuele en juiste diagnose door de REGELS niet of nauwelijks mogelijk is (geen tijd voor). Men kiest veelal om door te gaan omdat het wel mee kan vallen, immers na de streep is er 'rust' lees kans op herstel/goede verzorging.
Sorry, maar dit is flapflauwekul. Dat geld voor een renner die meteen verder wil, maar dit geval is heel anders:
Poels was bewusteloos vanaf de val tot het inladen en werd toen pas wakker. De professionals wilden hem al direct naar een trauma ziekenhuis brengen. Als je de foto's van dat moment ziet is het echt wel duidelijk dat dit niet zomaar een geschaafde renner is. De ploegleider had gewoon moeten wachten op een second opinion van een arts.
Als Poels nou bij kennis was geweest en zelf zijn fiets had opgeraapt had ik het wel begrepen, maar dit was achterlijk.
-
jansen01
- Forum-lid
jansen01
07 jul 2012 09:27
dc schreef:Sorry, maar dit is flapflauwekul. Dat geld voor een renner die meteen verder wil, maar dit geval is heel anders:
Je zegt het zelf: in DIT geval, waar praat ik over de renner waar jij over praat dan?
Addict R1
-
robbebopper
- Forum-lid HC
robbebopper
07 jul 2012 09:30
Van de week zat ik met mijn zoon (helemaal geen sportliefhebber!) even, tijdens het zappen, naar een kooigevecht op Eurosport te kijken. Veel bloed, verwondingen, en toch elkaar maar raken waar het kan. Hij en ik vonden dat dit echt te belachelijk voor woorden was.
Daags erna zat hij erbij toen die enorme valpartij zich afspeelde.
"Dit is net zo dom als gisteren", zei hij. En eerlijk gezegd moet ik (ondanks dat ik een enorme wielerliefhebber ben) toegeven dat hij gelijk heeft.
-
vantheman
- Forum-lid
vantheman
07 jul 2012 09:34
havana schreef:Poels is wel de held van de dag.
Het kerkhof ligt vol met helden. Het was onverantwoordelijk (met name van de ploegleiding)
-
dc
- Forum-lid
dc
07 jul 2012 09:34
jansen01 schreef:dc schreef:Sorry, maar dit is flapflauwekul. Dat geld voor een renner die meteen verder wil, maar dit geval is heel anders:
Je zegt het zelf: in DIT geval, waar praat ik over de renner waar jij over praat dan?
Sorry dat ik je dan niet begrijp, maar we hebben het hier toch duidelijk over zware valpartijen waarbij de renner op de fiets wordt gezet. Jij haakt aan op de post van Am classic en die heeft het niet over een val "zonder erg".
Zowel Soler, Horner als Poels worden gewoon op de fiets gepleurd als ze dat zelf eigenlijk niet kunnen. Dat de renner dat dan zelf wil is leuk voor de boeken, maar als mijn kind de weg op wil rennen mag dat ook niet. Na zo'n giga klap mag je best de renner overrulen als werkgever (lees ploegleider). En dat is waar hier tegen wordt geageert. Dat renners altijd verder willen is voor deze discussie interresant, maar juist dat legt meer verantwoordelijkheid bij de leiding.
-
jansen01
- Forum-lid
jansen01
07 jul 2012 10:05
dc schreef:Sorry dat ik je dan niet begrijp, maar we hebben het hier toch duidelijk over zware valpartijen waarbij de renner op de fiets wordt gezet. Jij haakt aan op de post van Am classic en die heeft het niet over een val "zonder erg".
Als ik mijn reactie lees, zie ik duidelijk staan "mee eens"
Addict R1
-
teamorange
- Forum-lid
teamorange
07 jul 2012 10:09
Vandaag een leuke etappe.... aankomst op la Planche... geen onbekende bij vele wielertoeristen! Klassement gaat er lichtjes anders uitzien! Wie maakt er wat goed van de slachtoffers?
Ben benieuwd...
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....
-
dc
- Forum-lid
dc
07 jul 2012 10:19
Foute voorspelling van de dag; Cancellara behoudt het Geel en is op weg naar de Tourzege.
Het zal wel niet, maar ik poneer hem toch