Bedankt voor de tip, maar ik heb eigenlijk liever geen aparte accu. Ik heb namelijk bij lange tochten ook al een powerbank gemonteerd bij het stuur en ik zou niet weten waar ik zo een grote accu moet laten. En ik zou sowieso een extra accu moeten hebben. (Batterijduur moet rond de 11 a 12 uur uitkomen
Fietsverlichting
Ik zou voor een andere weg kiezen, de B&M batterijlamp met een extra setje goede oplaadbare batterijen. Of de variant zelfbouw met een goede fietskoplamp. En vooral niet afgaan op oordelen van het vasteland, in de Ardennen en Eiffel heb je veel meer verlichting nodig dan dat iemand die vooral polder rijdt zich kan voorstellen. Bij LEL weer veer voorbeelden gezien van mensen die veel te weinig licht bij zich hadden en zo immens veel tijd verloren in donkere Schotse afdalingen.
https://www.bike-components.de/en/busch ... ng-p38242/
Ik ga zelf een stap verder en heb een SON Edelux plus een IQ Premium voor de echt donkere afdalingen.
Ik ga zelf een stap verder en heb een SON Edelux plus een IQ Premium voor de echt donkere afdalingen.
-
- Forum-lid HC
Ik heb de Sigma Buster 600 (mede omdat je hem zo mooi aan die Garmin GoPro mount kwijt kunt), maar verwacht hierbij geen zeeën van licht. Het is genoeg op om een rechte bekende weg 30+ te rijden, maar op onbekende wegen zul je het toch een stuk rustiger aan moeten doen omdat het geen echte bouwlamp is.rtimmers schreef: ↑15 aug 2017 22:47 Hallo allemaal,
Ik heb effe een vraagje over een nieuwe fietslamp. Ik heb nu de sigma sport buster 200, maar ik vind de lichtsterkte toch net te weinig en de batterijduur is ook niet voldoende. Nu denk ik erover om de sigma sport buster 600 te bestellen, vanwege de hogere lichtsterkte en langere duur en deze dan te gebruiken icm een powerbank. Hebben jullie misschien nog tips voor vergelijkbare lampen?
eisen:
- Niet bestellen uit china, aliexpres enz
- Voldoende lichtsterkte voor onverlichte wegen in ook afgelegen, donkere gebieden zoals ardennen, eifel enz.
- De batterijduur moet (eventueel icm met een powerbank) voldoende zijn om een hele nacht door te fietsen
Als je echt om een hogere lichtsterkte vraagt zal het verschil tussen de 600 en 200 misschien niet groot genoeg zijn. Ik heb de 600 vooral gekocht omdat de accu langer meegaat wanneer je hem op een lagere stand gebruikt.
Die B&M lamp ziet er goed uit, maar de batterijduur is op de hoogste stand ook maar 5 uur, dus dan zou ik waarschijnlijk nog 2x4 oplaadbare batterijen mee moeten nemen om een complete nacht door te komen. En ik vind het een beetje jammer dat die lamp maar 2 verschillende standen heeft.ultra_ivo schreef: ↑16 aug 2017 07:34 Ik zou voor een andere weg kiezen, de B&M batterijlamp met een extra setje goede oplaadbare batterijen. Of de variant zelfbouw met een goede fietskoplamp. En vooral niet afgaan op oordelen van het vasteland, in de Ardennen en Eiffel heb je veel meer verlichting nodig dan dat iemand die vooral polder rijdt zich kan voorstellen. Bij LEL weer veer voorbeelden gezien van mensen die veel te weinig licht bij zich hadden en zo immens veel tijd verloren in donkere Schotse afdalingen.
Ik heb nu trouwens een afbeelding gevonden van de lichtstraal van de sigma sport buster 600:
https://www.google.nl/search?q=sigma+sp ... o_4hLVnbFM:
Zou dat niet voldoende zijn?
-
- Forum-lid HC
Die foto klopt wel aardig, maar geeft ook duidelijk weer dat je maar zo'n 15-20 meter echt goed zicht hebt. Bij een snelheid van 30 km/u is dat naar mijn ervaring niet voldoende voor onbekend terrein. Hou ook rekening met dat dit een vrij open en lange weg is op de foto, in een bos en/of diep in de winter wordt het snel minder. Ben overigens zeer tevreden met de Buster 600, maar verwacht geen schijnwerper t.o.v. de 200.rtimmers schreef: ↑16 aug 2017 13:48 Ik heb nu trouwens een afbeelding gevonden van de lichtstraal van de sigma sport buster 600:
Ik woon in Leerdam, je bent vrij om mijn Buster 600 een weekje te proberen.
Bedankt voor de uitleg en informatie. Hij lijkt me inderdaad net aan de zuinige kant qua lichtsterkte en accuduur. Dan neig ik toch naar de buster 2000 ondanks de losse accu. Uitproberen wordt lastig (woon in zuid-limburg)ypuh schreef: ↑16 aug 2017 20:19Die foto klopt wel aardig, maar geeft ook duidelijk weer dat je maar zo'n 15-20 meter echt goed zicht hebt. Bij een snelheid van 30 km/u is dat naar mijn ervaring niet voldoende voor onbekend terrein. Hou ook rekening met dat dit een vrij open en lange weg is op de foto, in een bos en/of diep in de winter wordt het snel minder. Ben overigens zeer tevreden met de Buster 600, maar verwacht geen schijnwerper t.o.v. de 200.rtimmers schreef: ↑16 aug 2017 13:48 Ik heb nu trouwens een afbeelding gevonden van de lichtstraal van de sigma sport buster 600:
Ik woon in Leerdam, je bent vrij om mijn Buster 600 een weekje te proberen.
Ik heb de Buster2000, deze geeft echt een ongelofelijke bak licht. De hoogste stand, 2000lm, heb je eigenlijk nooit nodig.
Ik had hiervoor een BBB Strike 300lm, maar de 300lm van de BBB zijn veel minder dan de 300lm van de Sigma. Met een beetje omgevingslicht heb je aan de 300lm van Sigma eigenlijk al voldoende om veilig stevig door te kunnen fietsen. Is het donkerder (geen lantaarnpalen), dan gebruik je de 600lm stand of (als het rustig is) eventueel de 1100lm stand.
Ik heb de lamp onder mijn HideMyBell hangen. Ik vind het een prima combi. Bij de externe accu had ik eerst ook mijn twijfels, maar die is wel echt super. De batterij gaat echt heel erg lang mee. Zeker geen spijt van.
Ik had hiervoor een BBB Strike 300lm, maar de 300lm van de BBB zijn veel minder dan de 300lm van de Sigma. Met een beetje omgevingslicht heb je aan de 300lm van Sigma eigenlijk al voldoende om veilig stevig door te kunnen fietsen. Is het donkerder (geen lantaarnpalen), dan gebruik je de 600lm stand of (als het rustig is) eventueel de 1100lm stand.
Ik heb de lamp onder mijn HideMyBell hangen. Ik vind het een prima combi. Bij de externe accu had ik eerst ook mijn twijfels, maar die is wel echt super. De batterij gaat echt heel erg lang mee. Zeker geen spijt van.
Klinkt prima. Gaat de batterij net zolang mee als geclaimd wordt door sigmanvde schreef: ↑16 aug 2017 21:11 Ik heb de Buster2000, deze geeft echt een ongelofelijke bak licht. De hoogste stand, 2000lm, heb je eigenlijk nooit nodig.
-
- Forum-lid HC
Grootste voordeel van een grotere lamp is vaak ook een grotere accu. Liever een 2000 lm lamp die op 300lm draait (met de mogelijkheid tot meer wanneer nodig), dan een 300lm lamp die op volle kracht draait.
Vandaar dat ik ook de 600 genomen heb, die gaat zo'n 4-5 uur mee op 100 of 300 lumen. Genoeg om net ff een uurtje langer door te fietsen als het begint te schemeren, of een kort 1-1.5u avondritje in de winter.
Vandaar dat ik ook de 600 genomen heb, die gaat zo'n 4-5 uur mee op 100 of 300 lumen. Genoeg om net ff een uurtje langer door te fietsen als het begint te schemeren, of een kort 1-1.5u avondritje in de winter.