Ik heb sinds onze nationale feestdag (21 juli) een Stromer ST2, met de sterkste batterij. Die geeft ondersteuning tot 45km/u. (je kan bij de ST2 ook kiezen voor een minder zware batterij, de lichtste geeft trapondersteuning tot 25km/u, de medium batterij tot 33 km/u.
Ik heb nu ruim 3000 km op de teller staan en ben -na bijna een jaar- nog altijd wild enthousiast.
De ST2 is ook mijn eerste elektrische fiets, en ik gebruik hem enkel voor woon-werkverkeer. Ik fiets zo'n 125 km per week, en zie m'n fiets als ideale vervanger voor de auto. Bij een zo goed als stedelijke rit van 15 km ben je minstens even snel als met de wagen. En als je thuiskomt is het hoofd leeg. De inspanning -want wat hier ook beweerd wordt, het blijft een inspanning- doet deugd.
Je moet er uiteindelijk wel leren mee fietsen. 45km/u haal je enkele op lange rechte stukken op een veilig fietspad. (@de Nederlanders: hier in België zijn de fietspaden soms in erbarmelijke staat, jullie mogen zich echt gelukkig prijzen met jullie fietsbeleid! Ik heb de indruk dat fietspaden hier soms worden aangelegd door ingenieurs die nog nooit op een fiets zaten
. Misschien komt er wel beterschap, met de aanleg van enkele fiets-o-strades, maar dat zal enkel tussen enkele grootsteden zijn), maar dit is weer een heel andere discussie)
Ik rijd er dus elke dag mee en laat me niet snel afschrikken door de weersomstandigheden. Enkel bij ijzel en onweersdreiging laat ik de fiets thuis. Toch vind ik de wind een niet te onderschatten factor als je 45 km/u rijdt. Dan moet je echt wel je stuur vasthouden en als ik een vrachtwagen zie naderen die mij op amper 1 meter zal passeren, verminder ik sowieso mijn snelheid om mijn evenwicht beter te kunnen bewaren door het 'windspel'.
Verder alleen maar positieve ervaringen! Ik ben eenmaal gevallen, gelukkig zonder erg dankzij helm (door een ijzelplek, sindsdien fiets ik niet meer bij mogelijke ijzel).
L.
PS Is er ergens een Nederlandstalig forum enkel en alleen voor Stromer gebruikers?