Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

raassie
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 27 mar 2012 10:26

Mijn nieuwe groep volgende maand wordt ook een compact. Ik ga voorlopig voor 50/39. De 34 zal ik alleen gebruiken als ik dit jaar bijv naar de vogezen ga, alhoewel ik me tot nu toe altijd gered heb met bijv 39*28.
Het 53 voorblad van mijn oude groep had ik eind vorig jaar al vervangen voor een 50 tands. Hier In Nijmegen met de vaak wat glooiende wegen vond ik het gewoon te groot. Hopelijk ga ik er morgen als ik weer eens een koersje ga rijden, geen spijt van krijgen. Maar een verzet van 50*12 is ruim 50 per uur geen probleem, eerst maar eens zien of we dat nog halen;-)
Laatst gewijzigd door raassie op 27 mar 2012 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 27 mar 2012 10:53

@havana, daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben, dat ik met mijn stomme kop een double heb aangeschaft. :?

Zijn deze bladen te vervangen door een 50/34 combi?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 mar 2012 10:57

Nee natuurlijk niet, 38 is 't kleinste wat je om een 130 mm BCD van een dubbel heen krijgt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 27 mar 2012 11:16

ok, maar wat zijn dan mijn opties om toch tot een compact te komen? Is dat "alleen" een nieuwe cranck of zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Wat win ik er overigens mee om de 52/38 "om te bouwen" naar een compact? Zoals gezegd ging het fietsen op het grote blad lekker, en de heuvels op de Holterberg waren met de 38 goed te doen. Vraag is dus alleen hoe het zou gaan op bijv. een Keuteberg met een 38 voor en een 27 achter. Ik snap dat een 34/27 (van een compact) makkelijker zal gaan.

Edit:
heb net even gecheckt (het gaat overigens om een FSA K-force light 52/38 MegaExoCeramic, 175mm), op de 38 staat iets van 110mm BCD. Kan dat als het een dubbel betreft?

evrieselaar
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 jan 2011 14:47

evrieselaar 27 mar 2012 13:47

havana schreef:Ja, die zal omhoog moeten.

De vraag blijft waarom je zo graag die 53 wil. Een 50x11 is bijvoorbeeld al zwaarder dan 53x12. Elke niet-prof heeft genoeg aan een 50.
Ik heb wat verzettentabellen geraadpleegd en ik zie inderdaad wat je bedoelt. Het is ook niet dat ik perse een 53 'moet' maar het is een van de opties. Morgen ga ik naar de FM om mn spacertoren af te zagen, dus dan zal ik nog eens wat overleggen. Ik heb nu in ieder geval een cassette van 12-25 dus er is zeker nog winst te behalen met een 11. Maar om te zeggen dat elke niet-prof genoeg heeft aan een 50 weet ik niet hoor. Het kan ook bij de amateurs snoeihard gaan op bepaalde momenten, zeker met sprints.. Dus dan kan je het wel nodig hebben.

ori53
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 02 sep 2009 23:11
Locatie: Amersfoort

ori53 27 mar 2012 22:49

fabber schreef:
Edit:
heb net even gecheckt (het gaat overigens om een FSA K-force light 52/38 MegaExoCeramic, 175mm), op de 38 staat iets van 110mm BCD. Kan dat als het een dubbel betreft?
Is dus een compact, dubbel is 130mm.
Ik jaag de concurrentie voor me uit.......


Pegoretti Mxxxxxo
Canyon Grizl

walliebal
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 13 jan 2010 15:49

walliebal 28 mar 2012 09:02

raassie schreef:Mijn nieuwe groep volgende maand wordt ook een compact. Ik ga voorlopig voor 50/39. De 34 zal ik alleen gebruiken als ik dit jaar bijv naar de vogezen ga, alhoewel ik me tot nu toe altijd gered heb met bijv 39*28.
Het 53 voorblad van mijn oude groep had ik eind vorig jaar al vervangen voor een 50 tands. Hier In Nijmegen met de vaak wat glooiende wegen vond ik het gewoon te groot. Hopelijk ga ik er morgen als ik weer eens een koersje ga rijden, geen spijt van krijgen. Maar een verzet van 50*12 is ruim 50 per uur geen probleem, eerst maar eens zien of we dat nog halen;-)
Ik heb laatst eindelijk mijn BBB 39-blad (mooi blad!!!) op mijn compact gemonteerd (fluitje van een cent, wel effe crank eraf halen :) ipv de 34. Het fiets echt een stuk prettiger met een 39. Op het vlakke land is de 34 mij echt veel te klein. De 34 is wel ideaal in de bergen, eventueel nog met een toekomstige 30 of zelfs 32 als grootste tandwiel achter (komt eraan he, van Shimano). Het donkergrijze BBB-blad past kwa kleur in ieder geval perfect bij een Ultegra icegrey crankstel (6650, de oude en veel mooiere dan de 6750)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 mar 2012 09:37

evrieselaar schreef:
havana schreef:Ja, die zal omhoog moeten.

De vraag blijft waarom je zo graag die 53 wil. Een 50x11 is bijvoorbeeld al zwaarder dan 53x12. Elke niet-prof heeft genoeg aan een 50.
Ik heb wat verzettentabellen geraadpleegd en ik zie inderdaad wat je bedoelt. Het is ook niet dat ik perse een 53 'moet' maar het is een van de opties. Morgen ga ik naar de FM om mn spacertoren af te zagen, dus dan zal ik nog eens wat overleggen. Ik heb nu in ieder geval een cassette van 12-25 dus er is zeker nog winst te behalen met een 11. Maar om te zeggen dat elke niet-prof genoeg heeft aan een 50 weet ik niet hoor. Het kan ook bij de amateurs snoeihard gaan op bepaalde momenten, zeker met sprints.. Dus dan kan je het wel nodig hebben.
Ik heb als elite renner een paar jaar geleden met 51x12 gereden, nooit mee in de problemen gekomen. Hoe vaak rij je nu 60 in een criterium? Met 50x12 is dat 114 omwentelingen, lijkt mij toch niet heel extreem. Bijv Daniel1975 was er een aantal jaar geleden ook van overtuigd dat hij een 53-11 nodig had, maar dat bleek uiteindelijk toch niet nodig te zijn.

Als je niet de souplesse hebt om 't bij te houden met 50x12 dan zou ik gewoon een cassette met een 11 monteren. Dat moet ruim voldoende zijn, anders wordt 't eens tijd om korte tijdritjes op 't binnenblad te rijden tijdens training ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 mar 2012 12:27

+1
Mijn bescheiden wedstrijdervaring beperkt zich voornamelijk tot rondjes Sloten. Nu ben ik wel een sprinterstypje, en zelfs op dit niveau gaat de snelheid in de sprint regelmatig richting de 65+. Met 50x11 kon ik gewoon meedoen om de prijzen, kan me niet herinneren ooit de behoefte gehad te hebben aan een 53.

Ik heb nu wel voor het eerst het 36 binnenblad vervangen door een 39, en ik moet zeggen dat dit wel een verademing is. Een 36 in de polder is eigenlijk alleen nog van enig nut als je een vlakke cassette achter hebt die met 11 begint, anders zit je continu met een scheve ketting om op het binnenblad nog zwaar genoeg te schakelen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

evrieselaar
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 jan 2011 14:47

evrieselaar 28 mar 2012 18:22

amclassic-fan schreef:
evrieselaar schreef:
havana schreef:Ja, die zal omhoog moeten.

De vraag blijft waarom je zo graag die 53 wil. Een 50x11 is bijvoorbeeld al zwaarder dan 53x12. Elke niet-prof heeft genoeg aan een 50.
Ik heb wat verzettentabellen geraadpleegd en ik zie inderdaad wat je bedoelt. Het is ook niet dat ik perse een 53 'moet' maar het is een van de opties. Morgen ga ik naar de FM om mn spacertoren af te zagen, dus dan zal ik nog eens wat overleggen. Ik heb nu in ieder geval een cassette van 12-25 dus er is zeker nog winst te behalen met een 11. Maar om te zeggen dat elke niet-prof genoeg heeft aan een 50 weet ik niet hoor. Het kan ook bij de amateurs snoeihard gaan op bepaalde momenten, zeker met sprints.. Dus dan kan je het wel nodig hebben.
Ik heb als elite renner een paar jaar geleden met 51x12 gereden, nooit mee in de problemen gekomen. Hoe vaak rij je nu 60 in een criterium? Met 50x12 is dat 114 omwentelingen, lijkt mij toch niet heel extreem. Bijv Daniel1975 was er een aantal jaar geleden ook van overtuigd dat hij een 53-11 nodig had, maar dat bleek uiteindelijk toch niet nodig te zijn.

Als je niet de souplesse hebt om 't bij te houden met 50x12 dan zou ik gewoon een cassette met een 11 monteren. Dat moet ruim voldoende zijn, anders wordt 't eens tijd om korte tijdritjes op 't binnenblad te rijden tijdens training ;)

Klinkt overtuigend! Ik probeer het de komende trainingskoersen sowieso nog even met wat ik nu heb, in mei laat ik mijn fiets weer even grondig na lopen en nieuwe ketting plus cassette voor les trois ballons. Dan ga ik een 11-25 of 11-23 laten monteren. Off-topic, rij je nu nog als elite renner?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 mar 2012 20:44

Ja ik heb nog steeds een elite licentie. 11-25 is met 10 speed een waardeloze cassette, zeker met koersen. Meeste gebruikte verzetten zijn normaliter zowel op 't binnenblad tijdens duurtraining als op 't buitenblad tijdens blokjes of koers de 15, 16 en 17. Bij een 10 speed 11-25 cassette mis je de 16 en dat is heel vervelend rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

evrieselaar
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 jan 2011 14:47

evrieselaar 28 mar 2012 23:17

Ok, bij welke club? Maar je rijdt nu wel met een 52 of 53?

Dus dan zou ik beter voor een 11-23 kunnen gaan? Probleem is eigenlijk voor mij dat ik een waardeloze klimmer ben (vooral nog door gewicht) en mijn koersfiets ook gewoon wil gebruiken voor bijvoorbeeld dingen als naar Limburg en Les Trois Ballons. Nu verwacht ik nog wel gewicht kwijt te raken dus dat scheelt. Dus voor het koersen:

11-23 en leren klimmen, of 2 cassette's aanschaffen. (ik kan gelukkig wel altijd nog de 34 erop zetten voor)

Plaats reactie