Pagina 35 van 286

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 29 mar 2016 17:25
door jorisb
mrcl schreef:onderaan de zitbuis, net boven de BB, zit een rubber ring om de buis geklemd. Aan de ring zit een klein uitsteeksel waar het schroefje in zit dat de ring om de buis klemt. Waar dient dit voor?
Is dat misschien de chain catcher? Om te zorgen dat de ketting niet van het binnenblad kan vallen? Anders misschien een foto plaatsen?

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 31 mar 2016 11:25
door Orlok
Gisteren maar weer eens de balhoofdlagers schoon gemaakt en opnieuw ingevet. Een klusje wat ik twee keer per jaar doe, voor de winter en na de winterperiode.

Was eerst van plan om een nieuw semi-integrated balhoofdset van Cane Creek met gesloten lagers te monteren maar gezien de 'goede' staat van de lagerschalen en losse kooi met kogeltjes, vooral het onderste lager heeft veel te lijden vond ik het nu nog niet nodig. :)

Voorbeeld van losse lagers:
Afbeelding

Verder eindelijk het besluit genomen om de vorkbuis met 2 cm in te korten waardoor er nu geen 'torentje' meer - van 2 cm - boven de stuurpen uitsteekt. Omdat ook het witte SM Ponza Power zadel inmiddels was versleten deze vervangen door weer een witte SM Ponza Power zadel. Een lichtgewicht carbonzadel - wit exemplaar - staat wel op mijn lijstje maar heeft (nog) geen prioriteit. ;)

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 31 mar 2016 21:55
door DeletedUser02
Orlok schreef:Gisteren maar weer eens de balhoofdlagers schoon gemaakt en opnieuw ingevet. Een klusje wat ik twee keer per jaar doe, voor de winter en na de winterperiode.

Was eerst van plan om een nieuw semi-integrated balhoofdset van Cane Creek met gesloten lagers te monteren maar gezien de 'goede' staat van de lagerschalen en losse kooi met kogeltjes, vooral het onderste lager heeft veel te lijden vond ik het nu nog niet nodig. :)

Voorbeeld van losse lagers:
Afbeelding
Zulke lagers heb ik ook nog in mijn frame en ik zie nog geen reden om ze te vervangen. Om te zorgen dat ze langer mee gaan kun je ook de bovenste en onderste kogels/kooi een keer omwisselen. Deze zijn doorgaans dezelfde maat en zoals je al aangeeft heeft de onderste veel meer te verduren.

Ook kreeg ik nog een andere tip, 1 of 2x per jaar (tussen smeerbeurten in) de voorrem te demonteren en de voorvork een paar slingers in de rondte geven. Daardoor komen de kogels op een andere plek en slijten ze gelijker.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 01 apr 2016 22:27
door Infinito GB
Vandaag, na een strandwandeling met de hondjes, de fiets maar eens een grote opknapbeurt gegeven voor de zomer.
Afbeelding
Uiteindelijk een complete headset vervangen, alle 4 de lagers van het achterwiel en body volledig gereinigd en van nieuw vetje voorzien, crankstel goed schoongemaakt en met nieuwe montagepasta gemonteerd en cassette gereinigd. Daarna nog een nieuwe CN- HG900 ketting gemonteerd (HG700 was net even op, en voor die €10 wilde ik niet moeilijk doen). Daarna de fiets nog even lekker schoongemaakt. Klaar voor het voorjaar.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 03 apr 2016 10:48
door fietser1972
Vanochtend de remmen van mijn mtb (avid elixir) ontlucht. Een klusje dat ik nog niet eerder had gedaan. Vantevoren enkele instructiefilmpjes op youtube bekeken. De stappen netjes uitgevoerd en voila de remmen doen het weer perfect. Trots op mezelf! :mrgreen:

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 03 apr 2016 21:15
door ervanheel
Nieuwe Ultegra Crankset, Ultegra Achterderailleur, wielen voorzien van nieuwe lagers, bekabeling schoongemaakt en gecheckt, ketting en cassette volledig gereinigd (nog niet veel mee gereden dus niet vervangen) en in de Muc Off gezet (ruikt trouwens naar kauwgomballen dat spul).

Alles weer netjes na grondig schoonmaken met montagepasta vastgezet. Draait weer als een zonnetje

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 03 apr 2016 23:36
door DeletedUser02
Dit weekend ook druk bezig geweest met beide fietsen en flink wat achterstallig onderhoud. Rem en schakelkabels vervangen van beide fietsen en voor de vakantiefiets een nieuwe ketting, cassette, stuurfoam en remblokken. Bij de racefiets een nieuw balhoofd en trapas lagers en de fietsenmaker heeft de naven gesmeerd en body lagers vervangen. Alleen nog even wachten op nieuwe remgrepen en stuurlintje (schade van de laatste valpartij) en de fiets is weer als nieuw!

Erg leuk om alles een keer zelf te doen (behalve de wielen dan). Veel geleerd vandaag :).

Heeft iemand misschien een idee hoe ik verdere schade (dankzij een artistieke val) aan mijn zadel voorkomen kan? Lijmen, verven, schoenmaker?

Afbeelding

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 04 apr 2016 00:36
door Keezx
Ik zie hier 2 mogelijkheden:
Opnieuw over trekken met leder dan wel kunstleder.
Verhuizen naar de slechtweerfiets.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 04 apr 2016 12:08
door Orlok
De beschadigingen ruim insmeren - zo glad mogelijk - met Bison Montagekit Transparant is een mogelijkheid. ;)

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 04 apr 2016 18:20
door plantagenet
Da's een aardige tip!

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 07 apr 2016 16:48
door jorisb
Deze week eindelijk alle spullen besteld om mijn nieuwe frame op te gaan bouwen. Vorig jaar op een nieuw Merckx EFX3 gekocht en nu heb ik alles binnen om de fiets op te bouwen.
Helaas maar berperkt tijd in de avonden, dus beetje bij beetje opgebouwd, gisteravond de remmen gemonteerd en afgesteld. Voor vanavond (als het lukt) de derailleurs monteren en afstellen en dan ben ik klaar ! De groep is de Shimano 105 (5800), vooral de voorderailleur is even wat anders dan ik ben gewend van de oudere Shimano groepen (7800 en 6600 etc)

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 08 apr 2016 12:56
door ted038
Ivm het wat schokkerig reageren bij sturen wilde ik eens het balhoofd van mij Redbull pro sl 3000 ( 2011?) op zijn minst smeren , en mogelijk vervangen als dat niet helpt ......

Om maar vast vooruit op de zaken te lopen, "uit nieuuwsgierigheid": Maar nu heb ik verder geen documentatie van deze racefiets meer, maar zijn de balhoofdsetten , of eventueel de losse lagering ( cartridge/kogels?) tegenwoordig vrij universeel, of moet ik nog een bepaalde maat zoeken als ik "met spoed" eventueel een nieuwe ga aanschaffen ( online)
(Op de Rose site zie ik dat de balhoofdsets al als onderdeel van frame gezien worden in de/een fietsconfiguratie, dus dat spieken daar heeft ook niet geholpen.... )