Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Di2

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 aug 2020 17:38

Niet nodig
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 06 aug 2020 18:15

Zijn er naast de Vision Metron D5 nog andere sturen die de junction box netjes wegwerken?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 aug 2020 19:02

Kan bij de meeste sturen gewoon in plaats van de stuurdop. In het slechtste geval moet je een klein gaatje boren. Dat heb ik in mijn Ritchey Streem II carbon stuur ook gedaan (al was dat eerder om de D-fly netjes weg te werken)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 06 aug 2020 19:51

Ja maar dan maak je gebruik van de kleine (nieuwe) junction box EW-RS910 met twee poorten. In het Vision stuur werk je de grotere SM-EW90-A met 3 poorten weg.

Moet wel zeggen dat ik het hele Di gebeuren hopeloos complex vind met al die verschillende opties.

Hoe maak je een set-up met die EW-RS910? Twee poorten, wat gaat waar naar toe?

Salteh
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 06 aug 2020 23:09

Waar je zelf wil! ;-).

Je mag 't zo aansluiten als jij denkt dat 't netjes is, zie ook deze video van GPlama bijvoorbeeld:
Maar goed, Shimano heeft ook een mening natuurlijk..

Standaard is de EW-RS910 verbonden met de rechter shifter via een standaard EW-SD50 kabel.

De andere port van de EW-RS910 gaat dan via de Y-splitter naar (1) de linker shifter en (2) de EW-JC200 of EW-WU111 - om vervolgens het frame in te gaan.

Zie bijvoorbeeld de Dealer Manual, pagina's 24 / 29 / 30
https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-R8050-04-ENG.pdf

GPlama haalt in die video de JC130 Y-splitter eruit. Zelf gebruik ik 'm ook niet..

Ik heb m'n EW-WU111 in de linker shifter zitten, de linker shifter via de andere port verbonden met de rechter shifter. Daarna van de rechter shifter een kabeltje naar de EW-RS910 en vanaf daar een langere kabel naar de Junction B / SM-JC41.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 aug 2020 12:25

Joseba schreef: 06 aug 2020 19:51 Ja maar dan maak je gebruik van de kleine (nieuwe) junction box EW-RS910 met twee poorten. In het Vision stuur werk je de grotere SM-EW90-A met 3 poorten weg.

Moet wel zeggen dat ik het hele Di gebeuren hopeloos complex vind met al die verschillende opties.

Hoe maak je een set-up met die EW-RS910? Twee poorten, wat gaat waar naar toe?
Alles wat je niet begrijpt, is complex. Doe het 1 keer zelf en het wordt vanzelf duidelijk. Er is echt niets moeilijks aan, als alle kabeltjes ergens ingeplugd zijn, zal het gewoon werken.

Ik heb trouwens een paar posts terug al geschreven hoe ik het aangesloten heb met de 2-poort junction.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 07 aug 2020 14:13

Ik begrijp dat alle benodigde onderdelen met elkaar verbonden moeten zijn. Wat ik niet begrijp is waarom er zoveel keuze geboden wordt in de manier waarop je het kan aansluiten zonder dat duidelijk is wat nu de voor/nadelen van die opties zijn. Verschillende boxes met verschillend aantal poorten, wel/geen splitters gebruiken, wel/geen junction box B. Er kan van alles en van alles kan.

Doe maar een groepje....

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 aug 2020 14:33

Is toch logisch..,
De 1 wil extra knoppen, de ander wil zijn vering ermee bedienen, weer een ander wil connecten met zijn garmin, telefoon en pacemaker. En je hebt nog de "doe maar gewoon", links en rechts schakelen en zorgen dat de derailleurs mee gaan doen ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 07 aug 2020 14:43

Dat geeft op zich niet maar ik ben dus op zoek naar welke setup bij wie past. Dus als ik van de laatste categorie ben (doe maar gewoon), wat kies ik dan het beste? Kan aan mij liggen maar ik zie dat nergens goed uitgelegd. Niet op de site van Shimano, niet op de site van de verkopers.

En ik heb ergens het gevoel dat ik ook in het "doe maar gewoon" scenario de keuze heb uit meerdere setups. Als dat zo is, wat zijn dan de voor/nadelen?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 aug 2020 15:31

De doe maar gewoon optie:

AD, FD en batterij naar junction in BB. Daarvan 1 draad naar de Junction onder het stuur (de versie met 3 poorten), dan 1 draad naar de linker shifter en 1 draad naar de rechter shifter. Kind kan de was doen :D
Afbeelding

Salteh
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 07 aug 2020 15:35

Update: de makkelijkste doe-maar-gewoon optie staat hierboven :winkthumb:

Junction A: EW-RS910 (behalve als deze niet in je stuur past, dan SM-EW90A)
Junction B: SM-JC41
Batterij: BT-DN110
FD: FD-R8050
RD: RD-R8050-SS (of GS, voor medium kooi)
Shifters: ST-R8050 (or ST-R8070 voor hydr. schijfremmen)
genoeg EW-SD50 kabelstjes om alles mee te verbinden
Eventueel een EW-JC130 Y-splitter en een EW-JC200 / EW-WU111

Het voordeel van een EW-RS910 is dat 'ie mooier is dan de SM-EW90-A. Het nadeel is dat 'ie maar twee poorten heeft.

Het voordeel van de SM-EW90-A is dat 'ie op elke fiets past en supersimpel is aan te sluiten. Het nadeel is dat 'ie onder je stuurpen hangt.

Een SM-EW90-B gebruik je wat mij betreft alleen op tijdritfietsen, waar je vaak 4 Di2 shifters aan moet sluiten.

Het voordeel van een EW-JC130 en een EW-JC200 is dat je meer poorten vrij hebt dan wanneer je de ene shifter aan de andere koppelt en zo alles aan de rest van de fiets hangt. Het nadeel van de EW-JC130 / EW-JC200 is dat ze nogal bulky zijn en niet heel mooi (is mijn mening..)

Ik zou gewoon op papier eens proberen te tekenen wat je met elkaar wil verbinden en hoe dat dan zou werken, dan valt het vast mee.

Alle Di2 'road' shifters hebben twee bruikbare poorten - m.u.v. ST-R785, die hebben er 1.
ST-6870, ST-9070, ST-R8050, ST-R9150 hebben daarnaast ook nog een poort voor de sprint shifter (SW-R610).

Eigenlijk zou ik ook zeggen de "doe maar gewoon optie" is het aan de FM vragen om te doen, dat zijn vaak prima gasten namelijk - en het is fijn om een FM te vriend te hebben. :D

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 07 aug 2020 18:45

TL@ schreef: 07 aug 2020 15:31 De doe maar gewoon optie:

AD, FD en batterij naar junction in BB. Daarvan 1 draad naar de Junction onder het stuur (de versie met 3 poorten), dan 1 draad naar de linker shifter en 1 draad naar de rechter shifter. Kind kan de was doen :D
Deze optie in combi met Vision Metron D5 stuur is prima. Als het een ander stuur wordt dan de setup met de kleinere box voor in de stuurdop :like:

Mijn voorlopig conclusie :)
Dank heren!

Plaats reactie