Zou je geslachtsverandering niet toe hebben gestaan, dan was het simpel. Nu hebben we het ingewikkeld gemaakt. Volgens sommigen nodeloos en volgens sommigen was dat noodzakelijk maar dat is de discussie niet en doet ook niet ter zake.Lcsmet schreef: ↑30 jun 2023 15:01En wat is er simpeler en het minst overhaast om, tot er een oplossing, is mannen bij mannen en vrouwen bij vrouwen te laten sporten.
In de huidige Westerse democratieën lijkt wel dat echt alles moet kunnen en een significant deel van de bevolking denkt daar anders over.
En die steeds maar wegzetten als onverdraagzaam is echt niet de oplossing van het probleem.
UCI over transvrouwen in de sport
Campagnolo Ultra Dork
- Enzzo
- Forum-lid HC
Dat is het inderdaad, de discussie m/v is op zijn zachtst gesteld inmiddels een etymologische discussie geworden.
Dat neemt niet weg dat je in termen van-betaalde- topsport nogsteeds wel een onderscheid kunt maken op basis van biologische kenmerken. Dat is ook waar veel mensen die hiermee te maken krijgen voor pleiten. Lijkt me een heel reëel argument!
De discussie over een persoon die biologisch gezien manlijk is zich kan vervoegen in een kleedkamer en douche waar hoofdzakelijk personen zijn die biologisch gezien vrouw zijn is eerder een ethische discussie. En die botst wellicht met het enerzijds open en woke gedachtegoed van tegenwoordig en het anderzijds steeds preutser worden van de maatschappij…
Dat neemt niet weg dat je in termen van-betaalde- topsport nogsteeds wel een onderscheid kunt maken op basis van biologische kenmerken. Dat is ook waar veel mensen die hiermee te maken krijgen voor pleiten. Lijkt me een heel reëel argument!
De discussie over een persoon die biologisch gezien manlijk is zich kan vervoegen in een kleedkamer en douche waar hoofdzakelijk personen zijn die biologisch gezien vrouw zijn is eerder een ethische discussie. En die botst wellicht met het enerzijds open en woke gedachtegoed van tegenwoordig en het anderzijds steeds preutser worden van de maatschappij…
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Vroeger stond dit gewoon in het handboek DSM (ik denk dat het pas gewijzigd is in versie vijf), er is hard gelobbyd om dat daar uit te krijgen, dat was geen gevolg van harde wetenschappelijke bevindingen (in een sowieso al wankele tak van de wetenschappen).
Er is in Schotland een voorbeeld van een mannelijke verkrachter die na zijn transitie naar een gevangenis voor vrouwen moest (of eerder: mocht). Over de kat bij de melk zetten gesproken. Het kostte de PM haar job.
Het zou al veel helpen als in wet- en regelgeving gender en geslacht twee verschillende dingen zouden zijn.
Ik weet ook niet of de transgender gemeenschap zichzelf een dienst bewijst met dit soort ongelijke en oneerlijke situaties (biologische man die aan vrouwen-competitiesport doet). Het ridiculiseert de in veel gevallen gerechtigde vraag voor eerlijke en gelijke rechten in heel andere situaties.
Het zou al veel helpen als in wet- en regelgeving gender en geslacht twee verschillende dingen zouden zijn.
Ik weet ook niet of de transgender gemeenschap zichzelf een dienst bewijst met dit soort ongelijke en oneerlijke situaties (biologische man die aan vrouwen-competitiesport doet). Het ridiculiseert de in veel gevallen gerechtigde vraag voor eerlijke en gelijke rechten in heel andere situaties.
Laatst gewijzigd door raven14 op 30 jun 2023 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Enzzo
- Forum-lid HC
Jans: je reduceert een open discussie tot het hebben van een mening die je met zwaard en tand meent te moeten verdedigen.
Ik heb veel respect voor die mening hoor en vergis je niet ik ben het in principe ook eens met je standpunt. Maar we hebben nu eenmaal te maken met een nieuw soort realiteit en daarin is de ethische discussie over mannen die zich vrouw voelen in de kleedkamer van de hockey meiden nu eenmaal een issue.
Wat mij betreft horen ze daar niet thuis maar tussen mening en realiteit staan wetten en regels in de weg
- Enzzo
- Forum-lid HC
Je interpreteert mijn bericht totaal verkeerd Jans. Maar laat ook maar “wij mannen” hebben kennelijk geen plaats in deze discussie.
Ja dan houdt het ook een beetje op denk ik.
Ik zeg dat het binnen de huidige wet en regelgeving lastig is om het te veranderen, zoniet onmogelijk in de amateursport.
Aan de andere kant wordt er nu vanuit religieus rechts in de VS een heleboel stampij gemaakt over ieder resultaatje dat een transvrouw boekt. Dat slaat nu dus ook over naar mensen die ik verstandig acht. Dat is best zorgwekkend.
Ik pleit alleen voor een beetje common sense. Zouden daarbij nog een paar wedstrijden worden gewonnen door transvrouwen is dat echt niet het einde van de wereld. Worden het er teveel, dan heb je je wetenschappelijk bewijs om ze te weren meteen op orde. Probleem opgelost.
Overigens vind ik de kleedkamer wel een ander ding. Daar moet je je ten alle tijden veilig voelen. Dan mogen vrouwen wat mij betreft echt wel " mensen met piemels" weren.
Aan de andere kant wordt er nu vanuit religieus rechts in de VS een heleboel stampij gemaakt over ieder resultaatje dat een transvrouw boekt. Dat slaat nu dus ook over naar mensen die ik verstandig acht. Dat is best zorgwekkend.
Ik pleit alleen voor een beetje common sense. Zouden daarbij nog een paar wedstrijden worden gewonnen door transvrouwen is dat echt niet het einde van de wereld. Worden het er teveel, dan heb je je wetenschappelijk bewijs om ze te weren meteen op orde. Probleem opgelost.
Overigens vind ik de kleedkamer wel een ander ding. Daar moet je je ten alle tijden veilig voelen. Dan mogen vrouwen wat mij betreft echt wel " mensen met piemels" weren.
Campagnolo Ultra Dork
Het wordt steeds spannender. Dan maar aparte kleedkamers voor het "soort mens" dat gecreëerd is? Maar wel duizenden vrouwen hun plezier in sport vergallen. Nee ik heb er geen moeite mee als ze in het vijfde hockeyteam meedoen omdat de derde helft zo gezellig is. Maar dan is er ineens wel een omkleed probleem?