dat is wat Timo2.0 denk ik goed uitlegde.Karl66 schreef:Ik vraag me toch nog steeds af waarom die renners gepraat hebben. Ze waren niet alleen getuigen, maar zelf ook verdachten in deze zaak (anders zou er voor de USADA geen reden zijn om ze te schorsen) en als verdachte heb je in de VS ook gewoon zwijgrecht.
In de VS bestaat de plea bargain. door dat je meewerkt in het proces krijg je strafvermindering
een advocaat probeert een inschatting te maken van de kans op vervolging door het OM.
denkt hij dat de kans groot is dan zal hij zijn client adviseren zo'n plea bargain aan te gaan.
Dus stel dat de advocaat van de renner de inschatting maakt dat zijn client vervolgd kan worden, dan zou het een goede deal kunnen zijn om in ruil voor meer informatie strafvervolging te ontlopen.
De opdracht van de speciale aanklager was, als ik de informatie goed begrepen heb, om te kijken of een met overheidsgeld gefinancierd bedrijf, betrokken was bij doping.
Je kan je zo maar voorstellen dat in het licht van dat grotere onderzoek, individuele renners niet zo interessant waren.
Ik beweer niet er bij te zijn geweest en te weten wat er precies is gebeurd, maar dat kan het antwoord zijn.