Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

DeeJeeEric
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31

DeeJeeEric 17 jul 2020 16:01

rob86 schreef: 17 jul 2020 08:45 Idd zeer rare keuze maar denk dat het komt omdat het frame zo identiek is tussen mechanische en elektronisch (plaats van di2 junction = plaats waar mechanische kabels binnekomen). Andere merken doen het al langer zo maar maakt wel dat mechanische modellen er zeer slordig uitzien ten opzichte van het vorige model.
Dat zal het zijn! nooit aan gedacht maar klinkt logisch. Zonde want het ziet er inderdaad slordig uit. Zou voor mij toch wel een dealbreaker zijn.

Wat TL zegt, in dat geval zou ik Di2 overwegen
Giant TCR Advanced 1

QPeter
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2020 15:21

QPeter 17 jul 2020 16:43

Zit bij de Advanced Pro 0 de junctionbox niet in barplug einde van het stuur?

Nu snap ik dat veel mensen tegenwoordig kabels lelijk vinden, en alle fietsen ICS moeten hebben. Maar ICS met een mechanische groep, weet niet of dat ten goede komt van de schakelprestaties. Met DI2 heb je hier natuurlijk geen last van, en die kabels hoef je praktisch ook niet te vervangen.

Maar veel aerocockpits van fabrikanten komen ook maar in een paar maten, dat moet je maar net in je eigen geometrie/fit passen, dat lijkt mij het belangrijkste dan de looks. Maar los van de looks (want ik denk niet dat mensen een fiets met ICS voor de aerogains kopen) heb ik liever wat Giant doet en alles nog niet volledig intern, onderhoudsvriendelijker en makkelijker als je stem/handlebars nog zelf wil vervangen.

Gebruikersavatar
JorgV
Forum-lid
Berichten: 231
Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18

Gebruikersavatar JorgV 25 jul 2020 11:17

Pelep schreef: 11 jul 2020 14:20 Onverwachts een koopje gedaan vandaag 🙈🙊

Afbeelding

Spacertoren gaat er nog af, langere stuurpen en nog zwarte/andere rotors. En een glasscoating op het frame.
Mooi ding!

Ik heb deze week (eindelijk) m'n banden vervangen, net geen 5000 kilometer mee gereden en geen enkel lek gehad. Latex was ook nog aanwezig en vloeibaar. Die zat er al in toen ik 'm kocht in september '19.

De Gavia is misschien niet de meest soepele band, maar over 5k geen enkel lek (gemerkt) is wel heel relaxed.

Nu vervangen door de Vittoria Corsa control, ook dat was een eitje!

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1189
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 28 jul 2020 08:23

QPeter schreef: 17 jul 2020 16:43 dat moet je maar net in je eigen geometrie/fit passen, dat lijkt mij het belangrijkste dan de looks.
QFT :like:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 03 aug 2020 12:40

Heeft iemand ervaring met het vervangen/inkorten van kabels bij een Giant TCR?
Ik heb een Giant TCR Advanced Pro 1 2019 en zou de kabels willen inkorten.
Omdat de kabels intern lopen, vroeg ik me af of er al een liner door het frame loopt alvorens ik de kabel er zomaar uit trek.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16602
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 aug 2020 14:06

Drossie2 schreef: 03 aug 2020 12:40 Heeft iemand ervaring met het vervangen/inkorten van kabels bij een Giant TCR?
Ik heb een Giant TCR Advanced Pro 1 2019 en zou de kabels willen inkorten.
Omdat de kabels intern lopen, vroeg ik me af of er al een liner door het frame loopt alvorens ik de kabel er zomaar uit trek.
Ik heb zelf geen idee, maar als je het niet weet, binnenkabel aan de achterrem/derailleur losmaken en er een liner oversteken en de liner mee door het frame trekken bij het terugtrekken van de in te korten kabels.
Dat kan nooit kwaad.
I know myself like no one else
Nothing to defend

w1ll14m
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mar 2009 22:48

w1ll14m 04 aug 2020 00:50

Drossie2 schreef: 03 aug 2020 12:40 Heeft iemand ervaring met het vervangen/inkorten van kabels bij een Giant TCR?
Ik heb een Giant TCR Advanced Pro 1 2019 en zou de kabels willen inkorten.
Omdat de kabels intern lopen, vroeg ik me af of er al een liner door het frame loopt alvorens ik de kabel er zomaar uit trek.
Vermoedelijk wel. (Voor de oudere TCRs kun je liners kopen, en ik heb een kaal frame opgebouwd door zulke liners te installeren):
Zie: https://www.giantbikespares.com/Giant-T ... il/3-42343

Het kan zijn dat de liggende achtervork (waar achterderailleurkabel doorheen) geen liner heeft, omdat daar de kabel altijd gespannen staat; je hebt daar de invoer onder de bracket, en een kort pijpje bij einde achtervork/derailleurpat. Dat vraagt wat geduld.

William

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16602
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 aug 2020 12:33

w1ll14m schreef: 04 aug 2020 00:50 ....... je hebt daar de invoer onder de bracket, en een kort pijpje bij einde achtervork/derailleurpat. Dat vraagt wat geduld.
Bij het verwijderen eerst een liner over de binnenkabel schuiven.
Dan steek je bij het monteren de nieuwe binnenkabel zo door de liner.
Dan heb je echt geen geduld en zelfs geen handigheid meer nodig. :)
Jagwire slick lube liner

Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Kameelracer
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2013 10:25

Kameelracer 04 aug 2020 17:16

Mijn CAAD10 gaat binnenkort met zomerpensioen. Dus ik ben in de markt voor een nieuwe! De TCR is voor mij het summum! Echter....

Tubeless ervaringen lopen op het forum nogal uiteen.

Giant kiest ervoor om bijna alle TCR modellen te voorzien van Hookless Rims. Hierdoor twijfel ik enorm of ik wel voor een TCR moet gaan.

Heeft hier iemand enige lange termijn ervaring met de SLR hookless rims? Eventueel ook met gebruik van andere banden dan de "compatible" banden die Giant opgeeft? Dat zijn namelijk alleen hun eigen banden.....

Bij een lek kun je een biba installeren, dat staat ook op de site van Giant. Dus dat is dan wel weer fijn. Wat ik nooit helemaal begrijp is dat "ploppen". Moet dit ook bij een biba installatie na een lek langs de kant van de weg? En is dat dan te doen met een minipomp?

Eigenlijk is gewoon de basisvraag... moet ik de TCR laten staan ivm de hookless rims? Maar dat is voor Giant liefhebbers wellicht weer een gekke vraag ;-)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 04 aug 2020 19:22

iedereen moet kiezen wat hij/zij prettig vindt rijden, wat voor hem/haar te onderhouden is. Ik heb helemaal niets met tubeless (op de mtb is het een voordeel met lagere bandendruk) en rijdt de velgen van Giant gewoon met binnenbanden en dat gaat prima (daar hoef je hem niet voor te laten staan, geometrie die nogal afwijkt van een Caad10 is iets anders)

Gebruikersavatar
JorgV
Forum-lid
Berichten: 231
Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18

Gebruikersavatar JorgV 04 aug 2020 21:13

Ik heb altijd een biba bij me, maar rij sinds aankoop tubeless. Ik had wel wat vrees voor lekrijden en dan langs de kant van de weg een binnenband erin moeten stoppen. Gelukkig nooit aan de hand gehad en uiteindelijk net geen 5000 km gereden met de standaardbanden (Gavia). Toen bleek dat ze prima van de velg af te krijgen zijn, ze zitten wel echt in de rand geplopt, maar je duwt het er zo uit.

Afgelopen maand heb ik ze vervangen door een set Vittoria Corsa Control, dat relatief eenvoudig, inmiddels daar ook 1000 kilometer mee gereden, zonder problemen.

Met een binnenband erin hoeft 'ie volgens mij niet te ploppen, dat is alleen om hem luchtdicht te krijgen en tubeless te rijden. Het kan wel zo zijn dat je de band niet helemaal mooi rond krijgt met binnenband, maar ik zie het ook echt puur als thuiskomer en dan thuis weer tubeless te maken.

Ik was ook wel skeptisch en eerst van plan om bij de eerste bandenwissel er binnenbanden in te stoppen, maar inmiddels ben ik er echt tevreden over en blijf ik lekker tubeless rijden.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 aug 2020 21:25

De nieuwe velgen zijn hookless, dus tubeless only!

Je kan eventueel wel een tubeless band kopen en daar dan een binnenband in duwen, maar optimaal is dat niet.

De nieuwe Pirelli tubeless banden zouden ook compatibel zijn met de Giant wielen.

Ik zou die wielen gewoon verkopen zonder ermee gereden te hebben en ze vervangen door iets waar ik wel vertrouwen in heb (tenzij je gewoon tubeless wilt rijden en wel vertrouwen hebt in hookless) Of aan de fietsenmaker vragen voor een deal zonder wielen (of met de gewenste wielen)

Ik wil zelf ook wel eens experimenteren met tubeless maar hookless is voor mij echt een brug te ver.
Afbeelding

Plaats reactie