Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 27 jul 2020 18:11

wasbeer2006 schreef: 27 jul 2020 17:24 Ik vind het wel heel prettig te lezen dat steeds meer mensen gaan inzien (of allang zagen) dat we de aardbol kapot maken en er een groep ook echt iets aan wil doen.

Alleen zal daar een heftigere crisis voor nodig zijn met wat dan ook. Oorlog, ziekte, natuurrampen dat maakt niet zoveel uit.

Ik begrijp echt niet waarom het altijd economisch beter moet. 90% kan makkelijk 10% missen, daar ruim je een hoop ellende en armoede mee op en zorg je tevens voor een andere richting. Niet altijd maar meer meer meer........

CUT
Ik heb in het algemeen weinig op met je schrijfsels over fietsen, maar hier sla je spijkers op koppen..... :winkthumb:
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 27 jul 2020 18:32

Hoe wil je dat er nog meer besmet wordt. Maar daar kun jij weer helemaal niets aan doen. (Al ga ik er van uit, en hoop ik voor je dat het gewoon de hooikoorts is).

Roelants
Forum-lid

Roelants 27 jul 2020 18:45

daniel1975 schreef: 27 jul 2020 18:01 Ja dat snap ik. Maar ik ben serieus nieuwsgierig hoe dat in zijn werk gaat.
Dat lijkt me vrij simpel. Bij betalende indoorevenementen worden maximaal 100 kaarten verkocht. De capaciteit in die zalen moet heel wat groter zijn om te voldoen aan de afstandsregels, anders gaat het evenement niet door. Disco's enzovoort blijven dicht.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 27 jul 2020 18:59

daniel1975 schreef: 27 jul 2020 17:44 @wasbeer: gezond leven is niet per definitie wielrennen of andere risico sporten.
Gezonder eten, niet te pletter roken of elke dag stevig alcohol, etc.
Ik stond vorig jaar bij een autorally te kijken waarbij echt met maximale snelheid wordt gereden. Naast mij stond een jongeman met dochtertje.
Komt er een kennis van hem aanlopen. "Hé moet jij niet mee doen?". "Nee, joh. Al een paar jaar niet meer. Ik ben niet levensmoe " Om vervolgens een sigaret op te steken.
Als je het over kansberekening hebt....

i-mac

i-mac 27 jul 2020 19:42

wasbeer2006 schreef: 27 jul 2020 17:24 Ik vind het wel heel prettig te lezen dat steeds meer mensen gaan inzien (of allang zagen) dat we de aardbol kapot maken en er een groep ook echt iets aan wil doen.

Alleen zal daar een heftigere crisis voor nodig zijn met wat dan ook. Oorlog, ziekte, natuurrampen dat maakt niet zoveel uit.

Ik begrijp echt niet waarom het altijd economisch beter moet. 90% kan makkelijk 10% missen, daar ruim je een hoop ellende en armoede mee op en zorg je tevens voor een andere richting. Niet altijd maar meer meer meer........
Ik volg je ook, al durf ik in alle eerlijkheid zeggen dat ook ik boter op het hoofd heb. Ik bestel op aliexpress, wat de ecologische voetdruk zeker niet ten goede komt. Ik heb meer dan één fiets, en zo zijn er nog zaken die ik hier nu niet moet boven halen. Andere forumleden zullen wel begrijpen wat ik wil zeggen.

Begin bij jezelf is een mooi gezegde. En er zijn zaken die we hier ten huize proberen om die ecologische voetdruk wat te minderen. Reizen is voor ons geen must. De auto wordt amper nog gebruikt, we eten ook steeds minder vlees. We springen voorzichtig om met gas/elektriciteit en vooral water.

Wat je vertelt over armoede is natuurlijk correct, al is het natuurlijk zo simpel niet. Er zijn mensen die pech hebben om in de armoede te geraken. Je hebt er echter ook die geen beetje moeite doen om eruit te geraken. Ook al worden ze tot in den treure geholpen door allerhande instanties.

Hét grote probleem is dat de grote rijkdom bij een kleine groep mensen zit. En politici kunnen of durven aan deze mensen weinig doen. Want er is altijd wel ergens een land waar ze hun trukendoos kunnen bovenhalen om zo mogelijk belastingen te betalen. Er zijn wereldwijd teveel achterpoortjes die ervoor zorgen dat geld niet altijd komt waar het moet komen.

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 27 jul 2020 19:44

daniel1975 schreef: 27 jul 2020 18:01 Ja dat snap ik. Maar ik ben serieus nieuwsgierig hoe dat in zijn werk gaat.
Dit is alleen uit te leggen door onze virologen en politici. Die hebben ondertussen al wel wat ervaring met absurde regeltjes uitvinden.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 27 jul 2020 20:03

Was u ook al Belg?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 27 jul 2020 21:52

Ik ben een groot voorstander lage belastingen op arbeid en hoge belastingen op gebruik , vervuiling of ongezonde voedingsmiddelen.
Helaas is links daar niet vaak voor te porren, die beginnen dan weer te piepen dat alleen de “rijke” werkende zich alles kunnen veroorloven.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 27 jul 2020 22:06

Wat in zekere zin ook nog zo is.
Wie kan er nog een beetje fatsoenlijke gezinswagen betalen? En dan een die ook nog een caravan kan trekken als je geen vervuilende vliegvakantie wilt?

In dit soort discussies is geen easy win.
Less is bore

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 27 jul 2020 22:18

MarkVeenstra schreef: 27 jul 2020 16:58 We overbevolken de aarde.., maar het is wel dramatisch om te denken dat we dan binnen 80 (of 40) jaar weg zijn hier.
Mensen passen zich aan, is al eeuwen lang gebeurd. Ook al zijn mensen slecht met veranderingen, als de nood het hoogst wordt, gebeurd het toch.
Of, iets dramatischer:
De natuur woekert af en toe een virus over (zoals nu).
Volksverhuizingen en oorlogen zijn een risico, als we naar de geschiedenis kijken.

Maar hoe zit het met het tipping point? Is je stelling dat we per vierkante meter vruchtbare grond meer moeten opbrengen... waar Nederland het al heel goed in doet, maar die intensieve landbouw moet juist verminderd worden vanwege de klimaateffecten ;).
Moeten we meer vruchtbare grond gaan maken? Zodat we meer kunnen produceren om de bevolkingstoename bij te houden? En alles en iedereen zo lang mogelijk in leven trachten te houden?
Het is onder andere de FAO die het heeft over de achteruitgang van de bodem.
Ook Nederland kent al stukken grond die dusdanig slecht zijn dat er voorlopig niets meer op groeit wat wij als mens kunnen eten. Er wordt weinig over geschreven maar het gaat echt met een snelheid van 4,5 keer Nederland per jaar.

Probleem met de bodem ontstaat door:
1: crop rotation, te snel hetzelfde gewas op hetzelfde stukje grond.
2 Kunstmest (stikstof) vernietigd het bodemleven en is goed voor 20% van de CO2 uitstoot.
3. Verdichting van de bodem door zware machines.
Door de zware machines komt er geen lucht meer in de grond en gaat er van alles dood.
4. Bestrijdingsmiddelen helpen het laatste beetje bodemleven verder om zeep.
5. Erosie, mede door bovenstaande, vruchtbare toplagen spoelen weg via de sloten en kanalen zo richting de zee.
Zonder bodemleven groeien gewassen steeds slechter. Biodiversiteit verdwijnt in rap tempo.
En dan heb ik het niet eens over het vermogen van een gezonde bodem om water vast te houden en verdroging te voorkomen.

De afgelopen decennia is de hoeveelheid micro nutriënten, mede belangrijk voor je afweer, dusdanig afgenomen dat je in plaats van een onsje groente nu een kilo of meer per maaltijd moet eten om dezelfde hoeveelheid micro nutriënten binnen te krijgen.
Wat het effect precies is weet niemand want er wordt nauwelijks tot geen onderzoek naar gedaan.

Meer vruchtbare bodem erbij? De achteruitgang van cultuurgronden gaat sneller dan er in Brazilie bossen verdwijnen. Doorgaan op deze manier is eindig.

De enige manier is terug naar oudere teeltmethoden middels strokenteelt en nog beter mengteelt. Daarbij ontstaan er allerlei biologische voordelen voor de gewassen.
De schoen wringt bij de handen die je nodig hebt maar daar is technologie voor in ontwikkeling. Ik schat dat deze industrie, die nu nog niets voorstelt, over enkele jaren al enkele miljarden groot kan zijn.

Nu denk je misschien, ah, de WUR die fixt dat wel, maar de WUR zit vooral nog in het paradigma van groot, groter grootst, Er zijn wat WUR proefveldjes voor strokenteelt in de Flevop[older en ergens in oost Brabant

De vraag is, wie durft deze ontwikkeling aan om de grotere ramp te voorkomen?
Ik zie bij veel partijen toch een grote voorkeur voor de zekerheid van de gevestigde orde.
En met partijen bedoel ik ministeries, provincies, boerenorganisaties enz enz.

Onder de streep kunnen we op deze aardbol gewoon geen 10 miljard mensen voeden. Misschien 5 miljard zodat we er na 2100 ook nog met velen kunnen zijn.

Wat betreft welvaart, we zijn er imho al lang, het draait om welzijn.
Als we nu onze samenleving reorganiseren zijn we net op tijd.
Je zult dan wel je jaarlijkse vakantievlucht en je leasebak in moeten ruilen voor een extra dag (en misschien wel twee) in de week om te fietsen of iets anders ontspannends te doen. Want die leasebak en die vakantie zijn ineens niet meer nodig en dus hoeft er ook niet voor gewerkt te worden.

En ja dan dondert het hele inflatie-/angelsaksische model in elkaar en transformeren we naar een nieuw Rijnlands model. Dat gaat meer over samenwerken op langere termijn en niet de snelle winst en na ons de zondvloed.

alien
Forum-lid

alien 28 jul 2020 07:48

mao schreef: 27 jul 2020 21:52Ik ben een groot voorstander lage belastingen op arbeid en hoge belastingen op gebruik , vervuiling of ongezonde voedingsmiddelen.
Helaas is links daar niet vaak voor te porren, die beginnen dan weer te piepen dat alleen de “rijke” werkende zich alles kunnen veroorloven.
Die mag je even onderbouwen.
Vorsprung durch Pedantik

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 jul 2020 08:51

Voor die hoge belastingen is links juist wel te porren. Voor lage belasting op arbeid ook wel.
De grootverdieners verrichten over het algemeen weinig arbeid.

Wellicht ben je linkser dan je zelf door hebt? ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Gesloten