Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 13 okt 2014 11:58

Goed punt! Zal ook een beetje te maken met het feit dat dit draadje al een tijdje loopt en dit topic is gestart toen nog weinigen een 'chinees' haalden en de 'chinezen' zelf ook weinig tot nieuws aan merkbeleving doen (dat maakt een merkpagina een stuk lastiger).

Overigens wordt een nog grappiger als je beseft dat de meeste carbonframes uit China komen, ook die van Amerikaanse of Italiaanse leveranciers.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Polleke_1974
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58

Polleke_1974 13 okt 2014 13:43

Het zou mooi zijn als we daarin meer inzicht hadden. Het lijkt me ook niet onlogisch dat grote a-merken hun productie proces hebben 'uitbesteed' aan chinese fabrieken, maar dan wel zelf het ontwerp maken en de QA van het frame uitvoeren. Maar misschien zijn er ook bekende merken die alles hebben uitbesteed. Ik zou daar graag eens wat meer duidelijkheid over hebben, maar dat soort informatie zal niet zomaar vrijgegeven worden denk ik.

Zijn er hier mensen die daar wat meer over weten ? Misschien zijn er in sommige gevallen zelfs wel dezelfde fabrikanten in het spel, als van de 'chinese' frames die hier eerdere al genoemd zijn.

Polleke_1974
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58

Polleke_1974 13 okt 2014 13:46

Naast China, speelt Taiwan blijkbaar ook een belangrijke rol in de frame productie, getuige dit artikel:

http://www.fietspraat.nl/index.php/comp ... omt-mijn-f..

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 13 okt 2014 14:28

Polleke_1974 schreef:Het zou mooi zijn als we daarin meer inzicht hadden. Het lijkt me ook niet onlogisch dat grote a-merken hun productie proces hebben 'uitbesteed' aan chinese fabrieken, maar dan wel zelf het ontwerp maken en de QA van het frame uitvoeren. Maar misschien zijn er ook bekende merken die alles hebben uitbesteed. Ik zou daar graag eens wat meer duidelijkheid over hebben, maar dat soort informatie zal niet zomaar vrijgegeven worden denk ik.

Zijn er hier mensen die daar wat meer over weten ? Misschien zijn er in sommige gevallen zelfs wel dezelfde fabrikanten in het spel, als van de 'chinese' frames die hier eerdere al genoemd zijn.
Het is niet in het belang van een 'merk' om dat soort info te delen. Verder zal het mij niet verbazen als regelmatig van fabrikant gewisseld wordt door de merken: kwestie van wie het het goedkoopst kan doen (waarbij kwaliteit uiteraard ook een rol speelt).

Ik zelf ben met name geïnteresseerd in Research & Development (R&D) van de merken. Vaak is het argument voor hogere prijs en betere kwaliteit dat de merken veel tijd en geld kwijt zijn aan R&D. Maar hoeveel man werken er bij een Pinarello of Colnago op die afdeling?

Zou het niet eerder zijn dat de merken een nieuwe fiets ontwerpen (de lijnen) en dan naar de fabrikanten in Azie gaan en vragen op basis van wensenlijstje (stijfheid van bepaalde onderdelen ed) of en hoe het mogelijk is?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Polleke_1974
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58

Polleke_1974 13 okt 2014 14:34

Dat is inderdaad ook mijn idee. Het ontwerp is uiteindelijk het gezicht en herkenbaarheid van de fiets en merk. Misschien worden zelfs de berekeningen en een prototype ook wel door het 'merk' zelf ontworpen om zo een goed uitgangspunt te hebben voor een productielijn in een lage lonen land. (zo gaat dat met heel veel producten)

Gebruikersavatar
Fr3ggel
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 mar 2014 17:19

Gebruikersavatar Fr3ggel 13 okt 2014 15:58

Polleke_1974 schreef:
FranX78 schreef:@Snuf:
De derailleur zit nu 3mm boven het kettingblad (is het maximum volgens de shimano handleiding), maar het is het proberen waard om te kijken wat er gebeurd als ik 'm iets hoger zet.
Thanks voor de tip.
Hoi, ik zat deze thread door te lezen en zag dat je een probleem had met de voorderailleur. Tevens zag ik dat er nog meer mensen de FM-069 gekocht hebben en hier wellicht hetzelfde probleem mee hebben ondervonden.

Ik heb zelf ook dit frame aangeschaft begin deze zomer. Wat ik gedaan heb om de derailleur niet tegen het frame te laten komen is het volgende:
Ik heb een plaatje gemaakt van zo'n 2 mm dik en dat onder de derailleurbevestiging geplaatst en daarna de derailleurbevestiging weer op het frame geschroefd (dit is mogelijk omdat er inbusboutjes gebruikt zijn in plaats van nagels)

Hierdoor komt de derailleur iets verder naar buiten te staan (van het frame af dus) waardoor hij het frame niet meer raakt wanneer je hem naar beneden plaatst om de minimale afstand tot het tandwiel te kunnen bereiken.
Afstellen van de derailleur zelf ging daarna ook een stuk makkelijker.

Ik denk dat dit een ontwerpfout is geweest en heb het aangekaart bij Hongfu. Ze hebben het ter harte genomen, dus hopelijk is dit in volgende modellen opgelost.
Polleke,

Bedankt voor je het meedenken.
Maar ik betwijfel of dit een oplossing is. Het probleem is niet (alleen) dat de derailleur tegen het frame aan komt, maar vooral dat de derailleur niet ver genoeg naar binnen gaat. Daardoor komt te ketting tegen de derailleur als deze aan de voorkant op het binnenblad ligt icm de grootste 4 kransjes achter.

Wat jij met het het plaatje hebt bereikt, kan volgens mij ook met de stelschroefjes op de derailleur.
Maar dan kan de derailleur nog steeds niet verder naar binnen t.o.v. het tandwiel. En daar zit volgens mij het probleem.
Of zie ik dat verkeerd?

MVG
Frank

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 13 okt 2014 19:42

@polleke voor de vraag wie wat maakt is dit nog wel interessant leesvoer http://cyclingiq.com/2012/02/14/shadow- ... r-paradox/ en ook http://inrng.com/2012/02/who-made-your-bike/
:winkthumb:

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 13 okt 2014 20:24

Kende de artikelen al, maar moest wederom lachen :D

Maar goed voor de gemoedstoestand van velen dat ze een blind spot voor deze info hebben.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Polleke_1974
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58

Polleke_1974 14 okt 2014 00:16

FranX78 schreef:
Polleke_1974 schreef:
FranX78 schreef:@Snuf:
De derailleur zit nu 3mm boven het kettingblad (is het maximum volgens de shimano handleiding), maar het is het proberen waard om te kijken wat er gebeurd als ik 'm iets hoger zet.
Thanks voor de tip.
Hoi, ik zat deze thread door te lezen en zag dat je een probleem had met de voorderailleur. Tevens zag ik dat er nog meer mensen de FM-069 gekocht hebben en hier wellicht hetzelfde probleem mee hebben ondervonden.

Ik heb zelf ook dit frame aangeschaft begin deze zomer. Wat ik gedaan heb om de derailleur niet tegen het frame te laten komen is het volgende:
Ik heb een plaatje gemaakt van zo'n 2 mm dik en dat onder de derailleurbevestiging geplaatst en daarna de derailleurbevestiging weer op het frame geschroefd (dit is mogelijk omdat er inbusboutjes gebruikt zijn in plaats van nagels)

Hierdoor komt de derailleur iets verder naar buiten te staan (van het frame af dus) waardoor hij het frame niet meer raakt wanneer je hem naar beneden plaatst om de minimale afstand tot het tandwiel te kunnen bereiken.
Afstellen van de derailleur zelf ging daarna ook een stuk makkelijker.

Ik denk dat dit een ontwerpfout is geweest en heb het aangekaart bij Hongfu. Ze hebben het ter harte genomen, dus hopelijk is dit in volgende modellen opgelost.
Polleke,

Bedankt voor je het meedenken.
Maar ik betwijfel of dit een oplossing is. Het probleem is niet (alleen) dat de derailleur tegen het frame aan komt, maar vooral dat de derailleur niet ver genoeg naar binnen gaat. Daardoor komt te ketting tegen de derailleur als deze aan de voorkant op het binnenblad ligt icm de grootste 4 kransjes achter.

Wat jij met het het plaatje hebt bereikt, kan volgens mij ook met de stelschroefjes op de derailleur.
Maar dan kan de derailleur nog steeds niet verder naar binnen t.o.v. het tandwiel. En daar zit volgens mij het probleem.
Of zie ik dat verkeerd?

MVG
Frank

Frank, dat is opvallend want ik kon de derailleur juist niet ver genoeg naar buiten zetten (zodat de ketting op het grote blad tegen de derailleur aanliep zelfs met stelschroef helemaal uitgedraaid). Na mijn aanpassing lukte dit wel.
Ik heb een tiagra voor derailleur met een compact tiagra crankstel, trapas BSA
Misschien dat dat laatste ook nog verschil kan maken. Heb je toevallig een trippel ?

Polleke_1974
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58

Polleke_1974 14 okt 2014 00:50

hendrikjan schreef:@polleke voor de vraag wie wat maakt is dit nog wel interessant leesvoer http://cyclingiq.com/2012/02/14/shadow- ... r-paradox/ en ook http://inrng.com/2012/02/who-made-your-bike/
bedankt voor de links. interessant om te lezen en eigenlijk ook niet zo verrassend als je erover nadenkt.

Weet je toevallig ook welke leveranciers uit China, waar ik direct mee in contact kan komen, hun frames geleverd krijgen uit dezelfde fabrieken als waar de a merken gemaakt worden ?
Dat lijkt mij wel interessant om te weten. Ook al is het een eigen ontwerp frame (dus geen replica), dan is de kans groot dat de productiemethodes hetzelfde zijn en dus ook de kwaliteit eerder gewaarborgd.

Zoals al eerder aangegeven heb ik, om de proef op de som te nemen, een FM-069 van Hongfu besteld en ben hier tevreden over. Maar weet dus nog steeds niet waar die nu echt vandaan komt.

Gebruikersavatar
Fr3ggel
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 mar 2014 17:19

Gebruikersavatar Fr3ggel 14 okt 2014 07:32

Polleke_1974 schreef: Frank, dat is opvallend want ik kon de derailleur juist niet ver genoeg naar buiten zetten (zodat de ketting op het grote blad tegen de derailleur aanliep zelfs met stelschroef helemaal uitgedraaid). Na mijn aanpassing lukte dit wel.
Ik heb een tiagra voor derailleur met een compact tiagra crankstel, trapas BSA
Misschien dat dat laatste ook nog verschil kan maken. Heb je toevallig een trippel ?
Nee, het is een compact (Shimano 105 5800 - 2x11)

Polleke_1974
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58

Polleke_1974 14 okt 2014 19:29

Frank, ik herinner me nu dat ik ook nog een stukje van de derailleur heb afgeknipt. Dat was een stukje staaldraad wat uitsteekt aan de onderkant. Op welke pagina staat die foto van jou ook alweer, dan kan ik kijken of dat voor jou eventueel ook nog uitkomst kan bieden.

Plaats reactie