Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

rendier410
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 jun 2011 20:40

rendier410 03 mei 2014 20:46

Het zal een 2e fiets worden maar wel bedoeld als hoofd fiets en de cube die ik nu heb als winter fiets. Dus als ik binnenkort even een dagje vrij heb ga ik terug en laat alles aan meten. Dus zal denk ik de tarmac worden.

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 03 mei 2014 21:03

Ik stond voor hetzelfde dilemma en heb voor de Venge gekozen.
Mijn redenatie was: De Tarmac is een prachtige fiets, maar ik vond de Venge nog een stuk mooier. Emotie dus. Ook rij ik pakweg 90% van de tijd over vlakke brabantse wegen en 'klim' ik die andere 10%. En dat de Venge minder goed klimt en iets (torsie) slapper is, maakt hem nog zeker niet tot een slechte klimfiets. Da's meer de ratio.

Een testrit heb ik alleen op de Venge gemaakt, waarschijnlijk omdat ik alleen wilde weten of hij aan de verwachtingen voldeed en niet in twijfel gebracht wilde worden. Dan had ik namelijk ook wel op een van de andere merken kunnen testen, want ik denk dat alle topfietsen dichtbij elkaar liggen.

Uiteindelijk werd mij gevoel/hoop/emotie bevestigd en heb hem daarom genomen, en ben er erg tevreden mee :-)
Maar je kunt aan beiden geen buil vallen lijkt me.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 mei 2014 07:17

Goede keuze knukkel, ook met een Venge kun je hard de bocht door of lekker klimmen. De grenzen van zo'n frame zullen wij als wielertoeristen toch niet opzoeken of opmerken.
Of ie nu iets slapper is ga je dan ook niet merken, dus de keuze op basis van emotie is dan de goede.
Veel plezier ermee! :)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 04 mei 2014 10:54

Mooiste kiezen kan idd ook. Ik had beide frames staan (beide S-works) en heb de tarmac gehouden omdat ik het overall een veel prettiger rijdende fiets vond maar ben je niet in die positie dan kun je simpelweg degene pakken waar je voorkeur naar uitgaat, er zijn verschillen maar ze zullen niet overweldigend zijn (overigens vond ik de venge qua eigenschappen meer richting de foil gaan, ook goed op een aantal aspecten maar ook behoorlijk hard/oncomfortabel en racegericht en als dat de keuze was geweest dan was de keuze op deze laatste gevallen).

Triple A
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 nov 2011 20:19
Locatie: arnhem

Triple A 05 mei 2014 19:05

http://www.specialized.com/nl/nl/news/latest-news/18600

9 mei rider-first live evenement

Tarmac sl5 introductie?
Specialized S-works Tarmac Etap
Specialized Crux X1

rendier410
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 jun 2011 20:40

rendier410 05 mei 2014 19:40

Ik hoop het niet want dan heb ik voorlopig nog geen nieuwe fiets. Want dan ga ik wachten op de nieuwe natuurlijk.

Triple A
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 nov 2011 20:19
Locatie: arnhem

Triple A 05 mei 2014 20:19

rendier410 schreef:Ik hoop het niet want dan heb ik voorlopig nog geen nieuwe fiets. Want dan ga ik wachten op de nieuwe natuurlijk.
Op 9 mei weet je meer. Voor een foto van de sl5 zie de vorige pagina, hier staat al een foto van een sl5 project black.
Specialized S-works Tarmac Etap
Specialized Crux X1

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 05 mei 2014 20:27

Wordt vast een fraaie fiets, maar ter herinnering: Specialized is er maar zelden in geslaagd om een frame vanaf introductie in één keer goed / foutloos op de markt te zetten (even nog het echec met de S-works vork naar boven halen).
Persoonlijk zou ik het eerst een jaartje aankijken i.p.v. de hoofdprijs te betalen en dan alsnog als proefkonijn moeten fungeren.

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 05 mei 2014 21:58

Triple A schreef:Tarmac is meer all round, lichter en wendbaarder, venge harder, meer aero en gericht op snelheid ( ten koste van comfort)
Heb je ervaring met beide? Dit is de basisaanname van de twee fietsen.

Triple A
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 nov 2011 20:19
Locatie: arnhem

Triple A 06 mei 2014 05:47

Stuntman Mike schreef:
Triple A schreef:Tarmac is meer all round, lichter en wendbaarder, venge harder, meer aero en gericht op snelheid ( ten koste van comfort)
Heb je ervaring met beide? Dit is de basisaanname van de twee fietsen.
Ik heb zelf een tarmac, daarnaast diverse keren op een venge gereden. Mijn voorkeur gaat daarbij toch echt naar de tarmac
Specialized S-works Tarmac Etap
Specialized Crux X1

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 06 mei 2014 07:28

Ik heb/had ze beide maar de Venge heb is al heel snel weer verkocht omdat deze stil bleef staan. Punt is dat heb beide zeer goede frames zijn en beide in de meeste gevallen echt lekkerder rijden met lage velgen. Dat is meteen een optisch punt, de tarmac ziet er ook met lage velgen gewoon goed uit de Venge is voor mij echt een no go (vergelijk het maar met een tijdritfiets met lage velgen). Zou ik een fiets kopen voor mooi strak en vlak asfalt en continu tegenwind hebben dan was de Venge (eigenlijk de Foil) mijn keuze zijn in elk ander terrein de Tarmac (dit is niet specifiek voor Specialized, zelfde verschil zie je bij Giant tussen de Advanced en Propel).
De rest is gewoon smaak en daat valt niet over te twisten, qua ontwerp zijn beide frames nog verre van perfect en vallen er absoluut nog zaken te verbeteren maar als totaalconcept kunnen de meesten (als de geometrie je past) aan bedien een goed frame hebben.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 06 mei 2014 07:37

Wat zou je aan de Tarmac willen verbeteren, los van het gemiddelde comfort in de voorvork en achtervork (t.o.v. andere merken)? Ik heb technisch geen problemen met de Sl4. De nieuwe Sl5 heeft wel fraaie weggewerkte zadelpenklem en zal wellicht meer comfort bieden. Gewicht van de S-works zou wellicht nog wat lager kunnen, maar een lager gewicht moet ook niet te koste gaan van duurzaamheid.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie