Zo, even een update omtrent mijn problemen met de levering en afhandeling van VeloBuild (zie pagina
325 van dit topic) met betrekking tot mijn
TT-001 tijdritframe. 121 Mails verder en extra kosten schoorvoetend accepterend ben ik er klaar mee.
Laat ik het verhaal even opdelen:
1. Mijn samenvatting en conclusie
2. Het beschadigde frame
3. De verkeerde levering
4. De afhandeling
5. Kwaliteit
1. Mijn samenvatting en conclusie
Krijg je wat je wilt dan zijn er weinig problemen met VB. Gaat er iets mis en ben je niet bereid je daar zomaar bij neer te leggen, dan gaat het je
heel veel moeite kosten om iets voor elkaar te krijgen. Zelfs niet als je poeslief, geduldig en meewerkend blijft. Het
veilige gevoel (easy, peace of mind, warranty etc.) dat de site doet geloven is volkomen onzin. Hoewel mijn frameset zelfs in de
VBMall is geplaatst als voorbeeld, vind ik de kwaliteit van het spuitwerk maar niets. Dit soort (naar hun eigen mening) ingewikkelde patronen zou ik dus nooit meer in China laten uitvoeren.
Conclusie: ik koop nooit meer via VeloBuild, de opslag in kosten leveren niets op in termen van kwaliteit of service.
Ook zou ik om deze reden iedereen van harte afraden bij VeloBuild te kopen. Liever direct bij de fabriek, dan heb je misschien dezelfde kans op problemen maar dan betaal je er in ieder geval minder voor
Wat dit geintje mij uiteindelijk heeft opgeleverd:
- Hogere kosten dan ingeschat op basis van de VeloBuild Mall.
- Andere producten ontvangen dan dat ik besteld heb.
- Veeeeeeeeeeeeeeeel vertraging en frustratie.
- Extra tijd nodig voor herstelwerk aan mijn frameset.
- Een boel ervaring.
- Uiteindelijk toch een best vet frame met mooie wielen.
2. Het beschadigde frame
Tijdens het transport is mijn frame fors beschadigd op een goed zichtbare plek. (Zie foto's in mijn eerdere post) Ook van de zadelpen was een hoekje afgebroken. Ookal heeft VeloBuild het frame niet zelf beschadigd, naar mijn idee hadden ze het beter moeten verpakken. De doos was onbeschadigd dus het vervoersbedrijf heeft denk ik niet heel gek gedaan. In de doos was het beschermingsplastic echter niet overal dekkend én een zakje met snelspanners/ventielverlengers enz. zwierf los door de doos.
De uitgangshouding van VeloBuild is "pech gehad, jouw probleem". Daarna werd het 35USD compensatie. Daarna, met veel gezeur over dat het verfwerk ze veel moeite had gekost, kon ik de kosten voor het spuitwerk terugkrijgen. 70USD dus. Ging ik niet mee akkoord, ik wilde terugsturen op hun kosten zodat ze het konden repareren. (Immers: "warranty" en "peace of mind", check hun website voor de details). Uiteindelijk kon dat maar de verzendkosten zag ik nog niet op mijn PayPal-account. Voorschieten wilde ik niet, want dan zou ik vast veel moeite moeten doen om dat voorgeschoten bedrag terug te krijgen.
Uiteindelijk besloten de 70USD te accepteren en zélf met schuurpapier en verf aan de slag te gaan.
VeloBuild speelt mooi weer op hun site, maar puntje bij paaltje zijn ze eigenlijk niet genegen je écht tegemoet te komen. Voor service een heel vette dikke min dus.
3. De verkeerde levering
Verkeerd geleverd:
- verkeerde wielset of ik die even door kon sturen aan de Duitser voor wie de wielen bedoeld waren. Op kosten van VeloBuild heb ik dat gedaan. De PayPal-fee die ik hiervoor heb moeten dragen accepteerde ik maar... Mijn eigen wielset zou toegestuurd worden en de douanekosten zou VeloBuild dragen. Ik had immers de kosten voor die 'Duitse' wielen al betaald. Voordat VeloBuild mijn eigen wielen toestuurde heb ik ze nog herinnerd aan mijn bestelling (alu rims, rode spaaknippels, rode assen, 3k Glossy) waarbij ik een reactie kreeg helemaal geen alu rims besteld te hebben. Alu rims zou VB niet eens leveren! Met een aantal mails waarin VB bevestigt dat ik alu rims zou krijgen was dit opgelost. De wielen die ik uiteindelijk ontving hadden inderdaad alu rims, maar geen rode nippels en rode assen... zucht. Waarschijnlijk hebben ze die wielen bij een ander gekocht en aan mijn doorgestuurd.
- Verkeerde bidonhouders heb ik schoorvoetend geaccepteerd.
- De bestelde extra derailleurhanger was niet meegeleverd, is uiteindelijk wel met mijn wielset meegekomen.
Uiteindelijk is alles was verkeerd geleverd was met wat moeite redelijk door VeloBuild afgehandeld. Ik heb niet wat ik besteld heb, maar het is wel te accepteren.
4. De afhandeling
Communicatie verliep meestal wel snel. Maar als het zo uitkomt zit je opeens zomaar weken op een reactie te wachten. Nadat alles qua producten ongeveer rond was, had ik nog die 70USD (paint) en 62USD (douane 2e wielset) tegoed. Chris van VeloBuild vond de douanekosten te hoog, wilde de kosten delen, was op vakantie, reageerde daarna ook niet op reminders... heel stroef. Vandaag eindelijk, na een zoveelste reminder, 132USD overgemaakt gekregen. Daar pikt PayPal dan nog bijna 8USD van in, dus dat moet ik maar slikken. Geen excuses voor het verloop, geen goedmakertjes, helemaal niets. Misschien moet ik dat ook niet verwachten, maar het levert ze in dit geval geen positieve reclame op.
5. Kwaliteit
De onderdelen staan nu op mijn zolder klaar als winterbouwproject, dus ik heb er nog niet op gefietst. Wat me tot nu toe is opgevallen:
- Het verfwerk is niet zo mooi als ik van sommigen van jullie begreep. Nou is 'mooi' een relatief begrip, maar voelbare randjes, zichtbare overlap tussen kleuren, meegespoten balhoofdbuis/bracket, níet meegespoten delen op de voorvork, niet perfect symmetrisch gespoten delen enz.
- Het verfwerk is (bij nader inzien gelukkig maar) niet afgelakt en daardoor makkelijker te beschadigen. (En in mijn geval makkelijker op te schuren)
- Het carbonwerk is ook niet helemaal vrij van ongedefinieerde hobbels hier en daar.
- De zadelpenklem (geïntegreerd) vertrouw ik niet helemaal; die lijkt te kantelen ipv te schuiven waardoor de pen op één punt vastgeklemd wordt ipv. over een groter gedeelte gegrepen wordt.
- Wat mij betreft had de vorkbuis ook wel gelijk op maat geleverd mogen worden. Bij dit frame is de hoogte van het stuur namelijk vast; hoger of lager kan niet. Nu moet ik zelf nog gaan zagen...
- Boutjes voor bidonhouders kunnen niet volledig naar binnen gedraaid worden. (Busjes niet OK? Misschien verf er in? Geen idee)
Over de positieve punten kan ik waarschijnlijk pas wat zeggen als de fiets in gebruik is.
Pfff, nu maar weer de positieve energie opzoeken om de lak te herstellen en de fiets op te bouwen. Ik raad iedereen het VeloBuild-avontuur van harte af want het is niet sneller, je krijgt niet meer service, het is duurder en klaarblijkelijk nemen ze daar niet de tijd of de moeite om je order te controleren voordat ze het uitsturen.
Ik ben benieuwd of ik de enige ben met dergelijke ervaringen. Gaat het bij jullie allemaal foutloos? Accepteren jullie zomaar beschadigingen of onwaarschijnlijk lage 'refunds'?