Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 06 mei 2014 08:53

sharkman113 schreef:Ik heb/had ze beide maar de Venge heb is al heel snel weer verkocht omdat deze stil bleef staan. Punt is dat heb beide zeer goede frames zijn en beide in de meeste gevallen echt lekkerder rijden met lage velgen. Dat is meteen een optisch punt, de tarmac ziet er ook met lage velgen gewoon goed uit de Venge is voor mij echt een no go (vergelijk het maar met een tijdritfiets met lage velgen). Zou ik een fiets kopen voor mooi strak en vlak asfalt en continu tegenwind hebben dan was de Venge (eigenlijk de Foil) mijn keuze zijn in elk ander terrein de Tarmac (dit is niet specifiek voor Specialized, zelfde verschil zie je bij Giant tussen de Advanced en Propel).
De rest is gewoon smaak en daat valt niet over te twisten, qua ontwerp zijn beide frames nog verre van perfect en vallen er absoluut nog zaken te verbeteren maar als totaalconcept kunnen de meesten (als de geometrie je past) aan bedien een goed frame hebben.
Toch vind ik een Foil met een degelijke lage set wielen er ook niet verkeerd uitzien. Ik vind de Foil meer een middenweg dan. Ja hij komt goed uit de aero testen maar toch is het geen overdreven aero bike.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 06 mei 2014 09:18

Foil rijdt idd iets beter dan de venge en ziet er ook beter uit met lage wielen (daarom ook mijn opmerking).
Wat zou je aan de Tarmac willen verbeteren, los van het gemiddelde comfort in de voorvork en achtervork (t.o.v. andere merken)? Ik heb technisch geen problemen met de Sl4. De nieuwe Sl5 heeft wel fraaie weggewerkte zadelpenklem en zal wellicht meer comfort bieden. Gewicht van de S-works zou wellicht nog wat lager kunnen, maar een lager gewicht moet ook niet te koste gaan van duurzaamheid.
comfort vindt ik prima/goed genoeg en de rijeigenschappen zijn echt top (enorme rust in het stuurgedrag, zeker bij staand aanzetten).

Waar zullen we beginnen

En zonder gekheid:

Idd Zadelpenklem (die is regelmatig onvoldoende en heeft neiging tot kraken deels veroorzaakt door de matige tolerantie van de zadelpenbuis).

OSBB i.c.m. de delrin lagercups. Dit veroorzaakt kraakgeluiden, is zeker niet beter dan BB30 en recente tests hebben aangetoond dat een gewoon BSA bracket zeker niet minder stijf is.

Kabelloop: de kabel door de achtervork is fraai maar zeker voor Campa is de boog naar de derailleur onzinnig kort en de oorzaak van teveel kabelweerstand. Bij de SL3 was dit beter voor elkaar (buitenlangs)

Combinatie conventionele kabeldoorvoer en di2 ingangen. Voor een frame van 3000 Euro mag je wel iets netters verwachten als je voor DI2 kiest. De plastic dopjes zien er goedkoop uit. Eigenlijk is het raar dat er geen di2 only frame beschikbaar is, kan het conventionele frame gewoon weer een normale kabelloop krijgen, in deze vorm is het een matig compromis.

Kabeldoorvoor rond het bracket (zeker voor Di2), dit is bij andere merken veel beter voor elkaar bij specialized is het een hoop werk (bijv. t.o.v. de Giant Advanced zeker een paar uurtjes extra werk).

Kabeldoorvoer remkabel door de bovenbuis. Het geklapper is op te lossen maar hier zijn veel betere oplossingen voor te bedenken.

Zeer slecht uitgelijnde derailleurhanger i.c.m. onzinnige combi van korte en lange derailleurhanger. Zijn maar weinig frames die zo slecht uitgelijnd uit de doos komen. Voor zo'n duur frame verwacht je dat de kwaliteitscontrole er even aandacht aan besteed i.p.v. de opbouwer die eerst uitgebreid de hanger moet richten (= tijd).

Alu beschermplaatje voor de patten: bij racegebruik en snel wisselen achterwiel gaat deze veel te snel los (kan beter).

En tenslotte: de inwendige afwerking. Dit zal de gemiddelde gebruiker een worst zijn maar voor di2 montage is een Specialized een van de minst prettige frames om mee te werken (heb open mould frames gezien die minder rafels hadden bij de kabeldoorvoeren. Behoorlijk irritant als je na een montagesessie eerst een poos carbonvezels uit je handen moet halen.

Kortom niets ernstigs, allemaal relatief eenvoudig op te lossen en hopelijk bij het sl5 frame meegenomen.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 06 mei 2014 09:41

Ok dat zijn zeker puntjes die ik niet heb ervaren. Ook niet toen mijn fiets werd opgebouwd. Dit ging snel, goed en moeiteloos, maar dat was geen Di2, maar Sram Red. Schakelen gaat prima. Geklapper van de achterremkabel in de bovenbuis op slecht wegdek was na één rit snel verholpen door een nokon liner met rubberen donuts te gebruiken.
De Tarmac is inderdaad overall een hele fijne fiets, maar ik merk wel dat ik bij lange zware ritten frisser van mijn Dogma stap. Althans daar lijkt het op.
Ik heb geen problemen ondervonden met Sram BB30 crankset i.c.m. BB30 lagers in het tarmac frame. Ik rij na twee jaar nog altijd met dezelfde keramische lagers die bij het frame kwamen. Ook geen probleem met zadelpen of kraken. Kortom; ik kan een aantal van de issues niet beoordelen of beamen, maar wellicht heb ik een frame dat goed is bekeken voordat deze in de doos ging. Wat wel opvalt is dat de afwerking van een Pinarello Dogma frame top is als je dit vergelijkt met de Tarmac. Tarmac is voor mij al heel goed (wat ik kan beoordelen), maar Dogma is heel erg goed.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 06 mei 2014 10:41

Als je met de Sworks zadelpen rondrijdt en die is stil dan heb je echt mazzel. Dat is echt een achterhaald ontwerp en kraakt bij het minste of geringste (eigenlijk tikkende geluiden)
Sram is redelijk ongevoelig voor kabelweerstand en dat gaat idd behoorlijk goed.
Dat "frisse gevoel" herken ik wel maar is vaker te zoeken in een iets andere zitpositie en iets comfortabeler wielen/banden.
Als jouw fm meteen naar het paardemiddel heeft gegrepen (Specialized levert voor de cups 2 komponentenlijm mee) dan zul je idd geen probleem hebben. Naar mijn mening wel een paardemiddel wat eigenlijk niet nodig moet zijn.
Met alles valt te leven maar gezien de prijzen van Specialized mag je perfectie verlangen en alles minder dan een perfecte afwerking past gewoon niet bij een dergelijk prijskaartje.

Wat overigens niet helemaal fair is is Specialized vergelijken met de Dogma. Optisch is de laatste nog een stapje beter maar waar Specialized de lak nog dun houdt zit er op de gemiddelde pina zoveel lak dat elke onvolkomenheid erin verdwijnt. Blijft het knap vinden dat een merk zich zo weet te positioneren dat gewicht (minder garantieclaims) eigenlijk geen enkel issue meer is.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 06 mei 2014 11:08

Ik rij inderdaad met de s-works zadelpen. Toen de Sl4 uitkwam had ik één van de eerste zero setback zadelpennen die in Nederland beschikbaar kwam. Wellicht dat daar het verschil zit. Klopt het dat als je BB30 gebruikt in een specialized frame dat er eerst nog een bus in moet? zo ja, kan het zijn dat dit een C-bear bus is. Zo ja; dan denk ik dat ik een C-bear in mijn frame heb zitten.
Ik ben het eens dat Specialized voor de S-works frames een prefect frame moet afleveren.
Mijn Dogma is niet volledig in de lak gezet, maar voor het overgrote deel voorzien van blanke lak. Ik kan dus de carbon wave zien. De Dogma is inderdaad wat zwaarder door de constructie en de lak, maar wat ik knap vind, is dat het "overgwicht" in vergelijking met mijn Tarmac helemaal niet merkbaar is tijdens het fietsen. De Dogma weet dus blijkbaar dit "overgewicht" te compenseren met een heel erg goede rijkwaliteit.
Ik zou het trouwens wel toejuichen als specialized, maar ook een merk als Canyon wat meer frames vol in de hoogglans lak zouden zetten. Het gewicht van de frames is laag zat en mooie hooglanslak op een frame, is een lust voor het oog. Het lijkt mij erg mooi om een Tarmac sl5 te hebben in zwart metallic hoogglans lak met witte decals en rode logo's. :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 06 mei 2014 11:36

dat is nogal een lijstje :)
gewicht is een overgewaardeerd criterium. zoals je al opmerkt, is het al lastig om dat verschil te voelen als de fiets opgebouwd is. ik denk dat het slim van pina is om de frames wat sterker te maken.

over de lak: ik ben zeer te spreken over de lak van mij trek project one. glanst zo hard dat het spiegelt. bijna stalen gazelle kwaliteit :)

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 06 mei 2014 11:53

Ik weet niet of gewicht overgewaardeerd is. Met de aerodynamica is meer winst te halen. Voor een klimfiets is een laag gewicht wel fijn. De handling van een lichte fiets is ook fijn, maar het moet niet doorslaan in nerveus. Ik denk dat het verschil tussen de 6 en 7 kg in de praktijk niet zo heel groot is, maar als liefhebber van mooie spullen, is het wel gaaf om een lichte fiets te hebben/rijden. Een BMW 5 Touring heeft ook niemand nodig want met een Dacia stationwagen kom je ook van A naar B. Neemt niet weg dat het wel lekker is om je te verplaatsen in een BMW :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 06 mei 2014 12:39

Een echte weightweenie rijdt een M3 evo. BMW kwaliteit maar dan wel flink op dieet gezet :-)
Niemand zit meer te wachten op een duitse sedan met overgewicht en een dikke V10 om nog een beetje vlot vooruit te komen...).
Trend op dit moment is minder vermogen maar dan wel in een heel veel lichter chassis en dat is voor zo'n beetje alles beter.

Halve kilo gewicht op een fiets ga je idd niet voelen.Volgens mij is een specialized nude carbon met een relatief dunne laklaag de mijne althans wel) en heeft Pina eerst nog een sierlaag carbon en dan nog eens blanke lak (maar zeker weten doe ik het niet).

Heb vorig jaar een proefrit gemaakt op een Cervelo California met Lightweight obermayers. Extreeem licht en bergop was dat de beste fiets die ik tot op heden gereden ben maar voor de rest (bergaf / vlak) vond ik het een vrij kansloos concept. Veel te nerveus en de wielen voelden volledig dood aan m.a.w. er zat totaal geen "loop" in de fiets en ondanks het prijskaartje had ik hem zelfs voor de helft niet willen hebben.
Zo ja; dan denk ik dat ik een C-bear in mijn frame heb zitten.


Als je Sram hebt vermoed ik dat het BB30 crankstel is gemonteerd, dat zit er zo strak in dat kraakgeluiden lang of helemaal wegblijven.
Met C-bear kun je van osbb gewoon een bracket met draad (italiaans) maken. Ook een prima oplossing maar wel wat aan de zware kant.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 06 mei 2014 12:47

Bij die BMW kan ik je vertellen dat bezit van de zaak het einde is van het vermaak. Dat weet iedereen natuurlijk al maar toch jammer, binnen een week kijk je niet meer om. Blijft over dat hij erg stil is en hele goede stoelen heeft.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 06 mei 2014 13:08

:-) Nou een week is wel wat kort, maar na een half jaar ben je doorgaans wel gewend aan vermogen en rijke uitrusting van het interieur, totdat de autobahn weer eens opdoemt en een irritante bumperklever heel snel uit de binnenspiegel verdwijnt. Heerlijk zo'n snelle auto, denk je dan. :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 06 mei 2014 19:33

Niet zeuren over de M5 met V10, die was en is nog steeds een feest om mee te rijden, ondanks zijn 'overgewicht'! ;) :D

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 06 mei 2014 19:40

Met betrekking tot het gewicht en rijeigenschappen; een Venge is 160 gram zwaarder dan de Tarmac en ze hebben dezelde geometrie, op een paar mm na. Ik las ergens iets over verschil in wendbaarheid en rijeigenschappen maar de wielbasis, zitbuis- en balhoofdhoek zijn gelijk. Sturen doen ze dus allebei hetzelde.

Mijn eindconclusie is dan ook te kiezen tussen wat je het mooiste vind...

Plaats reactie