Foil rijdt idd iets beter dan de venge en ziet er ook beter uit met lage wielen (daarom ook mijn opmerking).
Wat zou je aan de Tarmac willen verbeteren, los van het gemiddelde comfort in de voorvork en achtervork (t.o.v. andere merken)? Ik heb technisch geen problemen met de Sl4. De nieuwe Sl5 heeft wel fraaie weggewerkte zadelpenklem en zal wellicht meer comfort bieden. Gewicht van de S-works zou wellicht nog wat lager kunnen, maar een lager gewicht moet ook niet te koste gaan van duurzaamheid.
comfort vindt ik prima/goed genoeg en de rijeigenschappen zijn echt top (enorme rust in het stuurgedrag, zeker bij staand aanzetten).
Waar zullen we beginnen
En zonder gekheid:
Idd Zadelpenklem (die is regelmatig onvoldoende en heeft neiging tot kraken deels veroorzaakt door de matige tolerantie van de zadelpenbuis).
OSBB i.c.m. de delrin lagercups. Dit veroorzaakt kraakgeluiden, is zeker niet beter dan BB30 en recente tests hebben aangetoond dat een gewoon BSA bracket zeker niet minder stijf is.
Kabelloop: de kabel door de achtervork is fraai maar zeker voor Campa is de boog naar de derailleur onzinnig kort en de oorzaak van teveel kabelweerstand. Bij de SL3 was dit beter voor elkaar (buitenlangs)
Combinatie conventionele kabeldoorvoer en di2 ingangen. Voor een frame van 3000 Euro mag je wel iets netters verwachten als je voor DI2 kiest. De plastic dopjes zien er goedkoop uit. Eigenlijk is het raar dat er geen di2 only frame beschikbaar is, kan het conventionele frame gewoon weer een normale kabelloop krijgen, in deze vorm is het een matig compromis.
Kabeldoorvoor rond het bracket (zeker voor Di2), dit is bij andere merken veel beter voor elkaar bij specialized is het een hoop werk (bijv. t.o.v. de Giant Advanced zeker een paar uurtjes extra werk).
Kabeldoorvoer remkabel door de bovenbuis. Het geklapper is op te lossen maar hier zijn veel betere oplossingen voor te bedenken.
Zeer slecht uitgelijnde derailleurhanger i.c.m. onzinnige combi van korte en lange derailleurhanger. Zijn maar weinig frames die zo slecht uitgelijnd uit de doos komen. Voor zo'n duur frame verwacht je dat de kwaliteitscontrole er even aandacht aan besteed i.p.v. de opbouwer die eerst uitgebreid de hanger moet richten (= tijd).
Alu beschermplaatje voor de patten: bij racegebruik en snel wisselen achterwiel gaat deze veel te snel los (kan beter).
En tenslotte: de inwendige afwerking. Dit zal de gemiddelde gebruiker een worst zijn maar voor di2 montage is een Specialized een van de minst prettige frames om mee te werken (heb open mould frames gezien die minder rafels hadden bij de kabeldoorvoeren. Behoorlijk irritant als je na een montagesessie eerst een poos carbonvezels uit je handen moet halen.
Kortom niets ernstigs, allemaal relatief eenvoudig op te lossen en hopelijk bij het sl5 frame meegenomen.