Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9212
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 jul 2013 11:05

jakkel schreef:Ik heb ook een meer dan gemiddeld lang bovenlichaam. Ik heb een langere stuurpen gemonteerd, probleem opgelost.
Same here, cannondale is dan toch juist een heel geschikt merk?: wat langere stuurpen, zo laag mogelijk gemonteerd, zadelpen geen km's uit het frame (mooier en rijdt ook strakker lijkt me) en je hebt een fiets die eruit ziet "zoals het hoort" en ook zo fietst!:grin:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

20veetee
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 28 jun 2005 02:11

20veetee 28 jul 2013 11:24

Klopt; maar ik heb qua bovenbuis meer als een 58 nodig van Cannondale en dan zou de zadelpen er echt amper nog uit komen. En zo laag mogelijk monteren is ook niet direct aan mijn niet flexibele houding besteed ;-)

Gisteren dus na lang overleg met de LBS voor een (overjarige) Cervelo R3SL gegaan.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2537
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 28 jul 2013 11:54

20veetee schreef:Klopt; maar ik heb qua bovenbuis meer als een 58 nodig van Cannondale en dan zou de zadelpen er echt amper nog uit komen. En zo laag mogelijk monteren is ook niet direct aan mijn niet flexibele houding besteed ;-)

Gisteren dus na lang overleg met de LBS voor een (overjarige) Cervelo R3SL gegaan.
Nog eens. Als je bovenbuis te kort is, steek een langere stuurpen, probleem opgelost. Per opgaande maat is de bovenbuis van de SS EVO bijvoorbeeld 1 tot max. 1,5 cm langer. Dit kan je heel makkelijk compenseren met een andere stuurpen en/of de setback van je zadelpen aan te passen. Ik heb een 52 SS EVO. Die had origineel een 90 mm stuurpen. ik heb die vervangen door een 120 mm exemplaar. 30 mm extra reikwijdte dus. Ter info, een 56 SS EVO heeft een bovenbuis die 25 mm langer is dan een 52.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40025
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 jul 2013 11:56

90 - 120 zit idd allemaal in de werkbare marge. Als je nog korter of langer moet dan wordt het wel een beetje teveel concessies doen IMHO.
Less is bore

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2537
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 28 jul 2013 12:07

daniel1975 schreef:90 - 120 zit idd allemaal in de werkbare marge. Als je nog korter of langer moet dan wordt het wel een beetje teveel concessies doen IMHO.
Bwa, ik weet niet. Veel profs rijden zelfs met 140 mm exemplaren.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40025
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 jul 2013 12:09

Profs sporen niet allemaal even goed ;)
Setback op 35mm of meer en stuurpen van 140.... Vraag mij af of dat De Manier is.
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9212
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 jul 2013 13:07

daniel1975 schreef:Profs sporen niet allemaal even goed ;)
Setback op 35mm of meer en stuurpen van 140.... Vraag mij af of dat De Manier is.
Wel als je graag een halve meter hoogteverschil wilt :smile:

Verder wel eens met zoeken naar een pen tussen de 90 en 120mm
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27994
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jul 2013 13:25

Tjsa, profs rijden op frames die gemaakt zijn voor wielertoeristen (qua maat). Dus logisch dat ze kunstgrepen toepassen is logisch. In het alu tijdperk reden ze allemaal op maatframes met 11-12 cm stuurpennen.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2537
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 28 jul 2013 13:32

Ik haal het voorbeeldje van die profs maar aan om aan te tonen dat het dus allemaal best wel kan.

20veetee
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 28 jun 2005 02:11

20veetee 28 jul 2013 13:41

Ik waardeer ieders mening ten zeerste. Maar ter illustratie ik had dan op een 56cm Cannondale met een 13.5cm voorbouw moeten rijden en dan ook nog 4 cm spacers/topcap... Of een 58 met een 12 cm voorbouw met een zadelpen die amper uit het frame komt.

Het kan allemaal, maar ik denk (vooral op advies van de LBS) dat een iets andere geometrie voor mij de betere oplossing is. Hoe graag ik ook een Cannondale wilde, en ik hier ook om gevraagd had bij de LBS ;-) Doordat de Cervelo bij de 58 meer slooping is en ook nog een .5cm langere bovenbuis heeft kan er een iets kortere voorbouw op en zijn er ook geen spacers nodig.

Maar ik heb mijn Lefty 29er nog om het Cannondale gevoel te houden ;-)

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 28 jul 2013 16:34

havana schreef:Tjsa, profs rijden op frames die gemaakt zijn voor wielertoeristen (qua maat). Dus logisch dat ze kunstgrepen toepassen is logisch.
Wat is fysiologisch het verschil tussen een goede amateur en een prof met betrekking tot de geometrie van frame en toebehoren?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13690
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 jul 2013 19:57

Niet zoveel, alleen sommige prof hebben echt een enorme drop, dat lukt niet op een groot frame. Daarnaast scheelt het ook als je kleine benen hebt tov een lang bovenlichaam. dan lukt het je nooit om veel drop te halen met een "normaal" frame.

ik heb bv redelijk lange benen tov mijn bovenlichaam bbl 91cm, 185cm
op een 60cm met 11cm stuurpen en 2cm spacers zit ik met een drop van 11,5 cm.

Dat gaan de meeste hier nooit redden ook al zouden ze het willen.

Plaats reactie