Pagina 349 van 516

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 24 mar 2023 18:37
door bakboord1
Vandaag heb ik de indoortrainer buiten onder de veranda gezet voor een 30/15 (sec) training.
Ik heb 3x13 van deze setjes gedaan op 110% van mijn geschatte ftp.
Het gekke is dat ik qua vermogen goed heb getraind maar dat mijn hartslag lager was dan verwacht en een of 2 zones lager was. Ik was nog een klein beetje moe van een training eergisteren maar had voor mijn gevoel nog wel een setje van 13 x 30/15 kunnen doen.
Zijn 30/15 relatief makkelijk uit te voeren of moet ik het vermogen wat opvoeren?
En wat zegt dat dan over mijn ftp? Ik kan me niet voorstellen dat mijn schatting meer dan 2 a 3 procent afwijkt omdat ik ook net ziek ben geweest.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 24 mar 2023 19:07
door 1094
Volgens mij kan je als je merkt dat je harder kan altijd de intensiteit opvoeren (hoger vermogen). De 30/15s die. Je op een hoge rpe uit te voeren

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 24 mar 2023 19:08
door Sulla
bakboord1 schreef: 22 mar 2023 09:58 Gisteren het stukje van fiets over tijdrijden geleden en het kwam eerder ook al in de podcast van Join voorbij:
Je gemiddelde gaat omhoog als je op de lastige stukken wat meer vermogen levert en op de makkelijkere stukken iets minder.
Op het klimmetje dus even wat harden er bergaf of vlak wind mee juist niet zo hard mogelijk.
Langzamer duurt inderdaad langer.
Ik heb het wel eens enigszins andersom gehoord. Dat je juist op de lastige stukken wat rustiger moest rijden, zodat je energie hebt om op de makkelijkere stukken echt gas te geven. Ging vooral over het klimmen, dat je niet kapot boven moest komen, maar dat je dus voor een hoger gemiddelde over moest houden om net voor de top al het tempo omhoog te gooien zodat je met hoge snelheid aan de afdaling begint.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 24 mar 2023 19:23
door thestudent
bakboord1 schreef: 24 mar 2023 18:37 Vandaag heb ik de indoortrainer buiten onder de veranda gezet voor een 30/15 (sec) training.
Ik heb 3x13 van deze setjes gedaan op 110% van mijn geschatte ftp.
Het gekke is dat ik qua vermogen goed heb getraind maar dat mijn hartslag lager was dan verwacht en een of 2 zones lager was. Ik was nog een klein beetje moe van een training eergisteren maar had voor mijn gevoel nog wel een setje van 13 x 30/15 kunnen doen.
Zijn 30/15 relatief makkelijk uit te voeren of moet ik het vermogen wat opvoeren?
En wat zegt dat dan over mijn ftp? Ik kan me niet voorstellen dat mijn schatting meer dan 2 a 3 procent afwijkt omdat ik ook net ziek ben geweest.
Mag ook veel hoger zijn dan 110% ftp. In principe moet je bij de laatste zeker op hr omslagpunt hartslag zitten. Ik reed die nooit op vermogen. Gewoon aan 120% proberen als je dat wel wil. Je moet ze zo zwaar maken dat je bij de 13e denkt dat je er nog twee kan doen, maar niet nog 10.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 25 mar 2023 15:41
door 1094
Ik rij denk ik 80% van de tijd op het kleine blad voor. Pas boven de 35 ga ik over op t buitenblad. Ik heb het idee dat ik daarin een van de weinigen ben.

Waarom is dat, het is toch veel fijner om met wat kleinere stapjes te schakelen ipv de grotere stappen van het buitenblad. Rij meestal tussen 90 en 100 rpm

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 25 mar 2023 16:26
door wasbeer2006
Wat is het doel van die 30/15, dat moet je weten. Zo,n korte periode op HR of vermogen gaat niet.
Ik doe die extreme blokken niet op vermogen en ook niet op HR, gewoon hard.

Vandaag 10/50 tussen de 540 en 580watt... ja hoe dan, gewoon 10seconde maximaal.
met 30/15 kan je niet helemaal voluit, maar 110% FTP lijkt me heel laag.

Ja ik ga wel bij 30 naar het grote blad 50/21. Ligt ook aan de weg of weer, weet ik dat ik niet veel harder dan die 30 ga blijft ie op het kleine blad, maar bv in de duinen rijd ik altijd op het grote blad anders blijf je voor schakelen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 25 mar 2023 22:10
door borgmonster
1094 schreef: 25 mar 2023 15:41 Ik rij denk ik 80% van de tijd op het kleine blad voor. Pas boven de 35 ga ik over op t buitenblad. Ik heb het idee dat ik daarin een van de weinigen ben.
Zeker niet de enige. Kleine blad is voor de groten. Grote blad is voor de wannabe’s.
Waarom is dat, het is toch veel fijner om met wat kleinere stapjes te schakelen ipv de grotere stappen van het buitenblad. Rij meestal tussen 90 en 100 rpm
Hier nog zo een.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 25 mar 2023 23:11
door Ramon73
Binnenkort (hoop ik toch) gaat de winterfiets weer aan de haak en gebruik ik meestal de zomerfiets.
Winterfiets is tubeless met Docblue latex. Hoe sla ik de wielen het beste op? Leeg maken, drogen en open laten tot volgende rit? Gewoon laten zitten, af en toe draaien en bijvullen zodra er meer gereden wordt?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 26 mar 2023 00:16
door Bospaadje
Ik heb in mijn grail een winterset velgjes. Dt p1800 met 32 mm conti 4 season. Daar zit momenteel een 11 sp shimano cassette op.
Kan ik dat ook een 12sp cassette opleggen?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 26 mar 2023 07:26
door scottpch
Yep, wel racecassette.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 26 mar 2023 08:00
door walters
Ramon73 schreef: 25 mar 2023 23:11 Binnenkort (hoop ik toch) gaat de winterfiets weer aan de haak en gebruik ik meestal de zomerfiets.
Winterfiets is tubeless met Docblue latex. Hoe sla ik de wielen het beste op? Leeg maken, drogen en open laten tot volgende rit? Gewoon laten zitten, af en toe draaien en bijvullen zodra er meer gereden wordt?
Ik laat het gewoon zitten, misschien dat ik de wielen over 1-2 maanden nog een keer nodig heb. Mochten de wielen de hele periode niet gebruikt worden, dan maak ik ze in de herfst schoon, haal de oude latex eruit en stop er nieuwe in. Misschien kan het ook anders, maar na een jaar zitten er vaak wel wat koeken/klontjes in de latex bij mij.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 26 mar 2023 09:15
door havana
Als ik wielen voor langere tijd weg hang probeer ik elke maand wel een keertje te draaien, om te voorkomen dat de sealant een brok gaat vormen.