Tubes for Dummies
Mijn fietsenmaker (echt geen prutser) heb ik er door middel van aanwijzen op de website van moeten overtuigen dat Conti specifieke lijm heeft voor carbon of alu velgen. Hij wist niet dat het bestond en hield vol dat die alu goed was. Toen ik hem had laten zien dat het bestond heeft 'ie een doos tubetjes besteld; 3 voor mij en de andere was 'ie binnen de kortste keren kwijt.
Die mannen weten echt niet alles kennelijk.
Overigens haal ik eenvoudig de lijmresten van mijn Zipp's. Ik gebruik hiervoor een houten ijslollystokje (liefst Magnum). Daarna niet eens noodzaak om met aceton oid na te doen.
Die mannen weten echt niet alles kennelijk.
Overigens haal ik eenvoudig de lijmresten van mijn Zipp's. Ik gebruik hiervoor een houten ijslollystokje (liefst Magnum). Daarna niet eens noodzaak om met aceton oid na te doen.
Mag best een beetje pijn doen.
Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba
Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba
Ga binnenkort ook mijn eerste tubes plakken, veloflex extremes op lightweigt standards. Iemand tips voor ventielverlengers (lengte?) die met deze combinatie ook te gebruiken zijn om pitstop oid in te kunnen spuiten? Of kan dat met elke verlenger?
Greetz
Greetz
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
ik vind zelf de conti ventielverlenners erg degelijk en goed. Als je zwarte ventielverlenners wil, dan moet je niet trivio nemen. Ik heb ze gekocht, maar ik vind ze matig qua kwaliteit. Schroefdraad ook matig. Ze zijn wel lichter dan de conti's. Aangezien ik geen gedoe wil hebben met een ventielverlenger, ben ik voor save gegaan. Hopelijk laten de conti ventielverlengers me niet in de steek.
Iemand nog een suggestie voor goede zwarte ventielverlengers van 40mm?
Iemand nog een suggestie voor goede zwarte ventielverlengers van 40mm?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Topeak's (geen idee van de kwaliteit).
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Nou dat bandje ligt er dus op, mijn linker duim heeft nog een grotere blaar en heb nog 1 achterwiel te gaan... Valt tegen! De voorband is niet perfect uitgelijnd, maar kreeg hem met geen mogelijkheid nog recht. Is dit nog op een andere manier uit te lijnen dan door de tube er weer af te trekken en weer opnieuw beginnen? (please, zeg dat er nog een andere manier is...) Is een tube nu gemakkelijker erop te leggen en uit te lijnen als je met een natte of droge velg werkt (ik bedoel met nog natte lijm of reeds gedroogde?) Met hoeveel bar in de tube werken jullie hem erop?
Ga voor het achterwiel de bak met water truc proberen, maar laat eerst mijn duimen een aantal dagen helen... (lees je nooit terug in het stappenplan!)
Greetz
Ga voor het achterwiel de bak met water truc proberen, maar laat eerst mijn duimen een aantal dagen helen... (lees je nooit terug in het stappenplan!)
Greetz
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Mijn strategie zou zijn:dogestyle schreef:Nou dat bandje ligt er dus op, mijn linker duim heeft nog een grotere blaar en heb nog 1 achterwiel te gaan... Valt tegen! De voorband is niet perfect uitgelijnd, maar kreeg hem met geen mogelijkheid nog recht. Is dit nog op een andere manier uit te lijnen dan door de tube er weer af te trekken en weer opnieuw beginnen? (please, zeg dat er nog een andere manier is...) Is een tube nu gemakkelijker erop te leggen en uit te lijnen als je met een natte of droge velg werkt (ik bedoel met nog natte lijm of reeds gedroogde?) Met hoeveel bar in de tube werken jullie hem erop?
Ga voor het achterwiel de bak met water truc proberen, maar laat eerst mijn duimen een aantal dagen helen... (lees je nooit terug in het stappenplan!)
Greetz
Aftrekken en opnieuw beginnen, opnieuw voorlijmen, (wegwerp)handschoenen aandoen, tube erop met 0 bar en op het zicht recht uitlijnen. (als je druk in de tube hebt gaat ze er natuurlijk een stuk moeilijker om!)
Voor je überhaupt begint te lijmen, tube paar dagen op 10 bar op een velg leggen om de rek er wat in te krijgen...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Voorrekken gedaan, handschoenen had ik ook aan (uitgedaan omdat ze vastplakten aan velg en tube), had de tube op 2 bar staan in eerste instantie, maar had al snel door dat het beter zou gaan zonder druk, dus leeg laten lopen... hmm, nou dan is in ieder gaval de techniek goed geweest, maar de handigheid ontbreekt dus nog duidelijk! Ik ga een nieuwe poging doen...
Als ik hem eraf trek, moet ik dan alleen op de tube nogmaals lijm aanbrengen voor ik een nieuwe poging onderneem, of moet er op de velg ook een nieuwe laag lijm? Moet deze nat of droog zijn?
Bedankt voor de hulp...
Als ik hem eraf trek, moet ik dan alleen op de tube nogmaals lijm aanbrengen voor ik een nieuwe poging onderneem, of moet er op de velg ook een nieuwe laag lijm? Moet deze nat of droog zijn?
Bedankt voor de hulp...
Hoi,
Het is droge contactlijm. Laat de lijm op je band na het inlijmen rustig een paar min. (10 of langer) liggen. Anders kleeft het allemaal wel heel erg.
Ik heb de truuk met een sopje eerder geprobeerd (carbon) met als resultaat dat de lijm NIET meer plakt. Dus een volledige rot oplossing. Ik heb alles gereinigd met een wasbenzine.
Laat mij het maar op de traditionele manier blijven doen.
1 belangrijke tip!
Als je het ventiel in je wiel steekt en je legt je band de eerste stukjes rechts en links op de velg, doe dit met VOLDOENDE spanning op de band (Niet druk, maar trekspanning). Trek hem dus van het ventiel af richting de velg. Als je je tube te slap op je velg legt kom je aan het einde ruimte te kort met blaren en flinke zweetdruppels als gevolg. Een goed begin is 90% van het werk.
Het kneden van je bandje gaat soms best wel rottig, maar je zal merken dat als hij redelijk recht zit en je de druk in de band opvoert hij steeds rechter gaat zitten. Zelfs na het plakken is de tube zich nog aan het zetten en richten.
O ja.. Jouw vraag.
Ff wasbenzine reinigen, niet kaal hoor, en de laatste lagen lijm erop brengen zoals beschreven door de fabrikant.
Gr,
Het is droge contactlijm. Laat de lijm op je band na het inlijmen rustig een paar min. (10 of langer) liggen. Anders kleeft het allemaal wel heel erg.
Ik heb de truuk met een sopje eerder geprobeerd (carbon) met als resultaat dat de lijm NIET meer plakt. Dus een volledige rot oplossing. Ik heb alles gereinigd met een wasbenzine.
Laat mij het maar op de traditionele manier blijven doen.
1 belangrijke tip!
Als je het ventiel in je wiel steekt en je legt je band de eerste stukjes rechts en links op de velg, doe dit met VOLDOENDE spanning op de band (Niet druk, maar trekspanning). Trek hem dus van het ventiel af richting de velg. Als je je tube te slap op je velg legt kom je aan het einde ruimte te kort met blaren en flinke zweetdruppels als gevolg. Een goed begin is 90% van het werk.
Het kneden van je bandje gaat soms best wel rottig, maar je zal merken dat als hij redelijk recht zit en je de druk in de band opvoert hij steeds rechter gaat zitten. Zelfs na het plakken is de tube zich nog aan het zetten en richten.
O ja.. Jouw vraag.
Ff wasbenzine reinigen, niet kaal hoor, en de laatste lagen lijm erop brengen zoals beschreven door de fabrikant.
Gr,
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29
MTB: Cannondale F29
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Vraagje over de lijm:
Mijn mastic one lijm is helemaal hard geworden. Ik heb de lijm een jaar niet gebruikt en wellicht zat het potje niet goed dicht. Kan ik deze nog gebruiken (white spirit er in gooien) of zal ik een nieuwe pot moeten aanschaffen?
Mijn mastic one lijm is helemaal hard geworden. Ik heb de lijm een jaar niet gebruikt en wellicht zat het potje niet goed dicht. Kan ik deze nog gebruiken (white spirit er in gooien) of zal ik een nieuwe pot moeten aanschaffen?
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Ik zou een nieuwe pot kopen of beter nog tubetjes. Voor die 16 euro wil je geen lijm die wellicht niet meer zo goed kleeft en loslaat als je met 70km/u de berg af komt kortom; Peace of mind lijkt me zwaarder wegen dan €16 voor een nieuwe pot lijm
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29