Deze zijn geheel hetzelfde (de foto is aanklikbaar).rob86 schreef: Dank alvast voor de feedback. Zou hetzelfde gelden voor de shifters? Als ik wat google blijkt Chorus wel exact dezelfde shifters (binnenwerk ook met ball bearings) te hebben dan Record behalve 3 esthetische inkepingen vooraan bij Record zou er geen verschil zijn.
Zou leuk zijn als iemand dit kan bevestigen:)
FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM
Als ik de vergelijking Chorus - Record maak via de campa site, dan kom ik tot de volgende verschillen
Remmen: Record heeft kogellagers en enkele alu ipv stalen onderdelen; centrale bout single-pivot rem is weggewerkt bij Record
Voorderailleur: Buitenkant kooi is van carbon bij Record. Record heeft een "anti-friction treatment" gehad
Achterderailleur: Record heeft een volledig carbon kooi en keramische glijlagers
Crankstel: Record heeft holle crankarmen en betere (USB) lagers
Shifers: Record heeft drie gaatjes in de remhandles, verder identiek(!)
Cassette: De grootste 3 kransjes zijn van titanium ipv staal
Ketting: Pennetjes zijn hol bij Record
De gedetailleerde vergelijking met Super Record heb ik niet gemaakt (voor mij geen interessante optie namelijk), maar t,o.v. Record heft SR vooral meer titanium volgens mij.
Veel verschillen zijn dus optisch en/of gewichtsbesparend. Alleen bij de remmen en beide derailleurs zijn de verschillen ook functioneel lijkt het. Ik vraag me af in hoeverre dat merkbaar is. Iemand een idee?
Remmen: Record heeft kogellagers en enkele alu ipv stalen onderdelen; centrale bout single-pivot rem is weggewerkt bij Record
Voorderailleur: Buitenkant kooi is van carbon bij Record. Record heeft een "anti-friction treatment" gehad
Achterderailleur: Record heeft een volledig carbon kooi en keramische glijlagers
Crankstel: Record heeft holle crankarmen en betere (USB) lagers
Shifers: Record heeft drie gaatjes in de remhandles, verder identiek(!)
Cassette: De grootste 3 kransjes zijn van titanium ipv staal
Ketting: Pennetjes zijn hol bij Record
De gedetailleerde vergelijking met Super Record heb ik niet gemaakt (voor mij geen interessante optie namelijk), maar t,o.v. Record heft SR vooral meer titanium volgens mij.
Veel verschillen zijn dus optisch en/of gewichtsbesparend. Alleen bij de remmen en beide derailleurs zijn de verschillen ook functioneel lijkt het. Ik vraag me af in hoeverre dat merkbaar is. Iemand een idee?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
@53*11: De Record voorderailleur is volgens mij qua functie volledig hetzelfde als Chorus. Alleen heeft Record carbon laagje erop...wat blijkbaar minder slijtage vast is als Chorus volgens Google:) De remmen bij Record idd ball bearings wat Chorus mist. Volgens mij is de meerwaarde van Record alleen te vinden bij de Remmen, Crank en Achterderri. Qua shifters, voorderri, (cassette) en ketting is Chorus 99% hetzelfde qua gewicht en functie als Record.
Heeft er iemand ervaring met Campa crank en een BB30 bottombracket? Ik veronderstel dat zowel de lagers op de crank zelf als de BB30 lagers in het bottombracket behouden blijven en dat je enkel van die speciale campa BB30 cups dient te monteren om alles te laten werken?
Werkt deze oplossing ook smooth(zonder gekraak en verlies van stijfheid) met die Campa BB30 spacers?
Heeft er iemand ervaring met Campa crank en een BB30 bottombracket? Ik veronderstel dat zowel de lagers op de crank zelf als de BB30 lagers in het bottombracket behouden blijven en dat je enkel van die speciale campa BB30 cups dient te monteren om alles te laten werken?
Werkt deze oplossing ook smooth(zonder gekraak en verlies van stijfheid) met die Campa BB30 spacers?
Uiteindelijk heb ik een Chorus groep gekocht, waarbij ik de remmen en de ketting heb vervangen voor Record.
De remmen vanwege de lagering (en ik wilde geen downgrade tov de Chorus 10 spd remmen op mijn huidige fiets die wél kogellagers hebben) en de ketting omdat deze voor weinig meerprijs den flink stuk lichter is. Voor alle overige onderdelen geloof ik dat het verschil minimaal is.
Ik had al een Cannondale hollowgram crank; ik zou geloof ik bij een BB30 frame altijd voor een BB30 crankstel kiezen. (Al zijn de tandbladen op deze crank officieel niet geschikt voor 11 speed, dus ben benieuwd als alles erop zit)
EDIT: het gewichtsverschil tussen cassettes is ook wel vrij groot, maar het prijsverschil is absurd IMHO
De remmen vanwege de lagering (en ik wilde geen downgrade tov de Chorus 10 spd remmen op mijn huidige fiets die wél kogellagers hebben) en de ketting omdat deze voor weinig meerprijs den flink stuk lichter is. Voor alle overige onderdelen geloof ik dat het verschil minimaal is.
Ik had al een Cannondale hollowgram crank; ik zou geloof ik bij een BB30 frame altijd voor een BB30 crankstel kiezen. (Al zijn de tandbladen op deze crank officieel niet geschikt voor 11 speed, dus ben benieuwd als alles erop zit)
EDIT: het gewichtsverschil tussen cassettes is ook wel vrij groot, maar het prijsverschil is absurd IMHO
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
http://www.bikerumor.com/2013/07/18/201 ... sets-more/
Nieuwe Campa parts voor 2014 waaronder een BB30 crank:)
Nieuwe Campa parts voor 2014 waaronder een BB30 crank:)
Passen Record cups Ultra Torque, zwarte versie, ook op een Chorus groep Ultra Torque 2009?
http://www.mantel-bikeparts.nl/campagno ... ltratorque
http://www.mantel-bikeparts.nl/campagno ... ltratorque
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40191
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ja, UT past op UT. Behalve de SR groep, die wijkt af volgens mij.
Less is bore
Dat past je moet gewoon de dichtingen( wit) van de zilveren cups op de zwarte plaatsen.niels1979 schreef:Ok dank je,daniel1975 schreef:Ja, UT past op UT. Behalve de SR groep, die wijkt af volgens mij.
Zie nu net dat de zwarte versie alleen SR is, jammer, dan maar de zilveren
De SR cups moeten namelijk niet voorzien worden van vet want deze werken op CULT crank lagers, dus zijn er geen dichtingen noodzakelijk.
Stef