het doping-debat !
Die enorm lage hormoonwaarden die geconstateerd zijn kunnen duiden op een maskering van EPO gebruik. Hoe? Vraag dat niet aan mij , het stond zo in het AD van vandaag. Ze kunnen er blijkbaar niet vanaf blijven. Toen het Italiaanse elftal wereld(?) kampioen werd ( of was het Europeesch kampioen?) kwam later uit dat die lui zo lang en hard bleven doordraven vanwege doping. Ik las destijds dat er voetballers waren die gewaarschuwd moesten worden omdat ze door gingen toen de scheids het einde had aangekondigd.
Ik schreef eerder dat ik het vreemd vond dat Di Luca plotseling met kop en schouders boven de rest uitstak in de bergen. Piepoli eveneens, maar dat is een betere klimmer. Natuurlijk is er nog geen echt bewijs geleverd maar die enorm lage hormoon waarden verbergen IETS! Wat dat IETS is laat zich raden. Dat na alle aandacht die aan doping wordt gegeven er nóg renners zijn die frauderen is bij de wilde spinnen af. Indien juist, eruit met die oplichters ! Wat mij betreft voor goed. Dit schijnt de enige remedie te zijn.
Ik schreef eerder dat ik het vreemd vond dat Di Luca plotseling met kop en schouders boven de rest uitstak in de bergen. Piepoli eveneens, maar dat is een betere klimmer. Natuurlijk is er nog geen echt bewijs geleverd maar die enorm lage hormoon waarden verbergen IETS! Wat dat IETS is laat zich raden. Dat na alle aandacht die aan doping wordt gegeven er nóg renners zijn die frauderen is bij de wilde spinnen af. Indien juist, eruit met die oplichters ! Wat mij betreft voor goed. Dit schijnt de enige remedie te zijn.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Marconi schreef:Die enorm lage hormoonwaarden die geconstateerd zijn kunnen duiden op een maskering van EPO gebruik. Hoe? Vraag dat niet aan mij , het stond zo in het AD van vandaag.
Waar Scepticus in een ander topic op alludeerde:
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_26 ... t.bron=RSS
(edit: wel opvallend dat dit artikel in 2006 geschreven werd, terwijl deze zaak precies meer aandacht krijgt)
Dus, zoals in het artikel staat. Als je waspoeder bij urine voegt, zullen de proteasen (aanwezig in waspoeder) de eiwitketens afbreken.
Men vindt dus geen rhEPO (geinjecteerd, lichaamsvreemd), maar vindt ook geen lichaamseigen EPO.
EPO is een hormoon, dus het is theoretisch mogelijk dat die berichten uit Italië over lichaamseigen EPO gaan.
Het is echt niet te geloven. Ze blijven knoeien! 4 toppers in de Giro uit de top 10! Vandaag weer Petacchi: De vijfvoudig ritwinnaar in de Giro testte positief op Salbutamol, maar heeft daarvoor een attest. De waarden zouden echter boven de toegestane hoeveelheid zitten.
Petacchi is astmapatient en mag daarom Salbutamol gebruiken, tot 1.000 nanogram. Maar Petacchi zou 1.320 nanogrom in zijn urine hebben, weet VRT En (een ongeluk komt nooit alleen) ook Mathias Kessler lijkt betrapt op gebruik van Testosteron in een tussentijdse controle in april! De contra-expertise moet duidelijkheid brengen. Het lijkt er op dat alleen de Fransen, Hollanders en de meeste Belgen nog niet betrapt zijn!
Ik hoop dat ze allemaal tekend hebben, zodat er veel geld vrijkomt voor een betere controle. Maar dat lijkt een utopie!
Petacchi is astmapatient en mag daarom Salbutamol gebruiken, tot 1.000 nanogram. Maar Petacchi zou 1.320 nanogrom in zijn urine hebben, weet VRT En (een ongeluk komt nooit alleen) ook Mathias Kessler lijkt betrapt op gebruik van Testosteron in een tussentijdse controle in april! De contra-expertise moet duidelijkheid brengen. Het lijkt er op dat alleen de Fransen, Hollanders en de meeste Belgen nog niet betrapt zijn!
Ik hoop dat ze allemaal tekend hebben, zodat er veel geld vrijkomt voor een betere controle. Maar dat lijkt een utopie!
Gerardo
Matthias Kessler betrapt op gebruik van testosteron
De Duitser Matthias Kessler heeft positief getest op het gebruik van testosteron. De 28-jarige renner van Astana werd betrapt tijdens een onaangekondigde controle in Charleroi op 24 april. Dat maakte zijn team vandaag bekend.
Kessler heeft 5 dagen om een tegenexpertise aan te vragen. Kessler verklaarde dat het resultaat van de test voor hem onverklaarbaar is. 'Ik zal meteen een tegenexpertise aanvragen', aldus de Duitser.
Astana heeft Kessler onmiddellijk geschorst tot het resultaat van de tegenexpertise bekend is.
http://www.sportwereld.be/Article/Detai ... 062007_110
De Duitser Matthias Kessler heeft positief getest op het gebruik van testosteron. De 28-jarige renner van Astana werd betrapt tijdens een onaangekondigde controle in Charleroi op 24 april. Dat maakte zijn team vandaag bekend.
Kessler heeft 5 dagen om een tegenexpertise aan te vragen. Kessler verklaarde dat het resultaat van de test voor hem onverklaarbaar is. 'Ik zal meteen een tegenexpertise aanvragen', aldus de Duitser.
Astana heeft Kessler onmiddellijk geschorst tot het resultaat van de tegenexpertise bekend is.
http://www.sportwereld.be/Article/Detai ... 062007_110
- daniel1975
- Forum-lid HC
ponsteen schreef: Ze moeten met zijn allen bewijzen dat ze het waard zijn dat wij (blijven) kijken.
Wielrennen is al tientallen jaren een prachtige sport. Mijn eerste echt blijvende herinnering is als klein jongetje de secondenoverwinning van lemond in de afsluitende tijdrit op de Champs Elysees. En sindsdien vele mooie ritten gezien. En een deel daarvan is ongetwijfeld onder invloed geweest. En alle grote namen uit het verleden zeker ook. De enigen die de boel nu kapot maken zijn de ASO en de media. Beiden reageren mateloos overdreven en gooien alles voor onze voeten. De grote dopingsschandalen in de andere sporten worden niet half zo groot opgeklopt als in de wielrennerij.
Less is bore
Ik wil mij het plezier in zelf fietsen en genieten van mooie wedstrijden en etappes niet laten vergallen door alle dopingverhalen. Ik blijf genieten van de sport en blijf ook kijken. Om de strijd, om de omgeving, om het fietsen zelf.
Wat me wel stoort is dat er, ondanks alle aandacht die er blijkbaar binnen de ploegen aan de dopingproblematiek wordt geschonken, nu nog weer renners zijn die betrapt worden op doping. Zie het geval Kessler. Ondanks alle mooie woorden van de afgelopen maanden, ondanks alle genomen maatregelen test hij positief. De contra-expertise is welliswaar nog niet geweest dus veroordeelt is hij nog niet maar onbegrijpelijk blijft het wel.
Kijken naar de verzwegen dopingproblematiek bij andere sporten lost voor het wieltrennen niets op maar begrijpelijk is het wel. Waarom bij onze geliefde sport wel voldoende controles, zwarte straffen etc. en bij veel andere sporten niet.
Wat me wel stoort is dat er, ondanks alle aandacht die er blijkbaar binnen de ploegen aan de dopingproblematiek wordt geschonken, nu nog weer renners zijn die betrapt worden op doping. Zie het geval Kessler. Ondanks alle mooie woorden van de afgelopen maanden, ondanks alle genomen maatregelen test hij positief. De contra-expertise is welliswaar nog niet geweest dus veroordeelt is hij nog niet maar onbegrijpelijk blijft het wel.
Kijken naar de verzwegen dopingproblematiek bij andere sporten lost voor het wieltrennen niets op maar begrijpelijk is het wel. Waarom bij onze geliefde sport wel voldoende controles, zwarte straffen etc. en bij veel andere sporten niet.
Het lijkt wel of er meer renners aan de doping zijn dan een aantal jaren geleden, door dat het telkens in het nieuws komt de laatste tijd. Maar volgens mij is het enige verschil met een paar jaar geleden, dat de renners nu wel betrapt worden door betere opsporingsmethoden en toen niet. Ik kijk echter met steeds minder plezier naar het wielrennen, maar ik kan het toch niet laten. Misschien kunnen we een variant op de vraag "Wie wint de tour dit jaar?" verzinnen:
"Wie is de volgende renner die betrapt wordt op doping?"
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
Seger schreef:Het lijkt wel of er meer renners aan de doping zijn dan een aantal jaren geleden, door dat het telkens in het nieuws komt de laatste tijd. Maar volgens mij is het enige verschil met een paar jaar geleden, dat de renners nu wel betrapt worden door betere opsporingsmethoden en toen niet. Ik kijk echter met steeds minder plezier naar het wielrennen, maar ik kan het toch niet laten. Misschien kunnen we een variant op de vraag "Wie wint de tour dit jaar?" verzinnen:
Ik lees net dat Di Luca en Mazzoleni bij het CONI moeten komen voor hun aandeel in een dopingzaak die "oil for drugd" genoemd wordt.
Het zou gaan over onopspoorbare producten.
Het zal wel geen erg grote verrassing zijn mocht Di Luca betrapt zijn, net als de eerder genoemde Astana's en de Saunier Duvals.....
Het is meer een kwestie van "wanneer ze betrapt worden" als "of ze wel betrapt worden." En voor de juristen onder ons, ze zijn natuurlijk onschuldig zolang het tegendeel niet bewezen is he
-
- Forum-lid
Het bewijsmateriaal tegen Danilo di Luca, de Italiaanse winnaar van de Giro, wordt steeds omvangrijker. De rechtbank in Rome heeft een 572 pagina's tellend dossier over de renner van Liquigas die van dopinggebruik wordt verdacht.
Het dossier bevat volgens de Italiaanse krant La Repubblica ook bandopnamen van afgeluisterde telefoongesprekken tussen Di Luca en dopingarts Santuccione. Ook zou op een video-opname te zien zijn dat Santuccione voorbereidingen treft om Di Luca met epo te injecteren.
Santucciano geldt als een handlanger van de Spaanse arts Eufamiano Fuentes, de spil in Operacion Puerto.
Ze kregen geld van Liquidas toen ze de giro hadden gewonnen. Ben benieuwd als hij die ook moet terugbetalen.
Het dossier bevat volgens de Italiaanse krant La Repubblica ook bandopnamen van afgeluisterde telefoongesprekken tussen Di Luca en dopingarts Santuccione. Ook zou op een video-opname te zien zijn dat Santuccione voorbereidingen treft om Di Luca met epo te injecteren.
Santucciano geldt als een handlanger van de Spaanse arts Eufamiano Fuentes, de spil in Operacion Puerto.
Ze kregen geld van Liquidas toen ze de giro hadden gewonnen. Ben benieuwd als hij die ook moet terugbetalen.
Pijn is relatief
Pffff, het houdt niet op - en eigenlijk kan het me hoe langer hoe minder schelen. Vooral als ze nu ook met terugwerkende kracht gaan sanctioneren: dan kunnen ze bezig blijven! (er zou geen Tourwinnaar meer overblijven: Riis, Pantani, Merckx, Anquetil, Thévenet, maar ook veel vroeger al - denk aan Pelissier in de jaren 20...)
Een dopingvrije wielersport is (althans op topniveau) een illusie vrees ik, en ik vind de dopingbestrijders hoe langer hoe meer grotere pretbedervers dan de dopeurs zelf.
Topsport en ethiek hebben gewoonweg niets met elkaar te maken, en in weerwil van de mooie praatjes van Jacques Rogge heeft de sport helemaal géén voorbeeldfunctie in de maatschappij te vervullen (de wet van de sterkste - waar het in de sport tenslotte om gaat - lijkt me immers niet echt een fijne leidraad voor de samenleving): we moeten de sport niet belangrijker maken dan wat ze is, nl. vertier voor het volk. Dus laat ze doen voor mijn part, zo lang ik maar mooie spannende en spectaculaire koersen te zien krijg, zonder verder gezeik (dat Jimi Hendrix zijn platen onder invloed van LSD gemaakt heeft kan toch ook niemand schelen, als ze maar goed klinken?)
Een dopingvrije wielersport is (althans op topniveau) een illusie vrees ik, en ik vind de dopingbestrijders hoe langer hoe meer grotere pretbedervers dan de dopeurs zelf.
Topsport en ethiek hebben gewoonweg niets met elkaar te maken, en in weerwil van de mooie praatjes van Jacques Rogge heeft de sport helemaal géén voorbeeldfunctie in de maatschappij te vervullen (de wet van de sterkste - waar het in de sport tenslotte om gaat - lijkt me immers niet echt een fijne leidraad voor de samenleving): we moeten de sport niet belangrijker maken dan wat ze is, nl. vertier voor het volk. Dus laat ze doen voor mijn part, zo lang ik maar mooie spannende en spectaculaire koersen te zien krijg, zonder verder gezeik (dat Jimi Hendrix zijn platen onder invloed van LSD gemaakt heeft kan toch ook niemand schelen, als ze maar goed klinken?)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)