Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 15 sep 2013 22:41

Dit is hetzelfde model als de champion mondial. Waarschijnlijk een tourversie waar je spatbordjes op kan monteren.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 sep 2013 22:48

razenderoeland schreef:Momenteel ben ik bezig de fiets te demonteren. Met wat hulp van m'n FM (uitsluitend voor het gebruik van speciaal gereedschap) verloopt dat voorspoedig. Enigste minpuntje is dat 1 zijde van het trapstel niet los wil komen uit het frame. Het gaat hierbij om de plaat die in het frame is geschroefd. Deze zit ontzettend vast en gaat niet los , zelfs niet na overvloedig gebruik van kruipolie en WD 40.

Is het mogelijk om deze plaat los proberen te krijgen door middel van verhitting? Kan dit geen kwaad voor het chromewerk of het staal van het frame?
Verhitten moet zin hebben. Alle onderdelen staal: geen zin. Kloppen, tikken enz proberen en veel tijd. Plaat? Trapstel, je bedoelt crankstel (is al 60 jaar goed nederlands hoor en trapstel bestaat niet) Plaat, is dat een borgmoer, of een cup? Geduld. Verhitten is een noodmaatregel.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 16 sep 2013 10:38

Het goede woord schoot me gisteren niet te binnen. Wat ik bedoel is het bracket. En dan de buitenkant van het bracket dat je op het frame schroeft. 1 Van die delen zit vast in het frame. Is met geen mogelijkheid los te krijgen. Ik zit er aan te denken om het frame te stralen dus wil ik alles demonteren.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 16 sep 2013 11:03

razenderoeland schreef:Het goede woord schoot me gisteren niet te binnen. Wat ik bedoel is het bracket. En dan de buitenkant van het bracket dat je op het frame schroeft. 1 Van die delen zit vast in het frame. Is met geen mogelijkheid los te krijgen. Ik zit er aan te denken om het frame te stralen dus wil ik alles demonteren.

Probeer een grotere hefboom te maken met uw sleutel, dat lukt , of eventueel vastzetten in schroefbank

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 16 sep 2013 11:15

Wat ook lukt is uw sleutel op uw cup vastzetten met een sergeantje (ik, ken het juiste nederlandse woord niet :))) en dan met uw hamer lichtjes tikken, natuurlijk in de juiste richting (BSA/italianns)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6574
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 sep 2013 11:57

sillah75 schreef:vastzetten met een sergeantje
Is toch een lijmklem?

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 16 sep 2013 12:15

serre-joint. Maar die heeft niet iedereen liggen. Het zal wel om een lijmklem gaan.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 16 sep 2013 13:26

Ik heb geprobeerd om met een lijmklem en hamer dit deel van het bracket los te krijgen. Is niet gelukt. Zelfs niet met wat steviger tikken met een hamer.Volgens mij is het verstandiger om dit te laten rusten en het schuren en spuiten te doen met dit onderdeel nog op het frame gemonteerd.

Een ander probleem waar ik tegenaan loop is de verkrijgbaarheid van onderdelen uit begin jaren 80. Ik ben op zoek naar remgreep rubbers voor shimano 600 remmen en derailleur wieltjes voor campagnolo record 6 speed.. Wie weet waar dit nog te krijgen is?

Het laatste probleem waar ik tegen aan ben gelopen betreft de cassette. Ik heb 2 achterwielen. Op 1 wiel is een shimano body gemonteerd. Hier heb ik een versleten cassette afgehaald met verkeerde verzetten. Hier wil ik een andere cassette voor aanschaffen. Daarnaast heb ik een ander achterwiel waar een Miche cassette op zit. Deze cassette zit gemonteerd inclusief body. Deze body /cassette is niet los te krijgen. Ik heb hier nog wel een andere goed werkende cassette van liggen die ik op dit wiel wil monteren. Hoe kan ik de versleten cassette loskrijgen?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16741
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 sep 2013 20:08

Op zich is het natuurlijk zonde om het frame te gaan spuiten met een cup in het frame. Mocht die ene cup versleten blijken te zijn heb je alle moeite voor niks gedaan. Ik zou toch nog proberen om het bracket te verhitten en eventueel de cup in een bankschroef klemmen en het frame als hefboom gebruiken. Uiteraard eerst nog een tijdje in de kruipolie zetten.

Remgreeprubbers zou je voor kunnen informeren bij M-gineering http://www.m-gineering.nl/ anders Ebay.

Nieuwe UG cassettes (als het geen HG is die nog vrijwel overal verkrijgbaar zijn) zijn te koop bij Mario Verhoeven http://www.defietsenmaker.nl/

Ik neem aan dat die andere body/cassette een freewheel betreft, zo haal je die los: http://thebiketube.com/tutorial/how-rem ... -stuck-one
Je hebt waarschijnlijk wel een speciale Miche freewheel tool nodig.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 sep 2013 20:28

Je hebt het over cassettes, maar campa 6v kan alleen maar een schroefpignon zijn. De juiste afhaler is daarvoor nodig.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 17 sep 2013 07:28

De bracketring laten zitten lijkt me iets waar je spijt van krijgt. Niet sneller in paniek raken dan nodig is.. Gewoon het kruipolie / tik op de ring een tijdje volhouden tot je geen tijd meer hebt. Dan de brander er op.

user43974
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 17 sep 2013 11:16

In geval van uiterste nood hielp bij mij ooit alleen de dremel nog:

Afbeelding

Plaats reactie