Re: Fietstochten van "Le Grimpeur"
Geplaatst: 04 aug 2015 11:38
Naar de Col du Rouvey
(Op zondag 2 augustus 2015)
Na een week niet fietsen, met ook eens wat meer tijd voor andere zaken (o.a.flaneren langs de Rhône, een rosé en terrasse, tegen de Hermitage-rots op klauteren, met madame door de Ardèche toeren, de laptop migreren naar Windows 10, bezoekje aan de kapper etc.), werd het hoog tijd om de fiets weer uit de auto te halen. De afgelopen week was het hier trouwens ook enigszins wisselvallig weer, waarin we voor het eerst sinds weken weer serieus regen hebben gezien en woei het bij tijd en wijle ook stevig. Maar vandaag zou het volgens het Franse weerbericht in heel Frankrijk prima weer worden. Leuk voor al die vakantiegangers die gisteren, op 'zwarte zaterdag', al het fileleed getrotseerd hebben en dus vandaag ècht aan hun vakantie kunnen beginnen. En ook leuk voor mij dus .
Omdat het 's ochtends vroeg toch nog frisjes was en er nog steeds meer wind stond dan ik eigenlijk verwachtte, ben ik 'pas' om tien voor negen gaan fietsen. Dan staat de zon al wat hoger en zit je niet bij je vertrek meteen te 'bibberen' op de fiets . Dus de Rhône maar weer over en de Ardèche in!
Vanaf de verkeersbrug over de Rhône heb je een prachtig zicht op de Passerelle Marc-Seguin (de brug voor voetgangers en fietsers) en op het Château de Tournon. Zelf ga ik met de racefiets liever over de verkeersbrug de rivier over. De passerelle heeft namelijk aan de kant van Tain een erg nauwe en wat vreemd geconstrueerde fietserssluis. Daar ga je met je 'racert' niet even makkelijk door.
De passerelle en het Château de Tournon, gezien vanaf de verkeersbrug:
Tournon gaat in het noorden, op de brug over de Doux, naadloos over in St-Jean-de Muzols. Daar, op de rotonde direct na de brug, ben ik rechtsaf gegaan. Zo kwam ik op een rustig weggetje dat mij tussen de fruitbomen nog een eindje verder noordwaarts bracht. De Sigma Rox 10.0 gaf op een gegeven moment aan dat ik linksaf moest, weer richting de D86. Een erg smalle weg, haast meer een paadje, dook hier steil onder de spoorlijn door. Daarna een bordje 'doodlopende weg'. Het weggetje werd steeds smaller, voor een auto zou er nauwelijks nog plaats zijn. Toch maar verder fietsen. Aan het einde van het weggetje liep het inderdaad 'dood', d.w.z. via een fietssluisje kon ik er met de racefiets aan de hand wel makkelijk door. En zo stond ik dan weer op de D86 en min of meer recht tegenover de Route de Lemps, de weg die ik had uitgezocht voor de klim naar het plateau bij Lemps. Deze weg begint meteen te stijgen, wordt al snel 9%, vlakt heel even af en laat je daarna met een stijgingspercentage van 10 - 11 toch echt zwoegen (34x26). Gelukkig zijn hier veel schaduwrijke passages, want in de open gedeeltes voel ik dat de zon z'n werk al weer begint te doen.
Na 2 km klimmen doemen er een paar huizen op en kom ik op het plateau. Pff, pff, dat heb ik al vast achter de rug. Het is hier wel zonnig, maar erg winderig en redelijk fris. Van de warmte zal ik hier boven niet snel last krijgen. Het is nog ruim 4 km over een 'op en af' lopende weg voordat ik in Lemps ben. Lemps is een piepklein dorp. Ik zie een tussen wat huizen ingebedde kerk, de Mairie en een bibliothèque, plus een 'parkje' waar je ook jeux de boules kunt spelen. De Mairie is eigenlijk wat te fors bemeten voor zo'n dorpje. Maar je ziet in Frankrijk wel vaker dat de omliggende dorpjes tot één bepaalde gemeente behoren en dat zo'n gemeentehuis daarom wat groter is dan je zou verwachten .
Het kerje in Lemps:
De satellietnavigatie werkt vandaag traag. Telkens als ik ergens af moet slaan, ben ik eerder bij de afslag dan ik op het display zie. Daardoor ben ik vandaag al een paar keer enige meters te ver doorgereden. In Lemps kan ik vier kanten op en door het heen en weer lopen/fietsen - voor het zoeken naar een fotomotief - is het even lastig om de juiste van die vier richtingen te vinden. Met wat geduld lukt het wel, vind ik de weg naar Crémolières en word ik net buiten Lemps verrast door een over de weg schietend wezeltje. In Crémolières kruis ik de D532 en ga daarna richting Étables. Ik zie het wat grotere dorpje al vanaf de D532 liggen. De weg erheen is prima, wat trouwens voor de meeste wegen hier in het noorden van de Ardèche geldt . Na Étables wordt de weg smaller en het wegdek van iets mindere kwaliteit. Deze weg, die mij naar St-Victor moet brengen, is behoorlijk geaccidenteerd (tot aan 8% toe) en loopt door een vrij bosrijk gebiedje. Onderweg kom ik langs de karakteristieke Ferme Auberge de Corsas, een bio-boerderij met een restaurant en waar je ook kunt overnachten en boerderijproducten te koop zijn. Van het er tegenover gelegen château schiet ik een paar plaatjes.
Het Château de Corsas:
Na St-Victor volgt er eerst een kort stukje dalen, daarna de makkelijke klim naar de Col de Fontaille (621 m) en de leuke en wat langere afdaling naar St-Félicien. Meteen aan het begin van de stadje moet ik rechtsaf voor de eveneens makkelijke klim naar de Col de Juvenet (681 m). Deze col heb ik in een vorige rit al vanaf Satillieu gedaan en die klim is wat langer, maar ook niet lastig om te doen. In St-Félicien ontdek ik aan het begin van de klim een bordje met de bijzonderheden van dit colletje. Tijdens de klim staan er bordjes langs de weg met het stijgingspercentage van de volgende kilometer. 't Is net echt .
De klim naar de Col de Juvenet is een 'makkie':
Het is inderdaad een 'fluitje van een cent', deze klim. Na het dorpje Vaudevant is een zelfs een korte dalende passage en alleen de laatste kilometer bereikt de wat hogere stijgingspercentages. De afdaling naar Satilleu voert door een vrij open landschap, zodat ik volop van de omgeving kan genieten! Nog voordat ik in Satillieu bent, wat volgens de bordjes aan het begin van 't stadje op 476 meter hoogte ligt, zie ik in de verte het 616 meter hoger gelegen Lalouvesc al heel goed liggen. Daar moet ik dus zometeen naar toe! De klim naar Lalouvesc ben ik trouwens helemaal aan de noordoostzijde van Satillieu begonnen, dus niet daar waar ik vanaf de Col de Juvenet het stadje binnen kwam.
Zelf schatte ik in dat ik de klim naar de Col de Lalouvesc wel met 34 x 23 aan zou kunnen. Zoals forumlid DDX onlangs al beschreef, is het een klim met een gemiddeld stijgingspercentage van 6. Doch omdat bij mij de jaartjes inmiddels wel wat gaan tellen en ik door wilde fietsen tot aan de Col du Rouvey, hield ik er rekening mee dat het misschien toch 34 x 26 zou worden . Ondanks dat het 'gezellig druk' was in 't centrum van Satillieu, kon ik zonder problemen door het stadje fietsen. Ik ben deze 10 km lange klim eerst maar eens met 34 x 21 begonnen en dat 'liep' goed . Het zou trouwens geen klim voor forumlid TumTumTum zijn. Niet dat ze deze relatief makkelijke en ook niet al te lange klim niet aan zou kunnen, maar om de 500 meter staat er met groene cijfers op het asfalt hoe ver het nog naar de col is. En daar kan ze geloof ik niet zo goed tegen .
Door het gekozen verzet, omdat het hier niet al te heet is en ik ook nog eens veel in een bos met schaduw fiets, schiet ik goed op. Ik speel met de gedachte om te proberen die 34 x 21 minstens tot in Lalouvesc vol te houden en tel telkens de halve kilometers af. Op het display van de Rox lees ik inderdaad steeds 5 of 6 procent. Alleen na ongeveer 3 km klimmen is er een uitschietertje naar 8 procent, dat ik met die 34 x 21 ook makkelijk 'pak'. Ik heb er schik in dat het zo fijn gaat. Ha, ik ben inmiddels al op de helft! Met nog 4 km te gaan krijg ik - tussen de bomen door - Lalouvesc weer in beeld. Door die getallen op het wegdek moet ik toch telkens weer aan TumTumTum denken en 'onze discussie' over de bornes langs de beklimmingen in de buurt van Moûtiers. Omdat er op die plek een heel nieuw wegdek ligt, ontbreekt de markering voor 3,5 km . En al voordat het plaatsnaambord van Lalouvesc verschijnt en je ook nog een paar honderd te gaan hebt voordat je op 't hoogste punt bent, staat het bord dat de col markeert al langs de kant van de weg .
Dit bord staat toch eigenlijk veel te vroeg al langs de weg :
In Lalouvesc is er gelukkig niet zo'n drukte als een week geleden en dus kan ik, nog steeds met 34 x 21, prima door het stadje fietsen richting de volgende col. Het stijgingspercentage blijft de komende kilometers zo rond de 4 - 5 schommelen. Het landschap is vrij open, zodat ik regelmatig heel ver weg de Ardèche in kan kijken. Voordat ik het gehuchtje Le Rouvey bereik gaat 't ook nog weer even naar beneden.
In de buurt van het gehucht Le Rouvey kijk je prachtig de Ardèche in:
Vanaf Le Rouvey volgt dan 't laatste stukje klimmen naar de op 1244 m hoogte gelegen col. De col is wat ik doorgaans een 'boscol' pleeg te noemen, zo 'n col waar je midden in een bos staat en verder niets te zien is. Ja, er staan de borden met naam van de col en voor mij links staat er een groot kruis langs de weg, doch dat zegt mij verder ook niet zo veel. Daar links bij dat kruis is ruimte om je auto te parkeren en zitten een paar Franse stellen te picknicken. Ik sta hier wel in de volle zon, dus schiet ik snel een paar plaatjes en zoek daarna de schaduw op om wat te eten en te drinken en nog een foto te maken. De fiets kan ook hier niet mee op de foto, want de bordjes staan op een helling en in een schuin aflopend fundament gemetseld. Maar ik heb mijn doel bereikt, namelijk de hoogste col hier in de omgeving op te rijden en dat ook nog met 34 x 21 .
De Col du Rouvey:
Vanaf de col een lus rijden terug naar Lalouvesc gaat te veel tijd kosten, dus keer ik om en rijd rechtstreeks terug naar Lalouvesc. Daar ga ik, voor de foto van het naambord van de col, nog even een stukje terug richting Satillieu. En de bijzondere Basilique Saint-Régis in Lalouvesc moet natuurlijk ook op de foto! Dus daar besteed ik dan nog maar wat extra tijd aan.
De Basilique Saint-Régis in Lalouvesc:
Ook even binnen kijken...:
Op de terugweg kan ik het niet laten om bij de splitsing van de D236 en de D532 nog snel even de Col du Faux op te 'wippen'. Dat stelt niet veel voor en gaat gewoon op het buitenblad. Maar daarna zet ik toch echt de lange afdaling naar St-Félicien in. Als ik nog maar net op de D532 rijd, zie ik dat de Rox 10.0 aangeeft dat ik er vandaag al 80 km op heb zitten. Dat kan helemaal nog niet, dus vrees ik dat het apparaat voor de tweede maal deze vakantie een 'corrupt' bestand af zal leveren. 'Thuis' blijkt dat helaas inderdaad het geval te zijn. De vorige keer vertelde ik al dat Strava dit keurig corrigeert, doch dat zoiets met het Sigma Data Center helaas niet mogelijk is. Als we straks weer terug zijn in Nederland, ga ik e.e.a. wel bij Sigma aankaarten. Ik wil ten eerste natuurlijk graag weten waardoor zulke fouten ontstaan (HW, SW, invloed van buitenaf?) en of ze in hun SW niet de mogelijkheid in kunnen bouwen om het achteraf te corrigeren.
Over de voor mij nu in dalende lijn liggende Col Robert Marchand 'sjees' ik verder, genietend van de mooie vergezichten die je in deze afdaling toch ook regelmatig hebt. En het is hier, alhoewel er nog steeds een behoorlijk vlagerige wind staat, toch heerlijk fietsen. Het is ook wat de temperatuur betreft 'precies goed' .
Vergezicht vanaf de D532 tussen de Col Robert Marchand en St-Félicien:
In St-Félicien, waar ik nogal wat moet 'draaien en keren', geef ik de Rox 10.0 rustig de tijd om de track te positioneren en zo vind ik feilloos de D234 voor de doorsteek richting Colombier-le-Vieux. Deze doorsteek levert een leuke afdaling door een mooie omgeving op, gevolgd door de makkelijke klim naar de Col de Boze. Op het laatst is deze klim bijna vals plat en haal ik nog een voor mij rijdende fietser in. Altijd leuk, zo'n 'richtpunt' en een prikkel om te kijken of je 'm 'kunt pakken' . In Colombier is helemaal niets te beleven en zelfs de Bar annex Tabac, waar m'n vrouw en ik onlangs nog koffie hebben gedronken, is gesloten. Maar het is dan ook zondagmiddag.
Na Colombier duik ik nog de mooie Gorges du Doux in, klim ik er weer uit naar de weg Lamastre - Tournon en ga ik op die D238 langs de rotswanden verder dalen richting de Grand Pont. In de gorges voel ik ook de hitte weer. Bij de Grand Pont kom ik op de D532, die mij terug brengt in Tournon. Nog even de rivier oversteken en een stukje door Tain, waarna deze 110 km lange fietstocht ten einde is. Dat ik toch wel aardig wat geklommen hebt, blijkt uit de 1888 hm die ik vandaag verzameld heb. En kijk voor het (gecorrigeerde) parcours maar even op Strava.
(Op zondag 2 augustus 2015)
Na een week niet fietsen, met ook eens wat meer tijd voor andere zaken (o.a.flaneren langs de Rhône, een rosé en terrasse, tegen de Hermitage-rots op klauteren, met madame door de Ardèche toeren, de laptop migreren naar Windows 10, bezoekje aan de kapper etc.), werd het hoog tijd om de fiets weer uit de auto te halen. De afgelopen week was het hier trouwens ook enigszins wisselvallig weer, waarin we voor het eerst sinds weken weer serieus regen hebben gezien en woei het bij tijd en wijle ook stevig. Maar vandaag zou het volgens het Franse weerbericht in heel Frankrijk prima weer worden. Leuk voor al die vakantiegangers die gisteren, op 'zwarte zaterdag', al het fileleed getrotseerd hebben en dus vandaag ècht aan hun vakantie kunnen beginnen. En ook leuk voor mij dus .
Omdat het 's ochtends vroeg toch nog frisjes was en er nog steeds meer wind stond dan ik eigenlijk verwachtte, ben ik 'pas' om tien voor negen gaan fietsen. Dan staat de zon al wat hoger en zit je niet bij je vertrek meteen te 'bibberen' op de fiets . Dus de Rhône maar weer over en de Ardèche in!
Vanaf de verkeersbrug over de Rhône heb je een prachtig zicht op de Passerelle Marc-Seguin (de brug voor voetgangers en fietsers) en op het Château de Tournon. Zelf ga ik met de racefiets liever over de verkeersbrug de rivier over. De passerelle heeft namelijk aan de kant van Tain een erg nauwe en wat vreemd geconstrueerde fietserssluis. Daar ga je met je 'racert' niet even makkelijk door.
De passerelle en het Château de Tournon, gezien vanaf de verkeersbrug:
Tournon gaat in het noorden, op de brug over de Doux, naadloos over in St-Jean-de Muzols. Daar, op de rotonde direct na de brug, ben ik rechtsaf gegaan. Zo kwam ik op een rustig weggetje dat mij tussen de fruitbomen nog een eindje verder noordwaarts bracht. De Sigma Rox 10.0 gaf op een gegeven moment aan dat ik linksaf moest, weer richting de D86. Een erg smalle weg, haast meer een paadje, dook hier steil onder de spoorlijn door. Daarna een bordje 'doodlopende weg'. Het weggetje werd steeds smaller, voor een auto zou er nauwelijks nog plaats zijn. Toch maar verder fietsen. Aan het einde van het weggetje liep het inderdaad 'dood', d.w.z. via een fietssluisje kon ik er met de racefiets aan de hand wel makkelijk door. En zo stond ik dan weer op de D86 en min of meer recht tegenover de Route de Lemps, de weg die ik had uitgezocht voor de klim naar het plateau bij Lemps. Deze weg begint meteen te stijgen, wordt al snel 9%, vlakt heel even af en laat je daarna met een stijgingspercentage van 10 - 11 toch echt zwoegen (34x26). Gelukkig zijn hier veel schaduwrijke passages, want in de open gedeeltes voel ik dat de zon z'n werk al weer begint te doen.
Na 2 km klimmen doemen er een paar huizen op en kom ik op het plateau. Pff, pff, dat heb ik al vast achter de rug. Het is hier wel zonnig, maar erg winderig en redelijk fris. Van de warmte zal ik hier boven niet snel last krijgen. Het is nog ruim 4 km over een 'op en af' lopende weg voordat ik in Lemps ben. Lemps is een piepklein dorp. Ik zie een tussen wat huizen ingebedde kerk, de Mairie en een bibliothèque, plus een 'parkje' waar je ook jeux de boules kunt spelen. De Mairie is eigenlijk wat te fors bemeten voor zo'n dorpje. Maar je ziet in Frankrijk wel vaker dat de omliggende dorpjes tot één bepaalde gemeente behoren en dat zo'n gemeentehuis daarom wat groter is dan je zou verwachten .
Het kerje in Lemps:
De satellietnavigatie werkt vandaag traag. Telkens als ik ergens af moet slaan, ben ik eerder bij de afslag dan ik op het display zie. Daardoor ben ik vandaag al een paar keer enige meters te ver doorgereden. In Lemps kan ik vier kanten op en door het heen en weer lopen/fietsen - voor het zoeken naar een fotomotief - is het even lastig om de juiste van die vier richtingen te vinden. Met wat geduld lukt het wel, vind ik de weg naar Crémolières en word ik net buiten Lemps verrast door een over de weg schietend wezeltje. In Crémolières kruis ik de D532 en ga daarna richting Étables. Ik zie het wat grotere dorpje al vanaf de D532 liggen. De weg erheen is prima, wat trouwens voor de meeste wegen hier in het noorden van de Ardèche geldt . Na Étables wordt de weg smaller en het wegdek van iets mindere kwaliteit. Deze weg, die mij naar St-Victor moet brengen, is behoorlijk geaccidenteerd (tot aan 8% toe) en loopt door een vrij bosrijk gebiedje. Onderweg kom ik langs de karakteristieke Ferme Auberge de Corsas, een bio-boerderij met een restaurant en waar je ook kunt overnachten en boerderijproducten te koop zijn. Van het er tegenover gelegen château schiet ik een paar plaatjes.
Het Château de Corsas:
Na St-Victor volgt er eerst een kort stukje dalen, daarna de makkelijke klim naar de Col de Fontaille (621 m) en de leuke en wat langere afdaling naar St-Félicien. Meteen aan het begin van de stadje moet ik rechtsaf voor de eveneens makkelijke klim naar de Col de Juvenet (681 m). Deze col heb ik in een vorige rit al vanaf Satillieu gedaan en die klim is wat langer, maar ook niet lastig om te doen. In St-Félicien ontdek ik aan het begin van de klim een bordje met de bijzonderheden van dit colletje. Tijdens de klim staan er bordjes langs de weg met het stijgingspercentage van de volgende kilometer. 't Is net echt .
De klim naar de Col de Juvenet is een 'makkie':
Het is inderdaad een 'fluitje van een cent', deze klim. Na het dorpje Vaudevant is een zelfs een korte dalende passage en alleen de laatste kilometer bereikt de wat hogere stijgingspercentages. De afdaling naar Satilleu voert door een vrij open landschap, zodat ik volop van de omgeving kan genieten! Nog voordat ik in Satillieu bent, wat volgens de bordjes aan het begin van 't stadje op 476 meter hoogte ligt, zie ik in de verte het 616 meter hoger gelegen Lalouvesc al heel goed liggen. Daar moet ik dus zometeen naar toe! De klim naar Lalouvesc ben ik trouwens helemaal aan de noordoostzijde van Satillieu begonnen, dus niet daar waar ik vanaf de Col de Juvenet het stadje binnen kwam.
Zelf schatte ik in dat ik de klim naar de Col de Lalouvesc wel met 34 x 23 aan zou kunnen. Zoals forumlid DDX onlangs al beschreef, is het een klim met een gemiddeld stijgingspercentage van 6. Doch omdat bij mij de jaartjes inmiddels wel wat gaan tellen en ik door wilde fietsen tot aan de Col du Rouvey, hield ik er rekening mee dat het misschien toch 34 x 26 zou worden . Ondanks dat het 'gezellig druk' was in 't centrum van Satillieu, kon ik zonder problemen door het stadje fietsen. Ik ben deze 10 km lange klim eerst maar eens met 34 x 21 begonnen en dat 'liep' goed . Het zou trouwens geen klim voor forumlid TumTumTum zijn. Niet dat ze deze relatief makkelijke en ook niet al te lange klim niet aan zou kunnen, maar om de 500 meter staat er met groene cijfers op het asfalt hoe ver het nog naar de col is. En daar kan ze geloof ik niet zo goed tegen .
Door het gekozen verzet, omdat het hier niet al te heet is en ik ook nog eens veel in een bos met schaduw fiets, schiet ik goed op. Ik speel met de gedachte om te proberen die 34 x 21 minstens tot in Lalouvesc vol te houden en tel telkens de halve kilometers af. Op het display van de Rox lees ik inderdaad steeds 5 of 6 procent. Alleen na ongeveer 3 km klimmen is er een uitschietertje naar 8 procent, dat ik met die 34 x 21 ook makkelijk 'pak'. Ik heb er schik in dat het zo fijn gaat. Ha, ik ben inmiddels al op de helft! Met nog 4 km te gaan krijg ik - tussen de bomen door - Lalouvesc weer in beeld. Door die getallen op het wegdek moet ik toch telkens weer aan TumTumTum denken en 'onze discussie' over de bornes langs de beklimmingen in de buurt van Moûtiers. Omdat er op die plek een heel nieuw wegdek ligt, ontbreekt de markering voor 3,5 km . En al voordat het plaatsnaambord van Lalouvesc verschijnt en je ook nog een paar honderd te gaan hebt voordat je op 't hoogste punt bent, staat het bord dat de col markeert al langs de kant van de weg .
Dit bord staat toch eigenlijk veel te vroeg al langs de weg :
In Lalouvesc is er gelukkig niet zo'n drukte als een week geleden en dus kan ik, nog steeds met 34 x 21, prima door het stadje fietsen richting de volgende col. Het stijgingspercentage blijft de komende kilometers zo rond de 4 - 5 schommelen. Het landschap is vrij open, zodat ik regelmatig heel ver weg de Ardèche in kan kijken. Voordat ik het gehuchtje Le Rouvey bereik gaat 't ook nog weer even naar beneden.
In de buurt van het gehucht Le Rouvey kijk je prachtig de Ardèche in:
Vanaf Le Rouvey volgt dan 't laatste stukje klimmen naar de op 1244 m hoogte gelegen col. De col is wat ik doorgaans een 'boscol' pleeg te noemen, zo 'n col waar je midden in een bos staat en verder niets te zien is. Ja, er staan de borden met naam van de col en voor mij links staat er een groot kruis langs de weg, doch dat zegt mij verder ook niet zo veel. Daar links bij dat kruis is ruimte om je auto te parkeren en zitten een paar Franse stellen te picknicken. Ik sta hier wel in de volle zon, dus schiet ik snel een paar plaatjes en zoek daarna de schaduw op om wat te eten en te drinken en nog een foto te maken. De fiets kan ook hier niet mee op de foto, want de bordjes staan op een helling en in een schuin aflopend fundament gemetseld. Maar ik heb mijn doel bereikt, namelijk de hoogste col hier in de omgeving op te rijden en dat ook nog met 34 x 21 .
De Col du Rouvey:
Vanaf de col een lus rijden terug naar Lalouvesc gaat te veel tijd kosten, dus keer ik om en rijd rechtstreeks terug naar Lalouvesc. Daar ga ik, voor de foto van het naambord van de col, nog even een stukje terug richting Satillieu. En de bijzondere Basilique Saint-Régis in Lalouvesc moet natuurlijk ook op de foto! Dus daar besteed ik dan nog maar wat extra tijd aan.
De Basilique Saint-Régis in Lalouvesc:
Ook even binnen kijken...:
Op de terugweg kan ik het niet laten om bij de splitsing van de D236 en de D532 nog snel even de Col du Faux op te 'wippen'. Dat stelt niet veel voor en gaat gewoon op het buitenblad. Maar daarna zet ik toch echt de lange afdaling naar St-Félicien in. Als ik nog maar net op de D532 rijd, zie ik dat de Rox 10.0 aangeeft dat ik er vandaag al 80 km op heb zitten. Dat kan helemaal nog niet, dus vrees ik dat het apparaat voor de tweede maal deze vakantie een 'corrupt' bestand af zal leveren. 'Thuis' blijkt dat helaas inderdaad het geval te zijn. De vorige keer vertelde ik al dat Strava dit keurig corrigeert, doch dat zoiets met het Sigma Data Center helaas niet mogelijk is. Als we straks weer terug zijn in Nederland, ga ik e.e.a. wel bij Sigma aankaarten. Ik wil ten eerste natuurlijk graag weten waardoor zulke fouten ontstaan (HW, SW, invloed van buitenaf?) en of ze in hun SW niet de mogelijkheid in kunnen bouwen om het achteraf te corrigeren.
Over de voor mij nu in dalende lijn liggende Col Robert Marchand 'sjees' ik verder, genietend van de mooie vergezichten die je in deze afdaling toch ook regelmatig hebt. En het is hier, alhoewel er nog steeds een behoorlijk vlagerige wind staat, toch heerlijk fietsen. Het is ook wat de temperatuur betreft 'precies goed' .
Vergezicht vanaf de D532 tussen de Col Robert Marchand en St-Félicien:
In St-Félicien, waar ik nogal wat moet 'draaien en keren', geef ik de Rox 10.0 rustig de tijd om de track te positioneren en zo vind ik feilloos de D234 voor de doorsteek richting Colombier-le-Vieux. Deze doorsteek levert een leuke afdaling door een mooie omgeving op, gevolgd door de makkelijke klim naar de Col de Boze. Op het laatst is deze klim bijna vals plat en haal ik nog een voor mij rijdende fietser in. Altijd leuk, zo'n 'richtpunt' en een prikkel om te kijken of je 'm 'kunt pakken' . In Colombier is helemaal niets te beleven en zelfs de Bar annex Tabac, waar m'n vrouw en ik onlangs nog koffie hebben gedronken, is gesloten. Maar het is dan ook zondagmiddag.
Na Colombier duik ik nog de mooie Gorges du Doux in, klim ik er weer uit naar de weg Lamastre - Tournon en ga ik op die D238 langs de rotswanden verder dalen richting de Grand Pont. In de gorges voel ik ook de hitte weer. Bij de Grand Pont kom ik op de D532, die mij terug brengt in Tournon. Nog even de rivier oversteken en een stukje door Tain, waarna deze 110 km lange fietstocht ten einde is. Dat ik toch wel aardig wat geklommen hebt, blijkt uit de 1888 hm die ik vandaag verzameld heb. En kijk voor het (gecorrigeerde) parcours maar even op Strava.